عصر خودرو

آینده نفتی این دو کشور چگونه می شود؟

سرمایه‌گذاری ایران در اکتشاف منابع نفتی افغانستان

عصر بازار: دبیر کل اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به اما و اگرهای روابط نفتی ایران و افغانستان، از پتانسیل سرمایه‌گذاری ایران برای ورود به اکتشاف منابع نفتی افغانستان خبر داد.

سرمایه‌گذاری ایران در اکتشاف منابع نفتی افغانستان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، مظفر علیخانی در خصوص روابط نفتی ایران و افغانستان، عنوان کرد: افغانستان در بخش معادن کشوری غنی است که به غیر از الماس- که در مطالعات صورت گرفته چیزی یافت نشده است- در سایر مواد معدنی ذخایر بالایی دارد و این غنا در حوزه نفت و گاز هم دیده می‌شود.

    وی تاکید کرد: نباید فراموش کرد که این کشور بیش از سه دهه با جنگ‌های داخلی و خارجی بسیاری روبرو بوده و عملا فرصت سرمایه‌گذاری، اکتشاف و بهره‌برداری در معادن و همچنین حوزه نفت و گاز را نداشته است.

    علیخانی گفت: از طرفی ایران، در حوزه اکتشاف، استخراج، فرآوری و پالایش نفت و گاز دانش و تخصص بسیاری دارد. یعنی از یک طرف نیاز به استفاده از منابع دیده می‌شود و از طرف دیگر، دانش فنی برای اکتشاف این منابع وجود دارد. با این حال، باید توجه کرد که نفت و گاز جزء پروژه‌هایی است که اگر بخش خصوصی دو کشور بخواهند وارد آن شوند، ابتدا باید دولت‌ها گفت‌وگوهایی داشته باشند تا بستر لازم برای یک همکاری مشترک فراهم شود.

    دبیرکل اتاق ایران و افغانستان تاکید کرد: نباید فراموش کرد که اکتشاف و استخراج نفت در ایران کاری است که دولت بیشتر وارد آن شده است. در حقیقت مساله همکاری‌های نفتی ایران و افغانستان نیاز به توافق دو کشور و زمینه‌سازی برای انجام سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد. نفت‌، گاز، سنگ‌آهن، آلومینیوم و مس در افغانستان جزء صنایع مادر به حساب می‌آید که سرمایه بالاتری هم برای آن نیاز دارد.

    علیخانی پیشنهاد کرد: به نظر من همان‌طور که وزیر معادن و پترولیوم افغانستان عنوان کرده است، برای توسعه روابط دو کشور در حوزه انرژی ابتدا باید وارد پروژه‌های کوچک و متوسط شد تا هم دو کشور بتوانند به محیط کسب‌وکار یکدیگر آشنا شوند و هم ظرفیت‌های طرفین اثبات شود. در چنین شرایطی می‌توان گام‌ به گام به سمت سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های بزرگ‌تر حرکت کرد.

    وی  تصریح کرد: واقعیت این است که یک پروژه 300 میلیون دلاری در حوزه سیمان با وجود برنده شدن طرف ایرانی در مزایده به دلیل نبود زیرساخت، همکاری نکردن برخی دستگاه‌های افغانستان و حمایت نکردن معنادار برخی دستگاه‌های داخلی خودمان در نهایت به نتیجه مناسبی نرسید. در حقیقت باید با مطالعه بیشتر به سمت انتخاب شرکا حرکت کرد تا از میان فعالان اقتصادی معتبر باشند و حمایت سیاسی و مالی دولت را هم داشته باشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها