عصر خودرو

سکه به کانال جدید رفت ؛

دلار در میانه ۳۸۰۰

عصر بازار- در دومین روز هفته، قیمت دلار رکورد جدیدی را ثبت کرد و سکه تمام بهار آزادی وارد کانال یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان شد. روز یکشنبه شاخص بازار ارز نه تنها از مرز روانی ۳ هزار و ۸۵۰ تومانی عبور کرد، بلکه در مقطع کوتاهی در معاملات فردایی وارد محدوده ۳هزار و ۸۷۰ تومان شد. در پایان این روز نسبتا پر نوسان، دلار روی قیمت ۳هزار و ۸۵۹ تومان قرار گرفت.

دلار در میانه ۳۸۰۰
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، این قیمت که 10 تومان بالاتر از روز شنبه بود موجب شد که این ارز به بالاترین سطح از اواسط بهمن 95 برسد. روز شنبه نیز دلار با 10تومان افزایش به بهای 3 هزار و 849 تومان رسیده بود. در این شرایط، روند صعودی دلار و بالا رفتن دامنه نوسانات افزایشی، انتظار رشد بیشتر قیمت در میان معامله‌گران را افزایش داده است. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم و ورود آن به محدوده هزار و 60 دلار یکی از اصلی‌ترین عواملی بود که قیمت دلار در بازار داخلی را تحریک کرد. روز گذشته، حواله درهم در مقاطعی حتی هزار و 62 تومان قیمت خورد. بخشی از بازیگران بازار باور داشتند، با این نرخ حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌تواند به بالای 3 هزار و 890 تومان برسد. این در حالی بود که گروه دیگری در بازار باور داشتند، نرخ حواله درهم در صرافی‌های دولتی با قیمت‌های پایین‌تری به فروش می‌رسید و این موضوع به‌عنوان یک ضربه‌گیر قیمت عمل می‌کرد. تقویت ارزش دلار در هرات افغانستان و سلیمانیه عراق، بالا رفتن میزان تقاضای فنی و بنیادی و جوسازی پیرامون میزان و نوع عرضه بازارساز نیروهای افزایشی دیگری بودند که فعالان به آنها اشاره کردند.

     

    صعود سکه

    در روزی که دلار رکورد تازه‌ای را ثبت کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز از کانال یک میلیون و220 هزار تومان عبور کرد. روز یکشنبه، سکه 6 هزار تومان رشد کرد و به بهای یک میلیون و222 هزار تومان رسید. از آنجا که بازار اونس جهانی در روز دوم هفته تعطیل بود، بیشتر بازیگران رشد سکه را ناشی از بالا رفتن قیمت دلار دانستند. این در حالی است که عده‌ای انتظارات افزایشی معامله‌گران را در رابطه با طلای جهانی نیز در کانال‌شکنی سکه موثر دانستند.

    روایت صعود

    قیمت دلار که در اولین روز هفته با 10 تومان افزایش به بهای 3 هزار و 849 تومان رسیده بود، روز یکشنبه به این روند افزایشی ادامه داد. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز از همان ابتدای روز نشانه‌های رشد را به وضوح از خود نشان داد.در پنجمین روز شهریورماه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 859 تومان آغاز کرد که افزایشی 10 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت.به گفته فعالان، پس از ساعت 3 بعدازظهر روز شنبه، معامله‌گران فردایی با قدرت بیشتری وارد معاملات شدند و با افزایش خریدها قیمت ابتدایی روز یکشنبه را تحت تاثیر قرار دادند. طبق گفته‌های بازیگران بازار، این ارز تا ساعت انتهایی روز اول هفته در معاملات غیررسمی تا نرخ 3 هزار و 856 تومان بالا رفت. این روند چنانکه اشاره شد در روز یکشنبه ادامه یافت. دلار ظهر یکشنبه خیلی زود وارد محدوده 3 هزار و 860 تومان شد و حتی حدود ساعت یک بعدازظهر در معاملات فردایی بالای محدوده 3 هزار و 870 تومان معامله شد. با این حال، پس از رفتن دلار به محدوده یاد شده، مقاومت بازار بیشتر شد و قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت.کاهش دلار از سقف روزانه تا بازگشت به قیمت ابتدای روز نیز ادامه یافت و در نهایت ساعت 3 بعدازظهر با قیمت 3 هزار و 859 تومان به کار خود پایان داد. این هشتمین افزایش پیاپی دلار بود و موجب شد که به بالاترین بها از 17 بهمن 95 برسد.

    عوامل رشد دلار

    یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به افزایش بهای دلار شد، رشد نرخ حواله درهم بود. به گفته فعالان، نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند و افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود. از سوی دیگر، روز یکشنبه ارزش دلار در شماری از مناطق مرزی تقویت شد. به گفته فعالان، بالا رفتن ارزش دلار در این مناطق موجب می‌شود که این ارز از بازار ارز ارزان‌تر داخلی خارج شود. در کنار این، حتی اگر ارزی از بازار خارج نشود، اثرات روانی بالا رفتن ارزش دلار در کشورهای همسایه در میان معامله‌گران بازار داخلی جو روانی افزایشی ایجاد خواهد کرد.

    رفتار بازارساز

    عده‌ای از بازیگران بازار، رشد بهای دلار را به رفتار بازارساز نسبت دادند. به گفته شماری از آنها، روز یکشنبه میزان عرضه بازارساز پاسخگوی تقاضای بازار نبود. این در حالی است که عده‌ای باور داشتند، بازارساز در مقطع ابتدایی روز با قیمت بالاتری نسبت به روز قبل اقدام به عرضه کرد. آنها اعتقاد داشتند این قیمت‌گذاری در رشد دلار موثر بود، این در حالی است که تعداد بیشتری باور داشتند، سیاست‌گذار ارزی برای جلوگیری از ورود تقاضای کاذب به بازار چنین قیمت‌گذاری را در دستور کار قرار داد.به گفته یکی از بازیگران باتجربه ارزی، در‌صورتی‌که نرخ دلار بازار فاصله بیشتری از نرخ بازارساز داشته باشد، دلالان ارزی برای کسب سود از این فاصله وارد بازار می‌شوند. دسته‌ای از معامله‌گران نیز افزایش قیمت دلار را در روز یکشنبه ناشی از ورود خالی فروشان ارزی دانستند.به گفته فعالان، خالی فروشان روز یکشنبه انتظار افت قیمت را داشتند، ولی با توجه به روند افزایشی برای پرداخت تعهدات خود ناچار به تهیه ارز شدند.

    برچسب ها