عصر خودرو

پیامدهای تاخیر چین در پرداخت بدهی به پتروشیمی های ایران

عصر بازار- اخلال در پرداخت نقدی بدهی های چین مربوط به واردات محصولات پتروشیمی از ایران سبب بروز برخی گمانه زنی ها درباره احتمال افزایش قیمت ارز در بازار شد؛ موضوعی که کارشناسان اقتصادی چنین اثری را دور از ذهن می شمارند.

پیامدهای تاخیر چین در پرداخت بدهی به پتروشیمی های ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، از ماه می 2017 (اردیبهشت- خرداد) ترتیبات تحریمی جدیدی بر انتقال ارز پتروشیمی ها از چین وضع شده است که برخی رسانه ها با پرداختن به این موضوع معتقدند این مساله می تواند بر تراز ارزی ایران اثر جدی داشته باشد و دلیل آن را صادرات 40 درصدی محصولات پتروشیمی به چین عنوان می کنند.

    برخی افراد از مشکلات نقل و انتقال پول ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی به چین، به عنوان بلوکه شدن پول های ایران در چین نام برده بودند.
    برخی منتقدان نیز اعلام کرده بودند چین واردات محصولات پتروشیمی ایران را تحریم کرده است؛ موضوعی که در نهایت مسوولان کشورمان از آن به رعایت مقررات مبارزه با پولشویی در این کشور یاد کردند و اینکه بانک های چین خواهان احراز اصالت گواهی های مبداء صادر شده برای محموله ها هستند.
    در این میان، برخی رسانه ها با پرداختن به این موضوع آن را به عنوان عاملی برای افزایش نرخ ارز در آینده بویژه با اجرای برنامه تک نرخی کردن ارز از سوی دولت عنوان کردند.
    بر اساس این گزارش در زمان تحریم ها، ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی‌ تقریبا بدون مشکل به کشور وارد یا برای مصارف ارزی در حساب‌های خارجی منتقل می‌شد و به تنظیم بازار ارز در کشور و نگه داشتن تعادل بین عرضه و تقاضای ارز کمک زیادی می‌کرد.

    ** تک نرخی کردن ارز به عرضه و تقاضای منابع ارزی در کشور برمی گردد
    در همین پیوند، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت  توضیح داد: در ماه های گذشته اقدام هایی از سوی برخی شرکت ها و فعالان اقتصادی و تجاری چین رخ داد که شائبه پولشویی در آنها وجود داشت.
    «مجتبی خسروتاج» گفت: از آنجا که نگرانی چینی ها از انتقال سرمایه ها از کشورشان به سایر کشورها بویژه آمریکا رو به افزایش بود، مقام های چین برای کنترل وضع موجود، حرکت به سمت یکپارچگی نظام بانکی و گمرکی را آغاز کردند؛ موضوعی که در بسیاری کشورها اجرایی نشده است.
    خسروتاج تصریح کرد: این کنترل ها سبب شد اسناد تجاری فعالان اقتصادی کنترل شده و مواردی همچون مبدا کالا، مقصد حواله پول ها و ... از آنها دریافت شود؛ موضوعی که سبب افزایش بوروکراسی در این کشور شد.
    وی بیان داشت: همین مساله کار را برای بازرگانان ایران بویژه در مورد محصولات پتروشیمی دشوار کرد اما به این معنی نیست که صادرکنندگان ما نتوانند پول خود را دریافت کنند.
    رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: بازرگانان ایرانی حتی در زمان تحریم ها به چین صادرات داشتند و با اتخاذ شیوه هایی پول و مطالبات خود را دریافت می کردند.
    وی با اشاره به سیاست تک نرخی کردن ارز که از سوی دولت دنبال می شود، تصریح کرد: اینکه بانک مرکزی بخواهد حساب های بانکی خود را در بانک ها و کشورهایی که امکان انتقال پول به بازار در آنها در هر شرایطی میسر باشد، انتقال دهد می تواند در عرضه ارز موثر باشد، اما تاکنون نشنیدم که سیاست های چین یا هر کشور دیگری سبب انجماد ارز در ایران شده باشد و نتوان آنها را منتقل کرد.
    خسروتاج گفت: موضوع تک نرخی کردن ارز به عرضه و تقاضای منابع ارزی در کشور برمی گردد؛ اینکه بتوانیم با متنوع سازی صادرات، درآمدهای ارزی را افزایش داده و از طرفی کنترل و مدیریت در واردات محصولات به کشور داشته باشیم.

    ** اقدام چین بر قیمت ارز در کشور اثر نمی گذارد
    رییس اتاق مشترک ایران و چین نیز در این زمینه گفت: از آنجا که دولت ارز را کنترل شده می خواهد، سعی دارد قیمت آن بالا نرود؛ در غیر این صورت تورم را به دنبال خواهد داشت.
    به گفته «اسدالله عسگر اولادی»، انجام این کار برای همیشه امکانپذیر نیست.
    عسگراولادی خاطرنشان کرد: اقدام اخیر چین نیز بر قیمت ارز در کشور اثر نخواهد داشت، زیرا در بحث ارز موضوع, داشتن آن است؛ اگر ارز داشته باشیم و بتوانیم ارائه کنیم، قیمت آن افزایش نخواهد یافت.
    بر اساس این گزارش، چندی پیش «حسین یعقوبی» مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی، گفت: مشکلی که برای برخی صادرکنندگان پتروشیمی ایرانی در چین به وجود آمده، به رعایت مقررات مبارزه با پولشویی در آن کشور باز می گردد و بانک های چینی احراز اصالت گواهی های مبداء صادر شده برای محموله ها را خواهانند.
    مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز  تاکید کرد پول صادرات محصولات پتروشیمی ایران در بانک های چین باقی نمانده و بلوکه نشده است.
    «مهدی شریفی نیک نفس» گفت: به دلیل اجرای قوانین مبارزه با پولشویی در بانک های چین برای صادرات محصولات پتروشیمی و انتقال پول سخت گیری می شود.
    «پول ایران در چین بلوکه نشده است اما در روند پرداخت پول ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی، اخلال ایجاد کرده اند».
    وی تاکید کرد پول صادرات محصولات پتروشیمی ایران در بانک های چین باقی نمانده است و افزود: علت اصلی این موضوع این است که از ابتدای ماه می (یازدهم اردیبهشت)، قوانین مبارزه با پولشویی در بانک های چین اجرا شده است که بر اساس آن برای صادرات محصولات پتروشیمی و انتقال پول سخت گیری می شود.

    برچسب ها