عصر خودرو

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری:

راه اندازی معاملات آپشن، ضرورت بازار سرمایه بود

عصر بازار- همواره صاحب نظران بازار سرمایه متفق القول بودند که بورس کشور به معاملات آپشن نیاز دارد و اساسا یکی از انتقاداتی که طی سال های گذشته به بازار سرمایه کشور وارد می شد، فقدان ابزارهای مالی مدیریت ریسک در بازار سرمایه بود .

راه اندازی معاملات آپشن، ضرورت بازار سرمایه بود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ضمن بیان مطلب فوق گفت: استفاده از آپشن خرید و فروش یک رویکرد جهانی است و در همه بورس های مهم دنیا قابل مشاهده است.

    وی ادامه داد: این ابزار پس از انتشار مقاله بلک و شولز در سال 1974 مورد استفاده قرار گرفته و اکنون با راه اندازی معاملات آپشن و تکامل آن در بورس ایران، مدیریت ریسک در بازار سرمایه وارد مسیر جدیدی شده است.

    دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین راه های مدیریت ریسک راه اندازی ابزارهای مشتقه مانند آپشن بود، افزود: هر میزان که بازار سرمایه حرفه ای تر، تخصصی تر و پیچیده تر باشد مدیریت ریسک از نهاد ها به سمت ابزار های مشتقه حرکت می کند.

    اسلامی با اشاره به اینکه این ابزار ضمن مدیریت ریسک افزایش عمق بازار را نیز به همراه دارد و حجم داد و ستد را تنظیم می کند، گفت: علاوه بر موارد ذکر شده نقش مهمتری که می توان برای این ابزار متصور شد انتشار اطلاعات است که می تواند بیش از سایر کارکرد های برای سازمان بورس اهمیت داشته باشد.

    وی ادامه داد: با این ابزار شکل جدیدی از اطلاعات منتشر می شود و به مرور شرکت ها و افراد متخصص تحلیل های بیشتری از اوراق منتشر می کنند و این به توسعه بازار سرمایه کمک شایانی می کند و به کشف منصفانه قیمت ها منجر می شود.

    دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری اضافه کرد: موضوع مهم دیگری که ما باید به آن بپردازیم، آسیب شناسی این ابزار است! ممکن است چه اتفاقاتی روی دهد و باید به چه چیزهایی فکر کنیم؟ اولین موضوع نحوه عملکرد نرم افزار جامع و کار آمد است که اهمیت خیلی جدی دارد و دوستانی که در حوزه معاملات فعال تر هستند باید راجع به این موضوع صحبت کنند. دوم اینکه این ابزار در ابتدای راه است و سازمان بورس به همراه همه بازار ها در حال یادگیری آن هستند. ممکن است در در بخشی از دستورالعمل های این ابزار خطا روی داده باشد یا نهادها، سرمایه گذارها و زیر مجموعه بازار سرمایه در سیاست گذاری ها اشتباه کنند و این امری طبیعی است و یادگیری طبیعتا هزینه هایی برای همه ما خواهد داشت.

    برچسب ها