عصر خودرو

دریافت وام ۸میلیارد یورویی ایران از کره‌جنوبی

عصر بازار- قرارداد بزرگترین وام خارجی پسابرجامی به ارزش تقریبی بیش از ۸ میلیارد یورویی با کره جنوبی به امضا رسید.

دریافت وام ۸میلیارد یورویی ایران از کره‌جنوبی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ،قرارداد بزرگترین وام خارجی پسا برجامی توسط محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی کشورمان با آقای چونگ مدیر اگزیم بانک کره جنوبی به ارزش تقریبی بیش از 8 میلیارد یورو در سئول به امضا رسید.

     هیات ایرانی که با مسولیت محمد خزاعی، رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی  و نمایندگانی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از بانکهای تجاری کشورمان جهت امضا قرارداد مبادله وام به ارزش بیش از 8 میلیارد یورو به سئول سفر کرده بود طی مراسمی رسمی موفق به امضای بزرگترین قرارداد وام خارجی پس از برجام شد.

    محمد خزاعی در سخنانی در ابتدای مراسم امضای قرارداد خط اعتباری بیش از 8 میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره با توجه به سوابق خوب روابط و همکاری فی ما بین و با اشاره به اینکه اقتصاد کره یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان است و توانمندی‌های تکنولوژیکی مطلوبی دارد، امضا و اجرایی شدن این خط اعتباری را گامی مهم در گسترش روابط بین دو کشور دانست.

     

    وی اضافه کرد: بخش‌های دولتی و خصوصی ایران می‌توانند در چارچوب مقررات موجود از این وام استفاده کنند‌.

     

    وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از زحمات و تلاشهای همکاران بانک مرکزی ایران و طرف کره‌ای در جریان مذاکرات فشرده ماه‌های گذشته  تشکر و قدردانی کرد.

    خزاعی تصریح کرد: 12 بانک ایرانی، به عنوان بانک‌های عامل و طرف قرداد استفاده از این وام خواهند بود.

    بنابراین گزارش، مدیر اجرایی اگزیم بانک کره جنوبی نیز طی سخنانی ضمن تشکر از تلاشهای سازمان سرمایه گذاری و همکاریهای بانک مرکزی و سیستم بانکی ایران امضا و اجرایی شدن این قرارداد را گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور مبتنی بر تامین منافع  مشترک دانست.

    آقای چانگ تصریح کرد: پروژه های متعددی با تایید بانک مرکزی و سازمان سرمایه گذاری ایران می توانند از این خط اعتباری بهره مند شوند.

    این گزارش اضافه می‌کند: مبلغ وام مورد اشاره بیش از 8 میلیارد یورو (معادل حدود 10 میلیارد دلار) است و بخش دولتی و بخش خصوصی هر دو می‌توانند از این خط اعتباری در کلیه پروژه هایی که شرایط استفاده از وام های خارجی را داشته باشند، استفاده کنند.

    بنابراین گزارش، پروژه های متعددی به ویژه در حوزه بهداشت، حمل و نقل و انرژی پیش از این مورد مذاکره قرار گرفته و آماده معرفی به طرف کره ای هستند که پس از امضای قرارداد وام توسط سیستم بانکی کشور و اخذ مصوبه دولت برای تضمین وام مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای صدور ضمانتنامه وام اقدام خواهد نمود.

    گفتنی است: قبل از این نیز قرارداد وام 1.7 میلیارد دلار با اگزیم بانک چین برای برقی کردن راه آهن تهران – مشهد امضاء شد و همچنین قرارداد 2.2 میلیارد یورو با روسیه برای بخش انرژی و حمل و نقل امضا و اجرائی شد.

    بر اساس این گزارش، بررسی سوابق نشان می دهد به دنبال مذاکرات اولیه با اگزیم بانک کره جنوبی توسط بانک مرکزی کشورمان و سازمان سرمایه گذاری خارجی جهت ارائه تسهیلاتی برای ساخت بیمارستان در کشورمان در سال 1393 (در دوران تحریم)، یادداشت تفاهمی در سال 1394 در خصوص چارچوب همکاری های مالی بین دو کشور در سال منعقد می گردد که سقف 5 میلیارد دلار برای همکاری در زمینه بهداشت و ساخت بیمارستان در متن یادداشت تفاهم (که خارج از تحریم های موجود بوده) قید و امضاء می‌گردد.

    به دنبال رفع تحریم های ناعادلانه و طی مذاکراتی که توسط سازمان سرمایه گذاری و بانک مرکزی انجام شد و همچنین امکان استفاده از این تسهیلات برای بخش های دیگر کشور از جمله حوزه راه، نیروگاه ها، و ... رقم اعتبار از 5 میلیارد یورو به بیش از 8 میلیارد یورو افزایش می یابد.

    پس از پیگیری های صورت پذیرفته در بهمن ماه سال 1394 پیش نویس متن موافقتنامه مالی و ضمانتنامه مربوطه از اگزیم بانک کره دریافت و توسط بانک مرکزی و بانک های عامل کشورمان و سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی مورد بررسی قرار گرفت و ده ها جلسه در این سازمان و بانک مرکزی برگزار و متون قرارداد وام و ضمانتنامه با مذاکرات رئیس کل سازمان با مقامات اگزیم بانک کره و همچنین مذاکرات همکاران بانک مرکزی که تلاش زیادی در این خصوص داشتند در اواسط تیرماه امسال آماده امضاء نهایی پس از تشریفات قانونی شد.

    برچسب ها