عصر خودرو

موانع پیوستن به سازمان تجارت جهانی

عصر بازار- رئیس کمیسیون توسعه تجارت اتاق بازرگانی ایران گفت: تنش ایران و غرب اصلی‌ترین مانع پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی است و غربی‌ها نمی‌گذارند ما عضو این سازمان شویم.

موانع پیوستن به سازمان تجارت جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، سید‌رضی حاجی آقا میری درباره موانع الحاق به سازمان تجارت جهانی گفت: پیمان‌های جهانی اصولا به گونه‌ای طراحی می‌شود که منجر به وابسته و متحد کردن کشورها به یکدیگر شود.

    رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: سازمان تجارت جهانی هم به نوعی طراحی شده که منجر به واحد کردن زبان معاملات تجارت جهانی شود، بنابراین کشورهایی که عضو این سازمان می‌شوند باید قواعد بازی بین‌المللی را قبول کنند، نمی‌شود کسی در این مجموعه اختلافات اساسی با بازیگران اصلی این سیستم داشته باشد اما سیستم مذکور پذیرنده آن کشور باشد.

    وی با بیان اینکه یکی از موانع اصلی در پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی روابط سیاسی حاکم بین ایران و غرب است، گفت: تا زمانی که این روابط عادی نشود، نمی گذارند ما وارد سازمان تجارت جهانی شویم.

    حاجی‌آقا میری با بیان اینکه عوامل دیگری هم در عدم عضویت ما در سازمان تجارت جهانی مؤثر است، گفت: غیر واقعی و چند نرخی بودن ارز یکی دیگر از این عوامل است.

    وی با بیان اینکه در سیستم دولتی برخی مسئولان با منطقی شدن نرخ ارز موافق و برخی دیگر مخالفند، گفت: وقتی در یک دولت درباره موضوعی با چنین درجه اهمیت دو نوع عقیده وجود دارد بنابراین معضلاتی از قبیل نپیوستن به سازمان تجارت جهانی هم به قوت خود باقی می‌ماند زیرا پیوستن به این سازمان نیازمند فراهم شدن برخی ساختارها است.

    حاجی آقا میری همچنین بیان داشت: هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری در کشوری با ارز دو نرخی نیست.

    برچسب ها