عصر خودرو

عضو شورای عالی بورس مطرح کرد:

آسودگی بانک ها زیر چتر موسسات رتبه بندی

عصر بازار- زمانی که شرکت ها دارای رتبه اعتباری باشند بانک ها می توانند بر مبنای این رتبه تسهیلات را در اختیار آنها قرار دهند به این ترتیب شرکت های شفاف تر با رتبه های بالا می توانند از شرایط راحتتری برای کسب اعتبار برخوردار شوند.

آسودگی بانک ها زیر چتر موسسات رتبه بندی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، قاسم محسنی دمنه، عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه در اصلاخ قانون بازار سرمایه باید موسسات رتبه بندی هم مورد توجه قرار بگیرند، گفت: در بازنگری قانون بازار سرمایه باید برای موسسات رتبه بندی هم مواردی در نظر گرفته شود که این نهادها دسترسی به اطلاعات مطمئن تری داشته باشند.

    وی با اشاره به اینکه شرکت های کوچک و متوسط پایگاه اطلاعاتی جامعی ندارند تا برای رتبه بندی این شرکت ها از آنها استفاده شود، افزود: این در حالی است که رتبه بندی این شرکت ها بسیار مهم است و با تعیین رتبه شرکت های کوچک و متوسط می توانند دسترسی بهتری به تسهیلات بانکی داشته باشند.

    به گفته محسنی بخش قابل توجهی از اشتغال کشور ما در بنگاه های کوچک و متوسط است، زمانی که این شرکت ها دسترسی راحت تری به منابع مالی داشته باشند می توانند فعالیت خود را توسعه دهند که باعث رونق اقتصادی و افزایش اشتغال می شود.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه موسسات رتبه بندی نقش مهمی می توانند در بازارهای بورس، بانک و بیمه داشته باشند، گفت: این موسسات باید از طرف بیمه مرکزی و بانک مرکزی نیز مورد حمایت قرار بگیرند، به این ترتیب این نهادهای ناظر بانک ها و بیمه ها را ملزم می کنند تا رتبه بندی شوند و رتبه آنها به عموم اعلام شود. این روند باعث نظم بیشتر در بانک ها و بیمه ها نیز می شود.

    عضو شورای عالی بورس در ادامه به تشریح مزیت های رتبه بندی اشاره کرد و افزود: زمانی که شرکت ها دارای رتبه اعتباری باشند می توان بانک ها را ملزم کرد بر اساس رتبه مشتری به آنها اعتبار دهند و حتی نرخ سود تسهیلات را متناسب با رتبه تعیین کنند. به این ترتیب اگر شرکتی رتبه اعتباری بالاتری داشته باشد دسترسی بهتری به اعتبارات خواهد داشت و حتی نرخ سود تسهیلات نیز برای آنها کمتر می شود و این روند درباره شرکت هایی با رتبه پایینتر برعکس است. به این ترتیب که آنها از تسهیلات کمتر و احتمالاً با سود بالاتر برخوردار خواهند شد.

    محسنی با تاکید بر اینکه این موضوع را بانک مرکزی باید پیگیری کند تا تبدیل به قانون شود، گفت: با اجرای چنین نظامی مشکلاتی که در حال حاضر بانک ها با آنها مواجهند، کمتر می شود. به عنوان مثال مشکلاتی مثل عدم بازپرداخت تسهیلات به سیستم بانکی و معوقات با ایجاد موسسات رتبه بندی حل می شود.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان بورس به دو موسسه رتبه بندی مجوز داده است، گفت: امید است این دو موسسه (برهان و پارس) در نیمه دوم سال فعالیت خود را آغاز کنند.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در بازار سرمایه نیز شرکت های بورسی و فرابورسی با دریافت رتبه اعتباری و اعلام عمومی آن شفافیت بیشتری خواهند داشت، گفت: در حال حاضر بازار سرمایه اطلاعاتی درباره بازدهی شرکت ها منتشر می کند اما درباره ریسک این شرکت ها هیچ اطلاعاتی وجود ندارد به همین دلیل اطلاعات ما نسبت به میزان بازدهی شرکت ها ناقص است.

    وی با تاکید بر اینکه ریسک و بازدهی در کنار هم باید در اختیار سرمایه گذار قرار بگیرند، افزود: با رتبه بندی شرکت ها، شفافیت بازار سرمایه افزایش خواهد یافت.

    محسنی معتقد است اوراق بهادار که برای عموم منتشر می شوند نیز باید رتبه بندی شوند. بنابراین شرکت هایی که اوراق مشارکت یا اوراق اجاره منتشر می کنند با حتی اوراق خزانه دولتی نیز باید رتبه اعتباری دریافت کنند .

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو