عصر خودرو

شریعتمداری، مرد صادرات غیر نفتی

عصر بازار- مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آمار و پژوهش‌های تجاری گفت: یکی از ادوار تاریخی تحول صادرات غیر نفتی ایران در زمان وزارت شریعتمداری روی داده است.

شریعتمداری، مرد صادرات غیر نفتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «محمدرضا ایزدیان» در خصوص اهمیت صادرات غیر نفتی گفت: با توجه به اینکه در مقطع پیش از برنامه سوم، توسعه صادرات غیرنفتی به شدت مهجور مانده بود، با راهبری شریعتمداری و با تغییرات چشمگیر در رویکرد مدیران ارشد و نوع فکر صادراتی، فرهنگ‌سازی برای صادرات و ترغیب به رقابت و غیره نهال صادرات غیرنفتی در ایران کاشته و به مرور آبیاری شد تا به امروز رسید.
    وی با تاکید بر اهمیت سیاست‌گذاری با کیفیت بالا و غنی در حوزه صادرات اظهار داشت: با توجه به آینده اقتصاد این سرزمین در نهادهای حکمرانی و سیاست‌گذار صادرات غیر نفتی کالا و خدمات و به ویژه آنچه که در ادبیات جهانی ترویج تجارت، هاب شبکه پشتیبانی تجارت خارجی (سازمان توسعه تجارت ایران) نامیده می‌شود، رقم خواهد خورد.
    ایزدیان پایش، هویت‌یابی، فراروندها و ابرچالش‌ها را رمز بقای تجارت خارجی در جهان معاصر خواند و گفت: بر اساس تجارب ارائه شده توسط کشورها در کنفرانس‌های بین المللی، تغییر بنیادی در نگرش‌ها و الگوهای ذهنی در تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری و اشتغال حیاتی است.
    مدیر دفتر برنامه ریزی آمار بیان کرد: برخی از فراروندهای شناسایی شده و مورد تأکید نظیر روند حمایت‌گرایی، گسترش شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آنها بر صادرات بنگاه‌های کوچک و متوسط، تاثیر تکنولوژی‌های نوظهور و چالش‌های فن‌آورانه بر صادرات و توصیه به تمرکز کشورها بر بخش‌های جدید و خوش آتیه بر اساس فراروندها، نیازمند آن است که طرحی نو دراندازیم.
    مدیر برنامه ریزی آمار در توصیف 7 سال کاری در دوره پیشین وزارت شریعتمداری، گفت: «احساس من در آن دوران، حس دلپذیر کار، یا به تعبیری رضایت شغلی بود و به عنوان نیروی فکری در کمک به تصمیم‌سازی‌ها، خروجی‌های رضایت‌بخشی را شاهد بودم.»
    وی افزود: زیبندگی سبک و فلسفه مدیریتی وزیر محترم با شرایط جدید به ویژه ابر روندهابی جهانی و چالش‌های صادرات، نقش اساسی خواهد داشت.
    گفتنی است، شریعتمداری در نطق مجلس خود به زیربخش‌هایی نظیر نانو زیست فناوری روندهای جدید IT اشاره کرد که نشان از این تغییر رویکرد دارد.
    «محمد شریعتمداری» با کسب 241 رای موافق و 5 رای مخالف؛ 20 رای ممتنع و 2 رای باطله از مجموع 288 رای نمایندگان مجلس، سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت در کابینه دوازدهم شد.
    انحلال سازمان غله ایران، سازمان قند و شکر ایران، سازمان گسترش خدمات بازرگانی ایران و سازمان تعاون مصرف شهر و روستا و تجمیع وظایف آنها در شرکت بازرگانی دولتی ایران از اقدامات شریعتمداری در وزارت بازرگانی بود.
    وی سال 1380 برای دوره دوم خدمت در وزارت بازرگانی با اخذ 215 رای از وزیرانی بود که آرای بالایی از مجلس گرفت.
    شریعتمداری در دوران وزارت خود سازمان بازرسی و نظارت را در سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادغام کرد، 51 درصد از سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به بخش غیر دولتی واگذار کرد و در زمینه اقدام های تاسیسی و توسعه ای، مرکز توسعه صادرات ایران را با ادغام در معاونت بازرگانی خارجی، به سازمان توسعه تجارت ایران مبدل ساخت.
    همچنین در این دوره، ایران به عضویت ناظر سازمان جهانی تجارت در آمد. قانون های جدید تجارت الکترونیک، گمرکی، حمایت از مصرف کنندگان، صدور گواهی امضای دیجیتالی و... در دوره وزارت او در مجلس تصویب شد.

    برچسب ها