عصر خودرو

سقوط سرمایه‌گذاری خصوصی در بخش مسکن

عصر بازار- بانک مرکزی از سقوط سرمایه‌گذاری خصوصی در بخش مسکن خبر داد؛ این آمار در کنار نزول چهار ساله ارزش افزوده مسکن، به منزله عملکرد عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی است.

سقوط سرمایه‌گذاری خصوصی در بخش مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از افکارنیوز،  بر اساس گزارش بانک مرکزی از خلاصه نتایج آمار فعالیت‌های ساختمانی بخش خصوصی در مناطق شهری استان‌های مختلف ایران در 9 ماهه اول سال 1395، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث ساختمان در این مدت به شدت نزول کرده است.

    مطابق آمار بانک مرکزی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث ساختمان‌های جدید در 9 ماهه اول سال 1395 به 11 هزار و 477 میلیارد تومان رسید که نسبت به 9 ماهه اول سال 1394 بالغ بر 2 درصد و نسبت به مدت مشابه در سال 1391 (آخرین سال عملکرد دولت دهم) کاهش چشمگیر نشان می‌دهد. این در حالی است که با احتساب تورم 4 سال اخیر، برای حفظ همان سطح سرمایه‌گذاری سال 1391 باید در 9 ماهه اول سال 1395 بیش از 22 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت می‌گرفت.

    مجموع کل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید، ساختمان‌های نیمه‌تمام و ساختمان‌های تکمیل‌شده در 9 ماهه اول سال گذشته‌46/8 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 1394 بیش از 13 درصد کاهش پیدا کرده است.

    در 9ماهه سال 1391 سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های تکمیل‌شده 43/6 هزار میلیارد تومان بود که با لحاظ تورم، بایستی در 9 ماهه سال گذشته به 83 هزار میلیارد تومان می‌رسید. اما به علت سقوط شدید تولید مسکن در دولت یازدهم، در 9 ماهه سال 1395 ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در واحدهای تکمیل‌شده فقط 46/8 هزار میلیارد تومان بود که نشانه عقب‌رفت چشمگیر تولید مسکن در دولت یازدهم است.

    نتایج این گزارش نشان می‌دهد به علت سیاست‌های‌اشتباه عباس آخوندی در 4 سال اخیر، سرمایه‌گذاران اقبالی به تولید مسکن نشان نداده‌اند. همین مسئله موجب کاهش تدریجی عرضه مسکن در کشور شده و با توجه به افزایش سالانه تقاضای مسکن در کشور (سالانه بیش از یک میلیون تقاضای جدید وارد بازار می‌شود) شرایط را برای مستاجران دشوار نموده است.

    عواقب کم‌کاری‌های آخوندی در بخش مسکن، امسال در بازار اجاره‌بها دیده شده که در تهران قیمت اجاره‌تا 45 درصد نیز افزایش یافته است.

    برچسب ها