عصر خودرو

چشم بادامی ها رکورددار فاینانس پروژه های ایران

عصر بازار- قرارداد بزرگ ترین فاینانس(تامین اعتبار) خارجی در پسابرجام به ارزش بیش از هشت میلیارد یورو با کره جنوبی به امضا رسید؛ موضوعی که مطبوعات آن را بازگشت اعتماد جهانی به نظام بانکی ایران عنوان کردند.

چشم بادامی ها رکورددار فاینانس پروژه های ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، تضمین پرداخت وام «اگزیم بانک» کره جنوبی به ایران در سئول امضا شد؛ موضوعی که در میان روزنامه های امروز چهارم شهریورماه بازتاب گسترده ای داشت. واکنش وزیر امور خارجه کشورمان به عملکرد ضد برجامی آمریکا و همچنین مراسم تجلیل از شهردار پیشین تهران با حضور جمعی از سیاسیون و هنرمندان دیگر رویداد مورد توجه مطبوعات بود.

    **فرش قرمز ایران برای سرمایه گذاری کره
    دوم شهریورماه، قرارداد بزرگترین وام خارجی در پسابرجام میان سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران و اگزیم بانک کره‌ جنوبی به ارزش 8 میلیارد یورو معادل 10میلیارد دلار در سئول امضا شد. قراردادی که به بیان روزنامه های امروز، به منزله گشایش تازه در جذب سرمایه گذاری خارجی است.
    در همین راستا، روزنامه «ایران» درگزارشی با عنوان « بزرگترین قرارداد وام‌ خارجی پسابرجام» آورد: پس ازافزایش قابل توجه جذب سرمایه‌گذاری خارجی که درحجم قراردادهای مصوب آن دردولت یازدهم به 18 میلیارد دلار و سرمایه وارده به کشور 11 میلیارد دلار اعلام شد، اکنون بخش دوم جذب سرمایه خارجی از محل استقراض خارجی یا همان فاینانس سرعت گرفته است.
    به نوشته این روزنامه، پیش از این قرارداد وام یک میلیارد و 700 میلیون دلاری با اگزیم بانک چین برای برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد و قرارداد 2.2 میلیارد یورو با روسیه برای بخش انرژی و حمل و نقل و همچنین فاینانس 400 میلیون دلار هند دربندرچابهار امضا و اجرایی شده است. بدین ترتیب با امضای قرارداد 10 میلیارد دلاری با اگزیم بانک کره جنوبی حجم فاینانس جذب شده درکشور درپسابرجام به بیش از 15 میلیارد دلار بالغ می‌شود.
    روزنامه «آرمان» در تحلیل « وام 8 میلیارد یورویی کره به ایران» نوشت: بزرگ‌ترین قرارداد وام خارجی پسابرجام امضا شد. به دنبال توافق ایران با کشور‌های 1+5 گشایش‌های تازه‌ای در حوزه‌های مختلف برای ایران ایجاد شد. هدف از این سفر‌ها جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌های مختلف بود، اما این امر که خود را در قرارداد‌های نفت و گاز، خودرو و... نشان داد، تنها دستاورد برجام در حوزه اقتصادی نبود. اکنون و در ادامه گشایش‌هایی که در پسابرجام ایجاد شده است، کشور ما توانسته قراردادی برای دریافت وام خارجی به ارزش هشت‌میلیارد یورو با کره‌جنوبی امضا کند.
    روزنامه «اعتماد» هم نوشت: سال 93 بود که چینی‌ها با اعلام اینکه 10 میلیارد دلار فاینانس برای ایران بازگشایی خواهند کرد و تعدادی از طرح‌ها و پروژه‌های ایرانی را با دلارهای چینی به سرانجام می‌رسانند، برگ جدیدی از همکاری‌های بانکی بین ایران و کشورهای دیگر را ورق زدند. و حالا نوبت به دیگر چشم بادامی آسیایی است که رکورددار فاینانس پروژه‌های ایران باشد. کره‌ای‌ها که در چهار سال گذشته توانسته‌اند همکاری‌های خوبی را با ایرانی‌ها آغاز کنند در نخستین روزهای آغاز فعالیت دولت دوازدهم نام خود را با امضای قرارداد فاینانس 8 میلیارد یورویی به عنوان همراه دولت دوازدهم ایران ثبت کردند.
    روزنامه «شرق» هم امضای این قرارداد را این گونه تعبیر کرد: «طلسم ورود پول به ایران شکست».«شهروند» هم آن را «وام طلایی سئول به تهران» نامید.
    «ولی الله سیف» رییس کل بانک مرکزی نیز در یادداشتی که در روزنامه «جهان صنعت» منتشر شد، اعطای این وام به ایران را « بازگشت اعتماد جهانی به نظام بانکی ایران» دانست. به بیان نویسنده، یکی از مشکلاتی که به واسطه تحریم‌های بین‌المللی برای کشور ایجاد شده بود، متوقف شدن قراردادهای تامین مالی بین‌المللی (فاینانس) بود‌. در نتیجه تحریم‌های ظالمانه و غیرمشروع وضع‌شده علیه کشور، نه‌تنها ارائه خطوط اعتباری جدید برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور متوقف شد بلکه بازپرداخت برخی از وام‌های دریافت‌شده سابق نیز به دلیل از میان رفتن کانال‌های پرداخت، با مشکل و مانع مواجه شد‌. پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها یکی از اولین اقدامات انجام‌شده، تسویه تعهدات سابق بود که نتیجه آن را در بهبود رتبه اعتباری کشور مشاهده کردیم‌. اکنون و پس از مذاکرات مفصل و طولانی،‌ شاهد این هستیم که قراردادهای جدید تامین مالی یکی پس از دیگری به ثمر رسیده و نهایی می‌شوند‌.

    **برخورد ظریفانه با عملکردهای بدبینانه
    «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، در واکنش به سفر «نیکی هیلی» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل به وین و برخی نگرانی‌ها نسبت به اعمال فشار و فضا سازی علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر این موضوع که هرگونه اقدامی از سوی ایالات متحده برای اعمال فشار به آژانس نقض برجام و نقض استقلال آژانس است، تاکید کرد. موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
    در همین راستا، روزنامه «اطلاعات»، « ظریف: نیازمند برخورد هوشمندانه با عهدشکنی آمریکا هستیم» را عنوان نخست قرار داد. به گزارش اطلاعات، وزیر امور خارجه حفظ برجام و مدیریت اجرای‌ آن در داخل و عرصه بین‌الملل را در چارچوب مهمترین برنامه‌های وزارتخانه متبوعش برشمرد و گفت: نیازمند برخوردی هوشمندانه درباره اقدامات عهدشکنانه آمریکا هستیم.
    در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: ظریف با تاکید بر این‌که “اهداف و نتایج اعلام شده برای سفر نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین با مفاد مختلف برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت درباره نقش آژانس و ضرورت صیانت از استقلال آن و حفاظت از اطلاعات حساسی که در معرض اطلاع آژانس قرار می‌گیرد، در تعارض است گفت آژانس اجازه ندهد استقلال و موقعیتش در باره برجام در صحنه بین‌الملل زیر سئوال برود.
    روزنامه «دنیای اقتصاد» واکنش ظریف به تحرکات ضد برجامی ترامپ را در گزارشی با عنوان « نه انتخاب‌های آمریکا بی‌نهایت است نه انتخاب‌های ایران محدود» بازتاب قرار داد. به نوشته این روزنامه، تهدیدات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا مبنی‌بر خروج از برجام این روزها جدی‌تر از هر زمان دیگری مطرح می‌شود و این مساله باعث شده است که طرف ایرانی نیز با جدیت بیشتری اوضاع را رصد و سناریوهای مطلوب را مورد بررسی قرار دهد.
    روزنامه «ابتکار» هم با عنوان قرار دادن این بخش از سخنان وزیر امور خارجه که «برجام گچ را از پای ایران باز کرد» به بازتاب این واکنش پرداخت. به گزارش ابتکار، ظریف با ذکر ضرورت حفظ برجام و تقویت روابط اقتصادی بین ایران و سایر کشورها افزود: این‌که بتوانیم پس از باز کردن گچ از پا، قهرمان دو میدانی شویم به خیلی از عوامل دیگر نیاز دارد. به خاطر مخالفت‌های داخلی از همان ماه ابتدای اجرایی شدن برجام به ویژه منتقدان توقع شق‌القمر از برجام داشتند که بخشی از این توقعات سیاسی بود، البته در همان زمان با بدعهدی‌های آمریکا نیز مواجه بودیم. نه برجام قرار بود به ما فوتبال یاد بدهد، نه معاونت اقتصادی. همه این‌ها قرار است زمینه آن را فراهم کنند که فوتبالیست‌های ما بهتر بازی کنند. بخش خصوصی ایران که بسیار توانمند است از جمله در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی و علوم و فن‌آوری‌های نو امکان حضور و بروز جدی در عرصه بین‌الملل دارند و باید کمک کنیم تا در این حوزه‌ها اطلاعات و فضای لازم در اختیارشان قرار گیرد.
    در این میان، روزنامه «کیهان» با عنوان قرار دادن «ضعف حافظه» نوشت: در حالی که دولتمردان و حامیان توافق هسته‌ای از برجام به عنوان «توافق قرن»، «آفتاب تابان»، «فتح‌الفتوح» و... یاد کرده و حتی آب خوردن مردم را نیز به آن گره زده بودند، آقای ظریف در اظهارنظری عجیب مدعی شده است منتقدان از برجام انتظار شق‌القمر داشتند!

    **تقدیر هنرمندانه از خدمات شهردار 12 ساله
    شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و هنری کشور در مراسمی که سوم شهریور از سوی شورای عالی خانه هنرمندان ایران در تالار ایوان شمس برگزار شد، برای تجلیل از 12 سال خدمت «محمدباقر قالیباف» شهردار پیشین تهران گرد هم آمدند و با اهدای نشان ویژه‌ای از شهردار سابق تهران قدرداری و تجلیل کردند.
    در همین راستا، روزنامه «خراسان» نوشت: مراسم تقدیر و تجلیل از دکتر محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران با حضور اصحاب فرهنگ و هنر برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، غلامعلی حدادعادل، سردار وحید، علی مطهری ،علی نصیریان ، اصغر همت ، مرضیه برومند و جمع زیادی از هنرمندان برای تجلیل از خدمات فرهنگی و هنری دکتر قالیباف به شهر تهران در حوزه هنری حاضر شدند.
    روزنامه اطلاعات در گزارشی با عنوان « یادگار گرامی امام: تجربه مستقیم دردها، رمز موفقیت دکتر قالیباف بود» به سراغ بازتاب سخنان شرکت کنندگان این مراسم تجلیل رفت. به نوشته اطلاعات، پایان بخش برنامه تجلیل از قالیباف سخنرانی «سید حسن خمینی» بود. وی در آغاز سخن با اشاره به این‌ نکته که این، جلسه ارزشمندی است، گفت‌:‌ رمز موفقیت امثال قالیباف در این است که درد را نخواندند بلکه چشیدند و من و ایشان شب‌های متعددی با لباس‌های مبدل به دره فرحزاد رفتیم. جایی که معتادان بودند و با آنها صحبت می‌کردیم. آشنایی با این مشکلات به شهردار برای حل معضلات شهر کمک می‌کند. دکتر قالیباف دردها را حس کرده است. تجربه مستقیم دردها‌، رمز موفقیت دکتر قالیباف بود. نکته دوم این است که دکتر قالیباف ثمره انقلاب است.
    روزنامه «جوان» هم مراسم تشکر و قدردانی از قالیباف را «تجلیل هنرمندانه از شهردار جهادی» عنوان کرد. به نوشته این روزنامه، «علی نصیریان» بازیگر پیشکسوت در این مراسم گفت: خوشحالم خانه هنرمندان اقدامی را قبل از هر نهادی در تجلیل از آقای قالیباف برگزار کرده است. در این شش دهه‌ای که کار نمایشی انجام می‌دهم، شهرداری مانند قالیباف که جدای از خدمات شهری در اندیشه فرهنگ و هنر و ابعاد معنوی کار نیز باشد، ندیدم. «علی مرادخانی» معاون وزیر ارشاد هم گفت: کارهایی که دکتر قالیباف طی این سال‌ها انجام داده‌ است در هیچ زمانی صورت نگرفته است. شهرداران زیادی دیده‌ایم اما هیچ یک نتوانستند خدماتی همانند دکتر قالیباف ارائه کنند.

    برچسب ها