عصر خودرو

معاون مرکز آمار ایران اعلام کرد؛

تورم ملی مرداد به ٧.٩ درصد رسید

عصر بازار- اگرچه تا پیش از این، مرکز آمار ایران تورم روستایی و شهری را به طور مجزا اعلام می‌کرد، اکنون به گفته معاون مرکز آمار، قرار است که تورم ملی جایگزین این دو آمار اعلامی شود.

تورم ملی مرداد به ٧.٩ درصد رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، جواد حسین زاده در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از طراحی شاخص تورم ملی خبر داد و گفت: از این پس، تورم ملی جایگزین تورم روستایی و شهری که به صورت مجزا از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شد، خواهد شد.

    حسین زاده گفت: شاخص قیمت کالاها و خدمات کل کشور برای اولین بار به صورت ترکیبی از شاخص تورم شهری و روستایی اعلام خواهد شد. بر این اساس مرکز امار، آمارهای متنوعی را اعلام می کند که سطح تعمیم آن در سطح شهر و روستا در کل کشور است.

    وی افزود: از این پس تورم را در سطح ملی، منطقه ای، شهری و روستایی منتشر خواهد شد و بر این اساس مرکز آمار برنامه جامع دارد تا از این پس آمارهای کلان ارایه خواهد شد. 

    حسین زاده ادامه داد: مناطق روستایی ١٩ درصد در هزینه مصرفی خانوارهای کشور دارند و سهم گروههای مختلف نیز در این میان کاملا مشخص است و بر اساس محاسبات جدید ٢٦ درصد اقتصاد کشور در مناطق روستایی متمرکز است و این مناطق سهم تولیدی بالایی را به خود اختصاص می دهند در عین حال چهل درصد ترکیب هزینه خانوارهای روستایی را اقلام خوراکی تشکیل می دهند.

    معاون مرکز امار ایران با بیان اینکه موفق شدیم شاخص قیمت کالا و خدمات خانوارهای کل کشور را تهیه کرده که امروز منتشر می شود و به برنامه ریزی های منطقه ای کمک خواهد کرد؛ البته این حرکت در راستای اجرای نظام  آماری ثبتی مبنا است.

    وی افزود: تورم روستایی نیز در اول هر ماه اعلام خواهد شد و تورم ملی ٧.٩ درصد برای مرداد است در حالیکه تورم شهری ٧.٧ درصد و تورم روستایی نیز ٨.٨ درصد است.

    وی ادامه داد: باید توجه داشت تورم کل کشور و شهری و روستایی سه محصول جداگانه است؛ ضمن اینکه بین شهر و روستاها تفاوت های زیادی داریم و سبد مصرفی و الگوی مصرفی شهری و روستایی متفاوت است.

    معاون مرکز آمار اعلام کرد: شاخص های کلان کشور که از رشد اقتصادی به دست می اید به تفکیک شهری و روستایی نیز وجود دارد.

    وی افزود: استناد رسمی برای آمار، یر آمارهای مرکز آمار کشور است و تلاش داریم نیازهای کشور را تامین کنیم ولی استناد بر آمار مرکز آمار است و تلاش داریم دست پژوهشگران در حوزه آمارهای قیمت پر باشد.

    این مقام مسئول تصریح کرد: ضمن اینکه تورم ملی دقیق تر از تورم شهری هم هست.

    حسین زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر گفت: تورمی که به عنوان تورم کل کشور در نظر گرفته می شود، بر اساس مراجعه به ٨٣ هزار کارگاه خرده فروشی در هرماه است، به این معنا که 350 هزار مظنه قیمت را در شهر و روستا در نظر می گیریم که به طور متوسط ٧٧٦ قیمت برای هر قلم کالایی که در سبد مصرفی این، در هر ماه لحاظ می شود.

    وی ادامه داد: اقلام سبد مصرفی در خانوار شهری ٤٥١ قلم و در حوزه روستایی ٢٧٩ قلم است به نحوی که در مناطق شهری به ٢٢٥ شهرستان و در روستایی به ٥١٧ آبادی برای دریافت اطلاعات سر می زنیم.

    او گفت: سال پایه تورم 90 است ولی قصد داریم در مهرماه به ٩٥ ارتقا دهیم. ضمن اینکه مظنه قیمت مناطق شهری به ٤٥٥ قلم می رسد.

    برچسب ها