عصر خودرو

با افت قیمت و عرضه فلز سرخ در بورس کالا

مس در تالار نقره‌ای آب رفت

عصر بازار: اگرچه کاهش عرضه‌های مس توسط تولید‌کنندگان در بورس کالای ایران تقاضا را معقول‌تر از گذشته نشان می‌دهد، اما این مساله موجب خواهد شد تا روند عرضه و تقاضا به مرور زمان اصلاح شود.

مس در تالار نقره‌ای آب رفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته کارشناسان با وجود اینکه فلز سرخ در حال حاضر با قیمت قابل قبولی در بازار داخلی به فروش می‌رسد، ولی عدم تقاضا موجب شده تولید‌کنندگان داخلی همانند گذشته تمایلی برای تولید بیشتر این محصول و عرضه آن در بازارهای داخلی نداشته باشند، اما این در شرایطی است که مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران چندی پیش در خبرها اعلام کرد که امسال حدود 250 هزارتن مس در کشور تولید می‌شود که در مقایسه با سال گذشته حدود 17 درصد رشد خواهد داشت، بنابراین بهبود شرایط در رینگ داخلی بورس کالا می‌تواند فضا را برای رینگ صادراتی نیز آماده کند. علاوه بر این برخی از کارشناسان معتقدند در حال حاضر مشکل اصلی مس رکود جهانی است و بعد از رفع تحریم‌ها می‌توان برنامه‌ریزی بهتری برای این بازار در نظر گرفت. تحریم و رکود جهانی موجب شده قیمت مس با 50 درصد کاهش از حدود 10 هزار دلار به ازای هرتن به 5 هزار دلار برسد.

    بر این اساس آغاز صادرات مس از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران به فروش مازاد مس در بازار داخلی کمک شایانی خواهد کرد، البته برخی تحلیلگران حوزه فلزات اساسی معتقدند هر کدام از رینگ‌های داخلی و صادراتی در راستای کار خود حرکت خواهند کرد، اما تغییر در هر کدام از این رینگ‌های معاملاتی می‌تواند در بازار داخلی و در نهایت میزان تقاضای این محصولات تاثیر‌گذار باشد. بنابراین روز یکشنبه بهای مس در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران با روند نزولی نسبت به هفته گذشته رو‌به‌رو شد و کاهش بیش از 300 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد. با وجود اینکه افت نرخ فلز سرخ بیشتر با روند بازارهای جهانی در حال تغییر است، اما به گفته کارشناسان این حوزه کاهش میانگین هفتگی بهای ارز نیز بر روند منفی معاملات این محصولات بی‌تاثیر نبوده است.

    از طرفی نیز عرضه‌های مس در این روز برای پنجمین هفته متوالی باز‌هم نتوانست خود را با میزان درخواست محصول هماهنگ کند و مجدد شاهد افت تقاضای این فلز در بورس کالای ایران بودیم که مهم‌ترین دلیل آن نیز پایین آمدن توان خرید معامله‌گران بوده است. همچنین برخی کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند دلیل این افت تقاضا انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها با توجه به روند رو به پایین بازارهای جهانی بوده است. از سویی شنیده‌ها حکایت از این دارد که در بازار غیررسمی این محصولات به دلیل کمبود نقدینگی، برخی فروشندگان چوب حراج به محصولات خود زده‌اند تا جایی که گفته می‌شود کاتد حدود یک هزار تومان در هر کیلو زیر قیمت بازار به فروش می‌رسد.

    به این ترتیب روز یکشنبه 4 آبان ماه، بورس کالای ایران شاهد معامله بیش از 118 هزار و 335 تن انواع کالا بود که در این میان یک هزار تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین یک هزار تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم‌عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این تالار معاملاتی به فروش رسید.

    بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 17 هزار و 589 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش 340 تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول یک هزار تن بود درحالی‌که میزان تقاضا 700 تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت صنایع ملی مس نیز با قیمت 18 هزار و 328 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، افت 346 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول یک هزار تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار 460 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 18 هزار و 383 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، کاهش 346 تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود در حالی که با تقاضای 200 تنی رو‌به‌رو بوده است. از سوی دیگر این فلز سرخ هم‌اکنون در بازار آزاد با قیمت 18 هزار و 100 تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به روز گذشته کاهش 250 تومانی در هر کیلو داشته است.

    در بازار سایر فلزات رنگی چه گذشت؟

    علاوه بر مس قیمت اکثر فلزات پایه روز گذشته در بازار داخلی ثابت ماند این در شرایطی است که دوشنبه هفته گذشته بهای فلزات با باز شدن بازارهای جهانی تغییر قیمت اندکی را تجربه کردند. به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه روند قیمت مس و سایر فلزات اساسی تا پایان هفته جاری با توجه به ثبات نرخ ارز تغییری را تجربه نخواهند کرد، مگر اینکه قیمت‌ها در بورس فلزات لندن نوسان شدیدی را تجربه کنند که آن هم با توجه به پارامترهای موجود و پیش‌بینی قیمت‌ها بعید به نظر می‌رسد.

    سرنوشت فلز سرخ در بورس لندن
    طی روزهای گذشته قیمت مس در بازارهای جهانی نوسان زیادی را تجربه کرده است. در حالی که از ابتدای ماه اکتبر این افت و خیز‌های پی در پی اندکی آرام گرفته‌اند؛ اما بیشتر قیمت فلز سرخ تمایل به سمت نزول دارد و آن‌طور که از روند پارامترهای تاثیر‌گذار پیداست به نظر می‌رسد شرایط رکودی فعلی همچنان ادامه‌دار باشد. از سویی از آنجا که طی سال گذشته میلادی رشد سود در بخش صنعتی چین کاهش یافته با توجه به شرایط فعلی اقتصادی به نظر می‌رسد اوضاع بحرانی بخش تقاضا ادامه‌دار باشد. شاخص قیمت دلار نیز به بالاترین مقدار خود در 7 ماه گذشته رسیده که این افزایش به دلیل افزایش گمانه‌زنی‌ها برای بالا بردن نرخ بهره توسط فدرال رزرو بوده است. افزایش قیمت دلار تقاضا برای کالا‌ها را در بازار‌های جهانی کاهش خواهد داد و جذابیت این بازارها را برای سرمایه‌گذاران کمتر خواهد کرد. یکی از تحلیلگران ارشد Fat Prophets در سیدنی استرالیا می‌گوید: در کوتاه‌مدت ادامه نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی چین ممکن است به ادامه ثبت آمار و ارقام پایین در بازارها بینجامد. در حال حاضر ما نشانه‌هایی از بالا بودن عرضه مس در بازارهای جهانی و رشد اقتصادی پایین چین دریافت می‌کنیم که انتظار ادامه پیدا کردن روند قیمت‌های ضعیف را بالا می‌برد. بر اساس داده‌های بازار فلزات لندن، ذخایر مس در انبارها افزایش یافته است که بیشترین مقدار طی 9 ماه گذشته است.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها