عصر خودرو

شاخص سهام ۳۵۵ واحد صعود کرد

بورس در آستانه کانال جدید

عصر بازار- فعالان تالار شیشه‌ای در آغاز هفته معاملاتی جاری برای نهمین روز متوالی رشد شاخص سهام را تجربه کردند. در جریان معاملات روز گذشته شاخص کل بورس تهران با افزایش ۳۵۵ واحدی (معادل ۴۳/ ۰‌درصد) مواجه شد و در ارتفاع ۸۲ هزار و ۸۹۷ واحدی قرار گرفت تا برای پنجمین کانال‌شکنی خود در تابستان و رسیدن به کانال ۸۳ هزار واحدی تنها ۱۰۳ واحد فاصله داشته باشد.

بورس در آستانه کانال جدید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در عین حال دیروز ارزش معاملات خرد سهام به حدود 130 میلیارد تومان رسید. هرچند این میزان از ارزش معاملات همچنان با دوران رونق بورس فاصله دارد اما روند رو به افزایش این متغیر همزمان با عبور شاخص سهام از کانال 82 هزار واحدی کاملا مشهود است. تحرک قیمت فلزی‌ها و معدنی‌ها در حالی دیروز ادامه داشت که موج تقاضایی تازه‌ای در گروه پتروشیمی تحت تاثیر افزایش قیمت متانول و اوره به وجود آمد. از دیگر گروه‌های فعال در بورس تهران اما استقبال چندانی به عمل نیامد. این موضوع مانعی بر سر راه بیشترشدن ارزش معاملات بورس تهران بود.

     

    ادامه تحرکات فلزی -معدنی

    یکی از محرک‌های اصلی رونق بازار سهام در بیش از یک ماه گذشته جهش قیمت‌ در بازارهای جهانی به ویژه در بخش فولاد، سنگ آهن و دیگر فلزات اساسی بوده است. محدود کردن ظرفیت‌ تولید فولاد در چین به‌دلیل ملاحظات زیست محیطی این کشور موجب شد نرخ‌ فلزات و سنگ آهن در بازارهای جهانی به نحو معناداری تحت تاثیر قرار بگیرند و در مدار صعود چشمگیری حرکت کنند. انعکاس این موضوع در بازارهای داخلی به افزایش قیمت فولاد در بورس کالا منجر شد و رشد قیمت نمادهای معاملاتی صنایع وابسته در بورس تهران را به دنبال داشت. در این میان هر چند به دلیل ماهیت پرنوسان بازارهای جهانی نگرانی‌هایی از تزلزل و عدم پایداری قیمت در این بازارها وجود دارد اما همچنان قیمت‌ فلزات در بورس‌های بین‌المللی ثبات نسبی از خود نشان می‌دهند. بر همین اساس در جریان معاملات دیروز باز هم نمادهای وابسته به بازارهای کالایی به خصوص فلزی‌ها و معدنی بودند که زمینه رشد نماگر بازار سهام را فراهم کردند. در صدر این نمادها «فملی»، «فولاد» و «کگل» قرار داشتند که در مجموع شاخص سهام را بیش از 300 واحد ارتقا دادند. این سه نماد حدود 10 درصد از ارزش بازار سهام را در اختیار دارند.

    موج دوم کالایی‌ها

    همان‌طور که اشاره شد بیشترین تاثیر بر رشد نماگر‌های بورسی در هفته‌های اخیر تحت تاثیر معاملات مثبت در گروه‌های وابسته به بازارهای جهانی و به خصوص فلزات اساسی رخ داد. شاهد مدعا آنکه نماگر گروه فلزات اساسی در مرداد‌ماه رشد حدود 20 درصدی را ثبت کرد و در دو روز معاملاتی خود در شهریور ماه نیز افزایش 3 درصدی را به ثبت رساند تا حمایت این گروه از معاملات سهام همچنان ادامه داشته باشد. تداوم موج حمایت قیمت فلزات جهانی از بورس تهران در حالی رخ می‌دهد که فعالان تالار شیشه‌ای دیروز شاهد شکل‌گیری موج دوم حمایت کالایی‌ها‌ بودند. این بار اما از سوی متانول و اوره.

    تقویت قیمت متانول و اوره در جریان معاملات هفته گذشته منجر به رشد نمادهای وابسته در گروه پتروشیمی در جریان معاملات دیروز شد. برهمین اساس دیروز معاملات مثبت در نمادهای «شپدیس»، «شخارک» و «شفن» مجموعا بیش از 83 واحد در ارتقای شاخص سهام نقش داشتند. قیمت هر تن متانول تحت قرارداد CFR چین در هفته گذشته با رشد 17 دلاری به سطح 310 دلار رسید. قیمت این محصول در دیگر بازارهای دنیا همچون جنوب شرق آسیا، کره‌جنوبی و هند نیز افزایش چشمگیری تجربه کرد. قیمت هر تن اوره نیز در پایان معاملات هفته گذشته به 210 دلار رسید.رشد قیمت متانول در روزهای اخیر تحت تاثیر افزایش قیمت خوراک سنگ این واحد‌ها یعنی زغال‌سنگ شکل گرفته است. پیش‌بینی از تداوم رشد قیمت زغال‌سنگ و احتمال افزایش قیمت گاز طبیعی در هاب‌های بین‌المللی با شروع فصل سرما عواملی هستند که می‌تواند از قیمت متانول حمایت کند. در این میان البته نگرانی‌هایی در راستای افزایش ظرفیت تولید متانول و فشار به قیمت این کالا وجود دارد اما در مجموع برآیند پیش‌بینی‌ها رشد قیمت متانول را بیشتر محتمل می‌دانند.

    تداوم رشد قیمت اوره و متانول می‌تواند موجب رونق گرفتن معاملات گروه پتروشیمی در بورس تهران شود. با توجه به نرخ‌های در نظر گرفته شده اوره و متانول در صورت‌های مالی شرکت‌های اوره‌ساز و متانول‌ساز، افزایش قیمت این دو کالا یا حداقل ثبات در محدوده کنونی می‌تواند از سهام این شرکت‌ها در بورس تهران حمایت کند.

     

    ضعف تقاضا در دیگر گروه‌های بورسی

    دیروز در حالی معاملات گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی عنان حرکت شاخص سهام را در دست داشتند که ضعف تقاضا در دیگر صنایع بورسی کاملا مشهود بود. به نظر می‌رسد سیگنال‌های پرقدرت از سوی کالایی‌ها توجه به دیگر نمادهای بورس را تضعیف کرده است. در این میان نبود تقاضا در بیشتر نمادهای بورسی در کنار عدم عرضه‌های سنگین در دیگر گروه‌ها موجب در‌جا زدن قیمت نمادها در یک محدوده مشخص شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 45 درصد ارزش معاملات خرد سهام در روز گذشته به 10 نماد اختصاص داشت. مجموع ارزش معاملات در نمادهای «فملی»، «فولاد»، «ومعادن»، «کگل»، «فخوز» ، «پترول»، «فایرا»، «فباهنر»، «کروی» و «شفن» به حدود 60 میلیارد تومان رسید (ارزش کل معاملات خرد سهام 130 میلیارد تومان بود). عمده این نمادها به گروه فلزات اساسی تعلق دارند. این موضوع تاکیدی بر ضعف تقاضا در دیگر گروه‌های فعال در بورس تهران است. با این وجود همچنان نشانه‌هایی از امکان تداوم رونق وجود دارد. به نظر می‌رسد ادامه روند صعودی بورس حداقل در کوتاه‌مدت در شرایط رشد سودآوری شرکت‌های کالا محور با سیگنال‌های مثبت از سوی بازارهای جهانی، افزایش نرخ ارز و کاهش نرخ موثر سود بانکی از احتمال بالایی برخور‌دار باشد.

    روند نرخ ارز و اثر آن بر بورس

    در تحولات پیرامون بازار افزایش نرخ دلار در جریان معاملات روزهای اخیر مورد توجه فعالان تالار شیشه‌ای قرار داشت. بر همین اساس نرخ دلار آمریکا از 20 مرداد ماه سال جاری تا‌کنون حدود 40 تومان رشد کرد و به 3849 تومان رسید تا بیشترین میزان خود از بهمن سال 95 را ثبت کرده باشد. پیش‌تر ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی با رد شائبه وجود حباب در نرخ ارز گفته بود: هیچ حبابی در بازار یورو و دلار وجود ندارد و نرخ‌ها کاملا متعادل است. توجه به این موضوع برای ارزیابی معامله‌گران از وضعیت بنیادی شرکت‌ها و به تبع آن بازار سهام حائز اهمیت است.

     

    بازگشایی 10 نماد در بورس

    یکی از نکات حائز اهمیت معاملات سهام در جریان معاملات روز گذشته، بازگشایی 10 نماد بورسی بود. بر همین اساس دیروز نماد معاملاتی گروه گسترش نفت و گاز پارسیان(پارسان) پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر اصلاح اساسنامه بازگشایی شد. نماد معاملاتی سیمان شرق (سشرق)، نیرو کلر(شکلر)، لامیران(فلامی)، سرمایه‌گذاری توسعه شهری توس‌گستر (وتوس)، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران(وساخت) با اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور 97 به گردونه معاملات باز گشتند. نماد معاملاتی شرکت نوسازی و ساختمان تهران(ثنوسا) با توجه به ارائه اطلاعات با اهمیت در سایت کدال و شفاف‌سازی درخصوص پیش فروش زیربنای مفیدپروژه ظفر به تابلوی معاملات بازگشت.

    نماد معاملاتی شرکت‌های حفاری شمال(حفاری) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند سال جاری، پتروشیمی پردیس(شپدیس) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره و اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور 97، افست (چافست) با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور 96 بازگشایی شدند. با این بازگشایی‌ها شمار نمادهای متوقف در بورس تهران حالا به 35 نماد رسیده است. علاوه بر این روز گذشته تعداد زیادی از شرکت‌های فعال در بازار سهام اطلاعات عملکرد خود در یک مردادماه را روانه سایت کدال کردند. این گزارش‌ها از سوی برخی شرکت‌ها به‌طور مثال شرکت‌های فلزی از نگاه کارشناسان مثبت ارزیابی شدند.

     

    در بازار چه گذشت؟

    در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که اصلاح اندک قیمت فلزات در بازارهای جهانی در عصر روز جمعه موجب شد تا در دقایق ابتدایی بازار، نمادهای وابسته به بازار جهانی افت اندکی را تجربه کنند.

    با شروع بازار و همچنین رشد نرخ دلار قیمت‌ها رو به تعادل گذاشتند. دیروز نرخ دلار آمریکا در روند افزایشی خود از ابتدای هفته گذشته توانست به مرز 3هزار و 850دلار نزدیک شود، این امر امیدواری‌ها نسبت به نمادهای متاثر از نرخ ارز را افزایش داده است. در این شرایط دیروز نمادهای زیر‌مجموعه گروه پتروشیمی پس از مدت‌ها شاهد تقاضای چشمگیر معامله‌گران بودند. در نهایت شاخص کل با اتکا به رشد قیمت نماد‌های معاملاتی ملی مس ایران، فولادمبارکه، گل‌گهر، پتروشیمی خارک، پتروشیمی پردیس و فولاد خوزستان با رشد 43/ 0 درصدی مواجه شد و در سطح 82هزار و 897واحدی قرار گرفت. به نظر می‌رسد شاخص بتواند در هفته جاری مرز روانی 83هزار واحدی را پشت سر بگذارد.

    در بازار دیروز در گروه بیمه‌ای مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام بیمه اتکایی امین برگزار شد و با اکثریت آرا افزایش سرمایه شرکت به 250 میلیارد تومان تصویب شد. در این مجمع صاحبان سهام به اتفاق آرا با افزایش سرمایه شرکت بیمه اتکایی امین از 203 به 250 میلیارد تومان (23 درصد) موافقت کردند. در گروه ساختمانی عمران و توسعه فارس بعد از اعلام ثبت قرارداد دو پروژه 53 و 5/ 67میلیارد تومانی در ماه گذشته، در مورد قرارداد 5/ 38 میلیارد تومانی توضیح داد. «ثفارس» که با سرمایه 100 میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس حضور دارد، اعلام کرد: قرارداد خرید پروژه در حال ساخت اداری تجاری و اقامتی باران به مبلغ 385 میلیارد ریال و تهاتر قسمتی از بهای آن با 25 واحد پروژه پارسیان کرج به مبلغ 95 میلیارد ریال و 52 واحد از پروژه آسمان صدرا فاز 2 به مبلغ 8/ 89 میلیارد ریال و مابقی به مبلغ 200 میلیارد ریال طی سه فقره چک با شرکت رویال ساختمان آریا صورت پذیرفت. ضمنا با توجه به اینکه پروژه فوق در حال ساخت است، در سال مالی مورد نظر تاثیری در سود و زیان ندارد. برآورد بهای تمام شده و پیش‌بینی فروش آن به محض مشخص شدن به اطلاع می‌رسد. درخصوص مبلغ تهاتر شده با پروژه‌های این شرکت آثار سود و زیان آن در مرداد ماه سال 96 در حساب‌ها انعکاس یافته ولی در مبلغ کل پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 1396 تاثیری ندارد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 320میلیارد تومان و در فرابورس به 130میلیارد تومان بالغ شد. برترین گروه‌های صنعت نیز با بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به گروه های فلزات اساسی، کانه فلزی و شیمیایی بودند.

    برچسب ها