عصر خودرو

به‌نام اوپک به کام دیگران

عصر بازار- در حال حاضر با توجه به حجم ذخایر نفتی موجود در آمریکا و افزایش تولید نفت شیل در این کشور، احتمال اینکه کانال نزولی برای نفت کماکان معتبر بماند وجود خواهد داشت.

به‌نام اوپک به کام دیگران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، قیمت نفت WTI در این مدت، بین محدوده 40 الی 55 دلار در حال نوسان بوده است. نکته حائز اهمیت تری در این نمودار وجود دارد و آن روند نزولی قیمت نفت از اواخر فوریه 2017 ( اوایل اسفند ماه سال 1395 ) است.

    سران اوپک در جلسه 25 جولای 2017،  تصمیم به ادامه سیاست کاهش تولید نفت تا مرز 1.8 میلیون بشکه در روز را گرفتند. به عبارتی این سیاست که از ابتدای سال 2017 شروع شده بود تا ماه مارس 2018 ادامه خواهد داشت. اما همانگونه که در نمودار قیمت جهانی نفت WTI نیز مشخص شده است، در روز تصمیم اوپک به کاهش تولید قیمت نفت در سطح جهان، نه تنها قیمت نفت افزایش پیدا نکرد، بلکه در حدود 3 دلار به ازای هر بشکه نیز کاهش پیدا کرد.

    این کاهش تا حدودی تحت تاثیر تسویه قرارداهای آتی نفتی بوده و از آن مهم تر بیشتر حامل پیام عدم خوش بینی بازارهای بین المللی به کارا بودن سیاست کاهش تولید اوپک در جهت ایجاد توازن در شرایط عرضه و تقاضا ی نفت بوده است.

    به نظر بسیاری از کارشناسان، این حجم از کاهش تولید نفت نمی تواند حجم عرضه نفت را به سمتی سوق دهد که باعث تحریک تقاضا شده و در پی آن قیمت نفت افزایش پیدا کند، همین اتفاق نیز رخ داد و آمریکا به راحتی با افزایش تولید خود و عبور از مرز تولید 13 میلیون بشکه نفت در روز و همچنین استفاده بهینه از ذخیره مازاد خود، میزان زیادی از سهم تولید کاهش یافته توسط اوپک را در دست گرفت و همین مساله باعث شد تا سیاست کاهش تولید اوپک در کوتاه مدت اثری معکوس داشته باشد. در حال حاضر با توجه به حجم ذخایر نفتی موجود در آمریکا و افزایش تولید نفت شیل در این کشور، احتمال اینکه کانال نزولی رسم شده برای نفت کماکان معتبر بماند وجود خواهد داشت. لذا تا انتهای ماه آگوست و یا حتی تا انتهای سال 2017 نمی توان توقع افزایش چشمگیر قیمت نفت را داشت و می توان کانال 40 الی 60 دلار را برای قیمت نفت در سال 2017 ، کماکان یک کانال معتبر قلمداد کرد.

    البته از نقش سایر عوامل دیگر در مورد کاهش قیمت نفت نیز نباید گذشت که عبارتند از :

    *بالا بودن ذخایر نفتی در بسیار از کشورها ( به دلیل مازاد عرضه)

    *اعمال سیاست های حمایتی جهت جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی ناشی از مشتقات نفت و پالایشگاه ها

    *افزایش منع سرمایه گذاری در تکنولوژی های استفاده کننده از سوخت های فسیلی ازسال 2020 در برخی از کشورها

    *کاهش تقاضا برای بنزین در سطح جهان با توجه به رسیدن به انتهای فصل تابستان که  به همین منظور بسیاری از پالایشگاه ها به دلیل کاهش تقاضا، سطح تولید خود را کاهش داده و این مساله نیز تا اندازه ای باعث کاهش قیمت نفت در سطح بین المللی شده است و ...

    اما برای پیش بینی دقیق وضعیت قیمت نفت در سال 2017 باید منتظر اجلاس بعدی اوپک در تاریخ 30 نوامبر 2017 ماند. تا هم میزان پایبندی اعضا به سیاستهای کاهش تولید مشخص شود و هم اینکه آیا تصمیم اوپک به منظور افزایش قیمت نفت به سمت کاهش بیشتر تولید روزانه تغییر خواهد کرد؟ و یا اوپک با همین سطح کم کاهش تولید روزانه منتظر بهبود شرایط قیمت نفت در سال 2018 و بلند مدت خواهند بود!

    برچسب ها