عصر خودرو

سفیر ایران در کنیا اعلام کرد

حمایت سفارت ایران در نایروبی از حضور شرکت‌ها و فعالان تجاری و اقتصادی کشور در کنیا

عصر بازار- سفیر ایران با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه دیپلماسی اقتصاد مقاومتی، آمادگی این سفارتخانه را برای کمک به حضور شرکت‌ها و فعالان تجاری و اقتصادی کشور به‌ویژه در زمینه صادرات غیرنفتی و صدور خدمات فنی و مهندسی در کنیا اعلام کرد.

حمایت سفارت ایران در نایروبی از حضور شرکت‌ها و فعالان تجاری و اقتصادی کشور در کنیا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، ‎هادی فرجوند سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا در گفت‌وگو با رسانه‌ها آخرین وضعیت مناسبات تجاری و اقتصادی جمهوری ایران و کنیا و همچنین اقدامات سفارت در راستای دیپلماسی اقتصاد مقاومتی را تشریح کرد.

    ‎به گفته سفیر جمهوری اسلامی ایران میزان صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران در شش ماهه نخست سال جاری میلادی تقریباً معادل کل یک سال قبل از آن بوده و با برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌های انجام شده، شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه‌های تجاری و اقتصادی و خدمات فنی و مهندسی استقبال خوبی برای حضور در کنیا با هدف دسترسی به بازار این کشور و نیز شرق آفریقا داشته‌اند. 

    ‎ وی در این باره عنوان کرد: براساس آمار  منتشر شده در شش ماه نخست سال 2017 میلادی میزان صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران به کنیا 58 میلیون دلار بوده است که بیش از کل صادرات ما در سال گذشته می‌باشد و لذا پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2017 صادرات این کالاها به کنیا با جهش صد در صدی مواجه شود. علاوه بر این طی دو سال اخیر بیش از یکصد میلیون دلار پروژه‌های خدمات فنی مهندسی توسط شرکت‌های ایرانی به انجام رسیده و در حال حاضر نیز مراحل مذاکره و انعقاد قرارداد تعداد دیگری پروژه‌های احداث سد و نیروگاه برق آبی، خطوط انتقال سوخت و... در جریان است.

    ‎سفیر ایران در ادامه به تشریح اقدامات سفارت جمهوری اسلامی ایران در راستای افزایش صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی در طول یک سال و نیم گذشته از جمله در زمینه برنامه‌ریزی و کمک به حضور شرکت‌های تولیدی و صادراتی کشور، پذیرش هیأت‌های تجاری و بازاریابی از کشور و هماهنگی حضور شرکت‌های ایرانی در برخی از نمایشگاه‌های کنیا، برگزاری  اولین نمایشگاه اختصاصی تخصصی جمهوری اسلامی ایران در بهمن ماه سال 1395 و اشاره کرد و افزود: در زمینه برنامه‌ریزی و کمک به حضور شرکت‌های تولیدی و صادراتی کشور، بیش از 30 شرکت تولیدی و صادراتی و فنی مهندسی اقدام به ثبت شرکت و حضور در این کشور و اخذ پروژه کرده‌اند. شرکت‌هایی از قبیل پالایش نفت جی ( تولید کننده قیر)، دونار خزر (تولید کننده لوازم خانگی از قبیل یخچال و لباسشویی)، شیرین عسل (بیسکویت و شکلات)، شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی در زمینه نیرو، کفش اسپارو، شرکت پرگاس (کاشی و سرامیک)، شرکت زرین پلاستیک، شرکت‌های فنی و مهندسی مشاوره خط انتقال نفت و ...

    فرجوند در زمینه پذیرش هیأت‌های تجاری و بازار یابی از کشورمان و هماهنگی حضور شرکت‌های ایرانی در برخی از نمایشگاه‌های کنیا نیز عنوان کرد: بیش از 100  شرکت تولیدی و صادراتی در گروه‌های کالایی و خدماتی مختلف (از جمله شوینده‌ها، لوازم خانگی، صنایع غذایی، مصالح ساختمانی، تراکتورسازی، شیرآلات صنعتی، خدمات فنی و مهندسی و...) پس از هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های سفارت به کشور کنیا عزیمت کردند که به تناسب فعالیت‌های این شرکت‌ها جلسات و ملاقات‌های متعددی با مقامات دولتی و خصوصی این کشور برگزار شده است.

    ‎وی به حضور شرکت‌های ایرانی در برخی از نمایشگاه‌های بین‌المللی در کنیا از قبیل شرکت در نمایشگاه صنعت ساختمان شرق آفریقا (The Big 5)، نمایشگاه محصولات پتروشیمی و نمایشگاه مصالح ساختمانی و تعداد دیگری نمایشگاه‌های موضوعی همچون صنایع و مواد غذایی اشاره کرد و به اعزام هیأت‌های اقتصادی از کنیا، از جمله مقامات دولتی و بازرگانی از استان ناکورو به ایران پرداخت.

    به گزارش فارس، سفیر ایران در نایروبی همچنین با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه اختصاصی و تخصصی جمهوری اسلامی ایران در بهمن ماه سال 1395 در کنیا اضافه کرد: این نمایشگاه که اولین نمایشگاه اختصاصی ایران در طی 10 سال گذشته بود، با استقبال مقامات دولتی و خصوصی کنیا، اتحادیه‌ها و تشکل‌ها و تجار و بازرگانان این کشور قرار گرفت. بیش از 70 شرکت ایرانی به طور مستقیم و 40 شرکت به طور غیرمستقیم در این نمایشگاه اقدام به عرضه محصولات و کالاهای خود کردند.

    وی از دیگر اقدامات انجام شده را ملاقات با مقامات و مسئولان اقتصادی کنیا از جمله وزرای مسکن، زیرساخت‌ها، حمل و نقل، انرژی، بهداشت، توریسم، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع، رئیس سازمان ملی مسکن کنیا، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و همچنین سفرهای استانی به ایالت‌های نایروبی، ماچاکوست، ناکورو، لامو، مومباسا و مرو اشاره کرد و افزود: ضمن ملاقات با مقامات محلی و برگزاری نشست با تجار این ایالات‌ها و تشریح ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران، امکانات بالقوه این ایالت‌ها بررسی و در اختیار تجار کشورمان قرار گرفت.

    سفیر ایران همچنین به هماهنگی و فراهم سازی مقدمات امضاء یادداشت تفاهم همکاری فیمابین اتاق‌های بازرگانی و صنایع کنیا و قزوین و همچنین امضای موافقتنامه اجنتاب از اخذ مالیات مضاعف و تبادل رسمی اسناد تصویب این موافقتنامه، پذیرش دو هیأت بانکی، بیمه‌ای و حمل و نقل از کشورمان و هماهنگی جلسات و ملاقات‌های دوجانبه از جمله با بانک مرکزی و بانک‌های کنیایی و انجام سفرهای استانی در ایران با همراهی رایزن بازرگانی و برگزاری سمینار آشنایی با فرصت‌های تجاری و اقتصادی در کنیا با هماهنگی سازمان صنعت معدن و تجارت و اتاق‌های بازرگانی به منظور آشنایی با توانمندی‌های صمعتی و اقتصادی کشورمان و تشریح فرصت‌های اقتصادی کنیا و تشویق بازرگانان و صاحبان صنایع برای ورود به بازار کنیا در استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، فارس، اصفهان، کردستان و استان مرکزی اشاره کرد.

    به گزارش فارس، فرجوند همچنین به برنامه‌ریزی برگزاری دومین نمایشگاه اختصاصی و تخصصی با مشارکت شرکت‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی جمهوری اسلامی ایران در سالجاری با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های تولیدی و صادراتی کشورمان در این حوزه پرداخت.

    سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایان با اشاره به فراهم شدن بسترها و زیرساخت‌های لازم برای توسعه و گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور، آمادگی مجموعه سفارت و سایر نهادهای جمهوری اسلامی ایران در کنیا را برای پذیرش، حمایت و کمک به حضور شرکت‌ها و فعالان حوزه تجاری و اقتصادی کشورمان بخصوص در زمینه صادرات غیرنفتی و نیز صدور خدمات فنی مهندسی را مورد تاکید قرار داد.

    برچسب ها