عصر خودرو

واردات پنبه ۱۵۰ میلیاردی شد

عصر بازار- واردات پنبه به کشور هرساله ارز قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد در این میان قیمت پایین این محصول در کنار هزینه‌های تمام شده برای تولید انگیزه کشت محصول را در میان پنبه کاران از بین برده است.

واردات پنبه ۱۵۰ میلیاردی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، براساس آمار گمرک در 4 ماهه نخست سال 96 بیش از 22 هزار تن پنبه به صورت حلاجی شده و حلاجی نشده از کشور‌های مختلف جهان وارد کشور شده است.

    براساس واردات این حجم پنبه به کشور بالغ بر 47 میلیون و 402 هزار و 355 دلار ارز از کشور خارج شده است.

    در این میان ارزش ریالی واردات پنبه بیش از 153 میلیارد و 806 میلیون و 333 هزار و 284 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

    همچنین بررسی واردات پنبه در سال 95 حاکی از آن است که در این مدت بیش از 50 هزار تن پنبه وارد کشور شده است که به واسطه آن بیش از 100 میلیون دلار ارز ارز کشور خارج شده است.

    لازم به ذکر است که پنبه از کشور‌های ایتالیا، جمهوری کره، ترکیه، تاجیکستان، ازبکستان، چین، مالزی، هند، یونان و چند کشور دیگر وارد ایران شده و در این میان ازبکستان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

    براساس این گزارش پنبه در سال‌های اخیر در حجم بالایی به کشور وارد شده و به واسطه آن ارز قابل توجهی از کشور خارج شده است که این امر کشاورزی در این زمینه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

    واردات این محصول پرمصرف درحالی به کشور انجام می‌شود که شرایط تولید پنبه در حجم وسیع در ایران وجود دارد، اما قیمت پایین این محصول نسبت به دیگر محصولات کشاورزی و به صرفه نبودن تولید پنبه، انگیزه پنبه‌کاران را برای کشت محصول در حجم بالا از بین برده است.

    چندی پیش مدیرعامل صندوق پنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان از نیاز 90 تا 100 هزار تنی پنبه در سال خبر داد و گفت: در سال 95 حدود 40 هزار تن پنبه تولید شد که باتوجه به نیاز نساجی‌های کشور کمتر از نصف نیاز بازار در داخل تولید و الباقی از کشور‌های مختلف وارد کشور می‌شود.

    وی حمایت از پنبه کاران و افزایش تولید را در گرو پرداخت یارانه به آن‌ها دانست و گفت: دولت باید برای حمایت از کشاورز در راستای افزایش تولید، یارانه دهد تا برداشت پنبه با ماشین آلات مکانیزه انجام شود.

    کاویانی در خصوص افزایش قیمت خرید پنبه در راستای حمایت از پنبه کاران گفت: بالابردن قیمت پنبه در بازار نمی‌تواند راه حل مناسبی برای ایجاد انگیزه در کشاورزان باشد، چون از طرفی باعث فشار به نساجی‌ها شده و تولید را با مشکل مواجه می‌کند.

    از طرفی سازمان توسعه تجارت واردات پنبه سفید و فیتیله شده و الیاف پنبه رنگ‌آمیزی شده برای مصارف صنعتی و بهداشتی از کشور هندوستان را در فهرست کالا‌های با ریسک کم قرار داد به طوری که واردات آن منوط به همراه داشتن اصل گواهی بهداشتی از کشور مبدا و بازدید و بررسی کارشناسان قرنطینه در مرز ورودی و گمرک ترخیص‌کننده است.

    با این تفاسیر اقداملاتی از این دست واردات به کشور را تسهیل می‌کند و از طرفی تا زمانی که واردات محصولی از کشت آن به صرفه‌تر باشد مسلم است که تولید با کاهش روبرو خواهد شد و در زمینه محصولات کشاورزی، این تولیدکننده است که ضرر می‌کند.

    برچسب ها