عصر خودرو

کاهش هدفگذاری تولید نفت از پارس جنوبی

عصر بازار- هدفگذاری اولیه تولید ۳۵ هزار بشکه ای نفت از لایه های نفتی پارس جنوبی، به دلیل تولید صیانتی به ۲۵ هزار بشکه در روز کاهش یافته اما تولید فعلی در مرز ۲۰ هزار بشکه در روز است.

کاهش هدفگذاری تولید نفت از پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، پس از سالها تأخیر در اجرای پروژه توسعه ای لایه نفتی پارس جنوبی توسط ایران، عصر روز بیست و نهم اسفند 95 نخستین بشکه نفت تولیدی ایران از این میدان مشترک برداشت شد.

    ایران تولید نفت از لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی را با 5 هزار بشکه در روز آغاز کرد و طبق برنامه ریزی ها مقرر شده بود این میزان تولید به 35 هزار بشکه در روز برسد.

    «بیژن زنگنه» وزیر نفت بیست و هفتم بهمن ماه سال 95 در خصوص تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی گفته بود : "تا قبل از پایان سال، تولید از میدان مشترک پارس جنوبی به 35 هزار بشکه خواهد رسید." این وعده وزیر نفت محقق نشد تا اینکه «غلامرضا منوچهری» معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت در پایان سال 95 از رسیدن تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی به 35 هزار بشکه در نخستین هفته فروردین ماه 96 خبر داد. منوچهری 29 اسفند 95 در این خصوص گفت: "به طور طبیعی برداشت از هر چاه با روزانه پنج هزار بشکه آغاز می‎شود و ظرف پنج تا هفت روز به تدریج به رقم برداشت روزانه 35 هزار بشکه می‎رسیم و این رقم تولید استمرار خواهد داشت."

    این وعده نیز در خصوص افزایش تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی تحقق نیافت تا اینکه وزیر نفت دهم فروردین ماه از رسیدن تولید نفت از پارس جنوبی به 20 هزار بشکه در روز خبر داد. زنگنه در این خصوص گفت: " هم اکنون 20 هزار بشکه نفت در روز از لایه نفتی میدان پارس جنوبی برداشت می‌شود که بر اساس برنامه‌ زمان‌بندی میزان برداشت از این لایه نفتی به 35 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد."

    تولید از لایه نفتی پارس جنوبی با هدفگذاری اسمی 35 هزار بشکه ای و تولید عملی در مرز 20 هزار بشکه ادامه یافت تا اینکه روز گذشته یک مقام مسئول در خصوص میزان تولید نفت از این میدان مشترک نفتی شفاف سازی کرد.

    «فردین اسعدی» مجری طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی تولید تجمعی نفت خام از این میدان را از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون سه میلیون بشکه اعلام کرد. با توجه به اینکه از ابتدای فروردین‌ماه سال جاری تا پایان روز سوم شهریور ماه، 158 روز از سال گذشته است، این میزان تولید تجمعی به معنای متوسط تولید 18 میلیون و 987 هزار بشکه نفت از لایه نفتی پارس جنوبی در هر روز از سال جاری است.

    به عبارتی دیگر، متوسط تولید روزانه از لایه نفتی پارس جنوبی حتی به 20 هزار بشکه در روز نیز نرسیده است. اسعدی در این خصوص با بیان اینکه "سقف بهره‌برداری روزانه از چاه‌های موجود، بر اساس مدل‌های مخزنی معادل 35 هزار بشکه در روز تعیین شده بود"، افزود: با تطبیق تاریخچه پنج ماه اخیر تولید و به دلیل حجم بالای گاز تولیدی، به منظور رعایت اصول بهره‌برداری صیانتی حداکثری، حفظ طولانی‌تر فشار مخزن و ممانعت از افت شدید توان تولید چاه‌ها، برنامه‌ریزی طرح جهت تولید روزانه سکو، در سقف 25 هزار بشکه صورت پذیرفته و در دستور کار قرار گرفته است.

    از اینرو هدفگذاری اولیه تولید 35 هزار بشکه ای نفت از لایه های نفتی پارس جنوبی، به دلیل تولید صیانتی به 25 هزار بشکه در روز کاهش یافته اما تولید فعلی در مرز 20 هزار بشکه در روز است.

    برچسب ها