عصر خودرو

در گفت و گو با رئیس اتحادیه آهن‌فروشان ابراز شد؛

خرده‌فروشی چینی‌ها در بازار آهن ایران

عصر بازار: رئیس اتحادیه آهن‌فروشان از انجماد معاملات محصولات فولادی در بازار به دلیل ارزان‌فروشی دولتی‌ها خبر داد و گفت: فروشندگان چینی به تازگی‌ محصولات فولادی را هم به صورت خرده می‌فروشند.

خرده‌فروشی چینی‌ها در بازار آهن ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمد آزاد در خصوص معاملات بازار آهن در دومین ماه از فصل پاییز گفت: بازار آهن پیش از دوران رکود معمولا در این موقع سال با رسیدن به ماه محرم مخصوصاً در دهه اول این ماه، به اصطلاح تعطیل می‌شد و بازار به رکود موقتی می‌رفت و حتی در دهه اول محرم قیمت‌ها در بازار آهن مشخص نبود و این امر به دلیل این بود که فروشندگان ما به عزاداری می‌رفتند.

    رئیس اتحادیه آهن‌فروشان افزود: در حال حاضر بازار آهن دچار رکود دائمی شده و این چند روز ماه محرم معاملات بسیار کاهش یافته که با نزدیک شدن به فصل زمستان رکود در این بازار تشدید پیدا کرده و قمیت محصولات فولادی روند نزولی به خود گرفته است.

    او با اشاره به دلایل اصلی رکود در بازار آهن گفت: در حال حاضر مهمترین دلیل رکود بازار آهن وضعیت بازار مسکن کشور است که قفل شده و انبوه‌سازان دست از کار کشیده‌اند. با توجه به اینکه پروژه مسکن مهر تعطیل شده و کسانی هم که در بخش خصوصی ساختمان‌سازی می‌کردند، به دلیل رکود از بازار مسکن منصرف و دیگر ساخت و سازی انجام نمی‌دهند.

    رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در بخشی دیگر از اظهارات خود در خصوص صادرات بازار آهن خاطر نشان کرد: ما صادرات محصولات فولادی به کشورهای خارجی مانند افغانستان، عراق و ترکیه داریم حتی بعضی از محصولات فولادی ما به کشورهای اروپایی صادر می‌شود. به همین دلیل است که اگر ما صادرات محصولات فولادی نداشتیم، باید صنعت فولاد را به کل کنار می‌گذاشتیم. در حال حاضر اگر برخی صنایع ما مانند صنعت خودرو یا لوازم خانگی در تقاضای خود ترمز کنند به دلیل اینکه مواد عمده اولیه آنها آهن است، وضعیت در بازار آهن بسیار بدتر خواهد شد.

    او در خصوص معاملات صورت گرفته در هفته گذشته گفت: در مقطع فعلی میلگرد در بازار آهن بیشتر از محصولات فولادی دیگر داد و ستد می‌شود. قیمت تیرآهن در هفته گذشته به ازای هر کیلوگرم حدود هزار و 550 تومان تا هزار و 570 تومان فروخته شد، میلگرد نیز با قیمت هر کیلوگرم تقریباً هزار و 300 تا هزار و 320 تومان معامله شد و آهن خام به ازای هر کیلوگرم هزار و 100 تومان داد و ستد شد که این قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته روند نزولی داشته و با کاهش قیمت مواجه شده‌اند.

    رئیس اتحادیه آهن‌فروشان در خصوص دامپینگ چینی‌ها در بازار آهن نیز گفت: فروشندگان چینی در رکود بازار آهن و قمیت محصولات فولادی بسیار تاثیرگذار هستند و در حال حاضر داخل کشورمان هم دفتر زدند و جدیداً محصولات فولادی را خرده هم می‌فروشند. یعنی کالایی را که وارد انبار می‌کنند پس از مدتی اگر به صورت عمده فروش نرفت به صورت خرده به مشتریان بازار ما می‌فروشند و برای تولیدکننده‌های داخلی‌مان رقیب بزرگ و جدی شکل گرفته است.

    او با بیان اینکه چینی‌ها محصولات فولادی خود را ارزان‌تر از قمیت اصلی می‌فروشند و این برای آنها صرف اقتصادی دارد، گفت: چین می‌خواهد صادرات فولاد داشته باشد و تا آنجایی که بتواند سوبسید به تولیدکنندگان خود می‌دهد تا رتبه اول در صنعت فولاد دنیا را از آن خود کند و به هیچ وجه نمی‌‌خواهد که تولید محصولات فولادی‌اش را متوقف کند. ضمن اینکه ما می‌دانیم که چین سنگ‌آهن به اندازه تولیدش ندارد و در حال حاضر سنگ‌آهن از کشورهای مختلف دنیا می‌خرد. حتی یک زمانی از ایران سنگ‌آهن می‌خریدند و در حال حاضر از هند و استرالیا این نیاز خود را تامین می‌کنند.

    بر اساس این گزارش، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار آهن همچنان در رکود به سر می‌برد و به گفته فعالان و فروشندگان محصولات فولادی رکود بازار آهن تا آخر امسال وجود خواهد داشت. گرچه برخی از فعالان بازار آهن امید داشتند که با اجرایی شدن برجام بازار آهن به یک رونق نسبی برسد اما با نزدیک شدن به فصل زمستان و ماه محرم و صفر بازار آهن حتی به رکود بیشتری رسیده و بازار آهن دیگر رمقی ندارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها