عصر خودرو

افزایش خرید طلا در بازارهای جهانی

عصر بازار- هفته گذشته بازارهای جهانی با انتظار برای گردهمایی مقام‌های بانکی جهان در «جکسون هول» آغاز شد و با نرسیدن داده‌های تازه از این نشست پایان گرفت.

افزایش خرید طلا در بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ،سخنرانی روسای بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا در جکسون هول ایالات‌متحده بیش از دیگر سخنرانی‌ها مورد توجه بود،‌ با این همه، هیچ یک از این دو رئیس، کوچک‌ترین اشاره‌ای به سیاست پولی آینده نهادهای خود نکردند. البته، دفاع رئیس فدرال رزرو آمریکا از سیاست‌های یک دهه گذشته، احتمال کنار رفتن او را در پایان دوره ریاستش - به‌دلیل اختلاف نظر با دونالد ترامپ درباره روند انقباض پولی - بیشتر و احتمال مختل شدن روند فعلی انقباض را تشدید کرد. در نتیجه، سیگنال‌های انبساطی در شرایطی که روند انقباض پولی در آمریکا کند است و در اروپا روند انبساط ادامه دارد، بازارها را متاثر کرد؛ بورس‌ها رشد را تجربه کردند و خرید طلا افزایش یافت. همزمان، دلار آمریکا تضعیف شد. در نتیجه این روندها، بازارهای سهام بهترین هفته خود را در 5/ 1 ماه گذشته تجربه کردند. اونس که دو هفته پیش روی قیمت 1284 دلار ایستاده بود، در پایان فعالیت بازارها در روز جمعه به بهای 1291 دلار رسید. شاخص دلار هم که جمعه دو هفته قبل به عدد 43/ 93 واحد رسیده بود، جمعه تا 74/ 92 واحد افت کرد.

    رشد اول

    اونس طلا در اولین روز کاری هفته با 7 دلار رشد به بهای 1291 دلار رسید تا قیمت نهایی هفته، بازگشت به همین قیمت نهایی روز اول باشد. رشد قابل توجه روز دوشنبه که اونس را به محدوده 1290 دلار بازگرداند عمدتا ناشی از تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن، افزایش خریدهای فنی و افت ارزش دلار بود. اونس در اولین روز هفته میلادی به کمک این عوامل به اوج 5/ 2 ماهه رفت. شاخص دلار در این روز با افتی شدید به عدد 09/ 93 واحد رسید. دو هفته پیش، کاهش لفاظی ایالات‌متحده و کره شمالی درباره حمله به یکدیگر باعث کاهش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن شد، اما با توجه معامله‌گران به این نکته که هر لحظه احتمال تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک وجود دارد و همین طور با ادامه تنش‌های شدید در سیاست داخلی آمریکا، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه یافت. کیتکو در گزارش جمع‌بندی دوشنبه نوشت که معامله‌گران طلا همچنان به امید عملکرد بد بورس‌ها در دو ماه پیش‌رو هستند. بازارهای سهام عموما در ماه‌های سپتامبر و اکتبر وضعیت خوبی ندارند.

    افت اول

    سه‌شنبه روز افت قیمت طلا بود. اونس در این روز به بهای 1284 دلار بازگشت. افت 7 دلاری سه‌شنبه که رشد 7 دلاری دوشنبه را خنثی کرد عمدتا ناشی از سودگیری معامله‌گران بود. دو هفته پیش، اونس با عبور لحظه‌ای از مرز 1300 دلار، سودگیری‌ای را باعث شد که در مقطعی به تعدیل قیمت‌ها انجامید، اما روز دوشنبه، قیمت دوباره بالا رفت تا سه‌شنبه روز فروش دسته‌ای از معامله‌گران برای کسب سود باشد. در این روز بازارهای سهام نیز با رشد خود به ضرر طلا کار کردند. شاخص دلار هم سه‌شنبه جهشی اصلاحی داشت که فشار بیشتری بر طلا وارد کرد. شاخص دلار سه‌شنبه تا عدد 54/ 93 واحد رشد کرد. با این حال، تقویت بهای نفت تا حدی به طلا کمک کرد.

    رشد دوم

    چهارشنبه، روند رشد به بازار بازگشت تا اونس در پایان سومین روز هفته میلادی به بهای 1290دلار برسد. رشد 6 دلاری چهارشنبه عمدتا ناشی از افت شاخص دلار بود، در روزی که بازارها گرفتار خلوتی تابستانی بودند. شاخص دلار چهارشنبه تا عدد 14/ 93 واحد افت کرد. بازارهای سهام نیز با افت خود یار طلا شدند تا اونس دوباره بتواند حضور در محدوده انتهای کانال 1200 دلار را تجربه کند. بازارها در این روز نوسان‌های کمتری را شاهد بودند؛ چراکه علاوه‌بر کاهش تعداد معامله‌گران، انتظار برای آغاز نشست جکسون هول در وایومینگ آمریکا نیز بر معامله‌ها اثر گذاشته بود.

    افت دوم

    پنج‌شنبه، نخستین روز نشستی بود که مقام‌های ارشد بانک‌های مرکزی جهان را گرد هم آورد. با این حال، نشست جکسون هول در اولین روز کار خود، هیچ خبری برای بازارها نداشت. اونس طلا در این روز بی‌خبر با 4 دلار افت به بهای 1286 دلار بازگشت. افت 4 دلاری پنج‌شنبه ناشی از رشد شاخص دلار و البته سودگیری دسته‌ای از معامله‌گران از رشد روز قبل بود. شرکت‌کنندگان نشست جکسون هول در وایومینگ ایالات‌متحده در روز نخست سخنانی از جمله نگرانی از تورم پایین مطرح کردند، اما صحبت‌های تازه‌ای که بازارها را نوسانی کند، شنیده نشد. شاخص دلار در این روز تا عدد 27/ 93 واحد بالا رفت.

    رشد سوم

    جمعه با همان قیمت نهایی پنج‌شنبه شروع شد و انتظار بازارها برای رسیدن اخبار تازه از جکسون هول، نوسان‌ها را محدود کرد. صبح جمعه، عمده بازارها در انتظار سخنرانی جنت یلن و ماریو دراگی، روسای بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا بودند. جنت یلن، عصر روز جمعه به ایراد سخنرانی پرداخت. او بدون هیچ اشاره‌ای به وضعیت سلامت اقتصاد ایالات‌متحده یا سیاست پولی آینده نهاد تحت‌ریاستش، از سیاست‌های فدرال رزرو در 10 سال گذشته دفاع کرد و گفت که نظام مالی در نتیجه اصلاحات انجام‌شده، ایمنی بیشتری دارد. بازارها در واکنش به بخش‌های مختلف سخنرانی از پیش آماده‌شده او برای نشست جکسون هول نوسان‌هایی داشتند، اما در مجموع بحث بر سر چشم‌انداز سیاست بانک مرکزی آمریکا ادامه یافت. دفاع او از سیاست‌های پسابحران فدرال رزرو می‌تواند به معنای قطعی شدن کنار رفتن او پس از پایان دوره فعلی ریاستش باشد؛ موضوعی که می‌تواند معامله‌گران را درباره سیاست‌های آینده سردرگم‌تر کند. کنار رفتن او می‌تواند روند فعلی انقباض آرام سیاست‌ها را دچار مشکل کند و از همین رو پس از سخنرانی او، دلار تضعیف و طلا گران شد. با پایان یافتن سخنرانی یلن، بازارها به انتظار سخنرانی ماریو دراگی نشستند. اما رئیس بانک مرکزی اروپا نیز در سخنان خود هیچ اشاره‌ای به سیاست پولی نهاد تحت ریاستش در ماه‌های پیش‌رو نکرد تا بازارها با احتمال ادامه سیاست‌های انبساطی در اروپا، شاهد تقویت بیشتر بورس‌ها و طلا باشند. یورو پس از سخنرانی او مبنی بر اینکه تسهیل پولی مربوط به گذشته است، رشد کرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو