عصر خودرو

بازار سرمایه، میان‌بر خروج اقتصاد از رکود

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس سریع و مطمئن‌ترین راه برای برون‌رفت اقتصاد از رکود است گفت: بازار سهام این امکان را دارد با تزریق به موقع نقدینگی به صنایع مختلف، بنگاهها را توانمند سازد و به خروج اقتصاد و بازار سرمایه از رکود کمک کند.

بازار سرمایه، میان‌بر خروج اقتصاد از رکود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، محمد مهدی زنگانه با اشاره به این که در حال حاضر بازار سرمایه در عصر باروک خود قرار دارد گفت: عصر باروکی یک اصطلاح متداول مربوط به قرن هفدهم است که در وصف مرواریدهای غلطانی به کار می‌رود که شکل نامنظمی دارند و شاخصه مهم آنها تضاد موجود در همه شئون جامعه در آن عصر بوده است.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که در این عصر در جامعه دو شعار بسیار شنیده می‌شده افزود: این دو شعار عبارتند از شعار خوش‌بینی افراطی از سوی متجددین و شعار ریاضت و گوشه‌نشینی متآخرین که بر این اساس می‌توان مرواریدهای نامنظم را به سهام‌های بازار تشبیه کرد و رفتار متولیان و معامله‌گران امروز بازار بورس را هم مشابه دو شعار متداول عصر باروک(یکی سودهای کلان موجود در بازار سرمایه و دیگری فاصله گرفتن از بازار پرریسک و معامله نکردن) دانست.

    شمشیر دو لبه بورس

    وی اضافه کرد: بر این اساس از یک‌سو بورس می‌تواند نجات‌دهنده اقتصاد کشور و هدایت‌گر نقدینگی به سمت تولیداتی که ارزش آفرین هستند، باشد و باعث سودآور شدن سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شود و از سوی دیگر بورس ممکن است سردرگمی سرمایه‌گذاران بازار را به همراه داشته باشد که در شرایط کنونی این بازار دچار بی‌توجهی متولیان اقتصادی و در پی آن فرار نقدینگی از بازار سهام به سمت بازارهای دیگر شده است.

    بی‌توجهی به ویترین اقتصاد

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که متولیان اقتصادی بورس را ویترین اقتصاد کشور می‌خوانند اظهار داشت: این در حالی است که تلاش کارآمد و اثربخشی در راستای رشد و ارتقای این ویترین و نیز ایجاد انگیزه برای سهامداران و تولید ثروت و در پی آن رشد تولیدات و صنایع از این بستر مطمئن انجام نمی‌شود.

    زنگانه ادامه داد: البته در بعضی موارد نیز مشاهده می‌شود برخی سهامداران بدون توجه به مسائل بنیادی صنایع و گزارشات شرکتها و بر اساس شایعات اقدام به خرید و فروش سهام در بازار می‌کنند که از این منظر نیز نبود فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب در بورس مشاهده می‌شود.

    رئیس هیئت مدیره شرکت سهم نگر افزود: همچنین با نگاهی به روند شاخص کل و شاخص هموزن متوجه می‌شویم کلیات بازار سرمایه تحت تاثیر سهام چند شرکت بزرگ است و شرکتهای کوچکتر دستخوش سفته‌بازی و رشد و نزول‌های شارپی هستند که این موضوع نه برای سهامداران اعتمادآور است و نه در شان بازار سرمایه کشور می‌باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در خصوص شرایط کنونی بازار سرمایه اظهار داشت: در شرایط کنونی این بازار دچار رکود و افتی فرسایشی شده است که بخشی از این روکود مربوط به نوع رفتار سهامداران عمده، دولتی و یا شبه‌دولتی‌ها در بازار سهام است و بخشی دیگر نیز مربوط به دیدگاه متولیان اقتصاد کشور از منظر سیاستهای انقباضی و ترس از تورم است.

    بورس بهتر است یا بانک؟

    زنگانه افزود: از طرفی دیگر بازار سرمایه وابستگی شدیدی به شبکه بانک‌های کشور دارد که سیاست‌گذاری و مالکیت آنها دولتی و یا شبه‌دولتی است؛ این در حالی است که بازار سهام نسبت به سیستم بانکی در جهت نیل به اهداف توسعه‌طلبانه کشور بستر مناسب‌تری را شامل می‌شود چرا که این موضع در کشورهای توسعه یافته آزموده شده است و نتایج آن نیز قابل مشاهده می‌باشد.

    نقش سهامداران عمده در بورس

    وی در خصوص نقش سهامداران عمده در معاملات بورس گفت: این دسته از سهامداران به جهت تمایل زیاد به حفظ نقش کنترلی و مدیریتی خود در شرکتها، قسمت عمده‌ای از سهام خود را وارد معاملات شناور بازار نمی‌کنند که بر این اساس با وضع قوانین و راهکارهای نوین مانند سهام بدون حق رای و یا سهام ممتاز دارای چند حق رای و یا اوراق مشارکت قابل معامله با سهام، این شرکتها می‌توانند نقش کنترلی و مدیریتی خود را داشته باشند و درصد سهم شناور خود را نیز افزایش دهند که این موضوع باعث افزایش نقدینگی و رونق بازار خواهد شد.

    دلایل بی‌انگیزه بودن سرمایه‌گذاران در بورس

    این کارشناس بازار سرمایه همچنین مواردی چون عدم ارتقای جایگاه نهادهای مالی، شرکتهای تامین سرمایه و سرمایه‌گذاری و نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، عدم ارائه خدمات مشاوره‌ای مناسب به سهامداران خرد توسط نهادهای مالی و عدم ارائه برنامه‌هایی مدون در رسانه‌های کشور در جهت شناخت پتانسیل‌های مثبت بازار سهام به عموم مردم، همچنین نرخ بالای تسهیلات بانکی و اعتبارات به کارگزاران توسط بانکها و عدم به کارگیری شیوه‌های نوین تسهیلات‌دهی به کارگزاران بورس توسط بانکها و موسسات و نهادهای مالی و در پی آن عدم استفاده سهامداران از اعتبارات کارگزاری‌ها به جهت بالا بودن نرخ و عدم تنوع این اعتبارات را از جمله مشکلان بازار سرمایه کشور قلمداد کرد.

    زنگانه در ادامه عدم هماهنگی استاندارد‌گذاران حسابداری و گزارشگری مالی(سازمان حسابرسی) و استانداردگذاران صنایع مختلف از جمله بانک و بیمه در خصوص نحوه گزارش‌گیری مالی متفاوت آنها و نیز بوجود آمدن مسایلی همچون موضوعات مربوط به صورتهای مالی بانکها و سودهای شناسایی شده غیرواقعی و همچنین افشای اطلاعات خصوصی شرکتها قبل از درج در سامانه کدال را از جمله موارد اثرگذار در بی‌انگیزه شدن سرمایه‌گذاران و افت بازار سرمایه در شرایط کنونی عنوان کرد.

    بورس ایران بین‌المللی نیست

    وی همچنین با اشاره به این که سهم بورس تهران در بازارهای بین‌الملی بسیار کم است، در خصوص دلایل این موضوع گفت: جدای از مسایل سیاسی میان کشورها که در این زمینه تاثیرگذار است، واحد پولی کشور هم به عنوان یک پول شناخته شده بین‌الملی مطرح نیست که این موضوع جذابیت سرمایه‌گذاری در ایران را کاهش می‌دهد.

    زنگانه افزود: از سوی دیگر استفاده کاربردی از ظرفیت‌های برجام از طریق بازار سهام می‌تواند به تعمیق این بازار در نگاه بین‌الملی کمک کند. به عنوان مثال موضوع IFRS و رعایت استانداردهای گزارشگری مالی بین‌الملی و ابلاغ آن در سال گذشته یک گام موثر در جهت درک بهتر گزارش‌های مالی شرکتها در سطح بین‌الملی و ایجاد اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی بوده است.

    دسترسی یکسان سهامداران به اطلاعات فراهم شود

    این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر ضرورت تسویه وجوه سرمایه‌گذاران بین‌الملی و بین‌الملی شدن بانکهای عامل سپرده‌گذاری مرکزی وجوه بورس از طریق موافقت‌نامه‌های بین‌الملی اظهار داشت: بر این اساس وضع قوانین حمایتی از سهامداران خرد و دسترسی یکسان افراد به اطلاعات تاثیرگذار بر ارزش روز سهام و قوانینی که مانع نشر این اطلاعات قبل از نشر در سامانه رسمی بورس می‌شود، ضرورت دارد و باید ضمانت‌های اجرای این موارد نیز در نظر گرفته شود.

    بورس، میان‌بر خروج اقتصاد از رکود

    رئیس هیئت مدیره شرکت سهم نگر در خصوص راه‌کارهای خروج اقتصاد و در پی آن بازار سرمایه از رکود گفت: صنایعی چون فلزات اساسی، معادن، مسکن از جمله صنایعی هستند که رکود و رونق آنها در بازار سرمایه اثرگذار است. بر این اساس در صورت ارتقای جایگاه این صنایع از بستر بازار سرمایه و همبستگی این صنایع با نهادهای مالی شاهد رشد فضای تولید، کار و اشتغال و در پی آن برون رفت اقتصاد و بازار سرمایه از رکود خواهیم بود که رسیدن به این مقصود نیازمند توجه ویژه متولیان اقتصادی کشور به بازار سرمایه است.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که بورس سریعترین و مطمئن‌ترین راه در جهت برون رفت اقتصاد از رکود است ادامه داد: بازار سهام این امکان را دارد که با تزریق به موقع نقدینگی به صنایع مختلف همراه با تورم ذاتی ایجاد شده، صنایع مختلف و تولیدات آنها را توانمند سازد و با افزایش تولید به خروج اقتصاد و بازار سرمایه از رکود کمک کند.                                        

    تزریق نقدینگی به اقتصاد از طریق بورس

    وی با اشاره به این که تورم معقول در ذات یک اقتصاد پویا است گفت: بر این اساس بورس بستر مناسبی برای افزایش نقدینگی نسبت به بانکها است؛ چرا که وظیفه بانکها تخصیص منابع پایین دستی به اقتصاد است در حالی که در کشورهای توسعه یافته منابع کلان از طریق بورس هدایت و در اختیار صنایع و بنگاههای تولیدی قرار می‌گیرد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس با تغییر رویه تامین مالی اقتصاد کشور از بانک محوری به سمت بورس محور شدن، شرایط جهت رشد نقدینگی و ارتقای پایه پولی در جهت برون رفت اقتصاد از رکود رقم خواهد خورد و دیگر شاهد تورم مهار نشدنی در کشور به عنوان موضوعی که نگرانی همیشگی دولتمردان است، نخواهیم بود.                        

    مثلث بورس، بانک و بیمه

    زنگانه در ادامه با اشاره به این که سه صنعت بورس، بانک و بیمه جدای از تولید ثروت در جوامع مختلف رابطه مستقیمی با ارتقای اعتماد و رضایتمندی اجتماعی دارند اظهار داشت: در جوامع پیشرفته بورس به عنوان نهاد کنترل کننده و هدایت کننده اهداف توسعه طلبانه دولتها ایفای نقش می‌کند، در حالی که بانکها به عنوان ابزار دست بازار سرمایه در جهت میل به اهداف اقدام می‌کنند و بیمه‌ها نیز در جهت ایجاد اعتماد جهت جبران خسارات احتمالی اقتصادی و اجتماعی نقش دارند.

    دولت قوانین مزاحم را برطرف کند

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این راستا یکی از مواردی که باید مورد توجه تیم اقتصادی دولت جدید قرار گیرد، وضع قوانین هماهنگ‌کننده بین بورس و بانک و بیمه است؛ بعلاوه این که تیم اقتصادی دولت باید در جهت رفع قوانین دست و پاگیر بین بازار سهام و شرکتها و نیز نهادهای مالی و روابط آنها با بانکها اقدام کنند.

    وی در خصوص شرکتهای بیمه هم گفت: این شرکتها می‌بایست در جهت رشد سرمایه‌گذاریها و سایر درآمدهای غیرتجاری خود اقدام کنند تا در جهت خدمات‌دهی به بیمه‌گذاران، نقدینگی مناسب را در اختیار داشته باشند.

    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: نگاه ویژه تیم اقتصادی دولت در جهت رفع تضادها و موانع و نیز واقعی‌تر کردن قیمت سهام از طریق شفاف‌سازی اطلاعات بازار و همچنین افزایش معاملات شناور و واقعی و نزدیک کردن قیمتها در بورس به ارزش ذاتی، می‌تواند در گسترش و تعمیق بازار سرمایه کشور راهگشا باشد.

    نگاهی به صنایع بورس

    زنگانه همچنین در خصوص شرایط بازار سرمایه و وضعیت صنایع فعال در این بازار اظهار داشت: صنایعی همچون فولاد از نظر صورتهای مالی و پوشش بودجه‌ای وضعیت مناسبی دارند و صنایع لاستیکی نیز با توجه به کاهش نرخ کاوچو در وضعیت مناسبی برای شناسایی سود هستند.

    وی افزود: وضعیت صنایع قندی هم با توجه به تغییرات تعرفه واردات شکر و مصرف سرانه داخلی مناسب ارزیابی می‌شوند و در صنایع کاغذی نیز با توجه به خروج دولتی‌ها و ورود بخش خصوصی به کرسی هئیت مدیره چند شرکت در این صنعت، می‌توان منتظر اتفاقاتی همچون وصول مطالبات و اخذ تسهیلات با نرخ کمتر و مدیریت مناسبتر منابع در این صنعت بود. البته باید توجه داشت که سهام شناور در شرکتهای این صنعت بالاست و قیمت سهام به قیمت ذاتی آن نزدیکتر است.

    صبوری همراه با تحلیل، توصیه همیشگی به سهامداران

    این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار داشت: افت‌های بازار در سالهای 85 و 86 و رشدهای آن در سال‌های 88 و نیز 91 و 92 به ما آموخت که در بازار سرمایه باید با صبر و حوصله در زمان افت اقدام به خرید سهام کرد و در زمان رشد و رونق باید دست به فروش سهام زد و نتیجه صبر خود را دید.

    زنگانه افزود: بنابراین در بازار کم رونق این روزهای تالار شیشه‌ای، سهامی در بورس هستند که پتانسیل سود مناسبی دارند؛ و این بدان معناست که بازار سهام چه در زمان افت و چه در زمان رشد سهامدار خود را بهره‌مند می‌کند، البته به شرطی که در زمان مناسب و همراه با تحلیل و کارشناسی خرید و فروش در بازار صورت گیرد.

    برچسب ها