عصر خودرو

بهبود رشد تولید ناخالص چین در چشم انداز جدید IMF

عصر بازار- صندوق بین المللی پول(IMF) در گزارش جدید خود که از چشم انداز اقتصاد چین منتشر کرد با اشاره به تداوم رشد قوی این کشور، نوشت: پیش بینی می شود، رشد تولید ناخالص چین در سال ۲۰۱۷ به ۶.۷ درصد برسد.

بهبود رشد تولید ناخالص چین در چشم انداز جدید IMF
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،بر اساس جدیدترین ارزیابی سالانه صندوق بین المللی پول، گرچه چین در میان مدت توانایی حفظ رشد قوی را دارد، اما انجام این کار نیازمند شتاب بخشیدن به اصلاحات است تا رشد کمتر به بدهی و سرمایه گذاری متکی باشد.
    این صندوق با بازبینی چشم انداز رشد چین در گزارش جدید پیش بینی کرد، رشد این کشور طی سال های 2017 تا 2021 به 6.4 درصد برسد، در حالی که این رقم در گزارش پارسال 6 درصد بود.

    از طرفی رشد بدهی های چین منجر به ریسک های بیشتر می شود. IMF پیش بینی کرد، کل بدهی های بخش غیر مالی شامل خانگی، شرکتی و دولتی به رشد فزاینده ادامه بدهد و تا سال 2020 به 300 درصد تولید ناخالص داخلی برسد. این رقم در سال گذشته میلادی 242 درصد GDP بود. افزایش بدهی سبب بروز نگرانی هایی درباره کاهش سریع رشد اقتصاد در میان مدت شده است.

    در حال حاضر با توجه به رشد این نسبت ها، تلاش ها برای کاهش بدهی تشدید شده است. دولت گام های اولیه مهمی را برای تسهیل بخش خصوصی در پرداخت بدهی ها برداشته است. رشد اعتباری محدوده شده و شکاف بزرگ اعتباری در حال کاهش است. این تلاش ها باید شدت پیدا کند و اولویت تمرکز بر کیفیت و پایداری رشد و نه رشد کمی باشد.

    چین برای رشد قوی و همچنین پایداری آن، نیاز به افزایش مصرف دارد. پس اندازهای ملی چین در 46 درصد از  GDPحدود 26 درصد بالاتر از میانگین جهانی بوده که به طور عمده مربوط به بخش خانگی با مصرف نسبتا پایین است. این مقوله سطح رفاه شهروندان چینی را کاهش می دهد و بعید است سطح بالایی از سرمایه گذاری ها به طور موثر جذب شود.  سقوط سرمایه گذاری منجر به رشد مازاد حساب های جاری و بدتر شدن وضعیت نابرابری های جهانی می شود.

    هزینه های اجتماعی چین در حال افزایش است و می تواند بالاتر هم برود. افزایش بودجه دولت در بهداشت و صندوق های بازنشستگی می تواند مصارف دولت را هم بالا ببرد، اما مصرف بخش خصوصی نیازمند نجات است. در عین حال، پیشرفت سیستم مالیاتی می تواند هزینه های اجتماعی بیشتری را تامین کند و نابرابری درآمدی را کاهش بدهد.

     

    چین نیازمند افزایش بهره وری است. این مقوله می تواند با استفاده بهینه از منابعی صورت بگیرد که هم اکنون به سمت ظرفیت های مازاد صنایع، شرکت های نیازمند به منابع مالی و شرکت های متعلق به دولت سرازیر شده است.

    IMF برآورد کرده که استفاده بهینه از منابع، سهم بهره وری به رشد را تا یک درصد در بلند مدت افزایش می دهد.

     

    پرویز امانیان: هلدینگ آتیه اندیشان مس

     

     








     

     

    برچسب ها