عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت .

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، مهمترین اخبار به شرح زیر می باشد :

    توسعه بازار سرمایه از اولویت های وزیر جدید اقتصاد

    وزیر امور اقتصادی و دارایی بعد از جلسه عصر یکشنبه 29 مرداد هیات دولت، 6 محور تحقق هدف تولید و اشتغال و مهمترین اقدامات مد نظر را اعلام کرد که در آن بازار سرمایه و بورس یکی از این محورها و اقدامات است. مسعود کرباسیان با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال فرایند گسترده ای است و همه باید همکاری کنیم، ادامه داد: توسعه شرکت های دانش بنیان، تعاونی ها و بنگاه ها و پروژه های نیازمند به کمک بانکها و تامین سرمایه از طریق بازار سرمایه از جمله مهمترین اقداماتی پیش رو است.

    مشاهده کل خبر


    دیدار یک ساعته وزیر اقتصاد با رئیس سازمان بورس/توسعه بازار سرمایه در اولویت

    پس از نامه نگاری جامعه سرمایه گذاران مستقل با وزیر جدید اقتصاد، مسعود کرباسیان با شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار دیداری یکساعته داشت. فعالان بازار سرمایه، دیدار یک ساعته وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس را زمینه ساز اتفاقات مثبت و اثربخش برای بازار سرمایه تفسیر کرده و براین باور که این رویداد می تواند نشان از اولویت داشتن توسعه بازار سرمایه داشته باشد. وزیر جدید اقتصاد پس از نامه نگاری فعالان بازار سرمایه با وی، دستور رسیدگی به وضعیت بورس و انجام تدابیری جهت رونق این بازار را صادر کرد.

    مشاهده کل خبر


    کاهش ریسک داد و ستد در بازار سرمایه با یک طرح جدید

    معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از طرحی به نام حساب معاملاتی برای کاهش بیشتر ریسک نکول خبر داد که در آن وجوه مشتریان به جای ماندن در حساب کارگزاران، در این حساب مانده و بعد از 3 روز کاری به سپرده گذاری مرکزی واریز خواهد شد. علی سعیدی ادامه داد: در مدل حساب معاملاتی، هر سهامدار و فعال بازار، دارای یک حساب معاملاتی خواهد بود و طی آن وجوه در حساب معاملاتی مشتری باقی می ماند و کارگزاران از طریق اتصال به این حساب، از کافی بودن موجودی برای اجرای سفارش مطلع و مطمئن خواهند شد. سپس همزمان و با اتصال به هسته معاملات و انجام سفارش مشتریان، به طور خودکار وجه مورد نیاز برای تسویه معامله در حساب معاملاتی مشتری مسدود خواهد شد و بعد از 3 روز کاری، وجه از حساب مشتری به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز خواهد شد.

    مشاهده کل خبر


    بازار سرمایه ایران در مسیر اتصال به بورس هنگ کنگ

    به گفته بهادر بیژنی زمانی که نام بورس ایران در فهرست اعضای عادی آیسکو ذکر شود ، سرمایه گذاران خارجی اطمینان می یابند که بورس ما از استانداردهای لازم برخوردار است. جانشین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جذب سرمایه گذاری خارجی، از ادامه مذاکرات مسوولان بازار سرمایه کشور با بورس هنگ کنگ برای اتصال به این بازار خبر داد و به "سنا" گفت: در حوزه دوال لیستینگ (Dual listing)، بورس تهران تلاش های جدی دارد انجام می دهد و محدود به بورس استانبول نیست؛ به نحوی که اخیرا وارد مذاکرات جدی با بورس هنگ کنگ شده ایم و سازمان بورس و اوراق بهادار هم به عنوان نهاد ناظر کمک می کند که این کار انجام شود.

    مشاهده کل خبر


    بازار سرمایه، مسیر هموار توسعه شرکت های دانش بنیان

    به گفته سورنا ستاری حرکت سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان به سمت سرمایه‌گذاری جسورانه علاوه بر اهمیت دادن به صاحبان ایده می تواند منجربه استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه در جهت رشد و توسعه محصولات و خدمات دانش بنیان و همچنین تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی شود. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه، مسیر ایده‌های نو در بازار سرمایه و بورس را مهیا کرده و با راه اندازی این صندوق‌ها بازار جدیدی برای ایده‌های نو ایجاد شده است.

    مشاهده کل خبر


    ضروررت های اصلاح نرخ بهره بانکی

    معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به ارتقای هماهنگی بازار پول و سرمایه گفت: ابزاری که در بازار سرمایه ارائه می شود بهره ضمنی و نرخ تنزیلی دارد که همه با هم در ارتباط هستند. امسال دولت بر اساس تجربیاتی که از پارسال در انتشار اوراق بدهی و تزریق آن در بازار سرمایه کسب کرده است هماهنگی بیشتری میان بازار پول و سرمایه به وجود آمده است و اوراق بدهی در سال جاری برنامه و حجم انتشار آن به گونه ای خواهد بود که در هماهنگی با بازار پول و اهداف آن باشد. پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه نرخ سود بانکی یکی از مشکلاتی است که در چند سال اخیر با آن مواجه بودیم گفت: مشکلاتی که طی سال ها در بحث ترازنامه بانک ها وجود داشته عامل اصلی مشکلات امروز است.

    مشاهده کل خبر


    اتفاق نظر اهل سنت و تشیع به انجام قراردادهای معاملاتی به شیوه مرابحه

    عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه عواملی در گذشته باعث عدم موفقیت بانکداری اسلامی در کشور شده است، گفت: از 2 سال پیش، طرح بازنگری و اصلاح بانکداری اسلامی با همکاری بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی مجلس آغاز شده است. حجت الاسلام عباس موسویان در جلسه هم اندیشی علمای اهل سنت و تشیع با موضوع بانکداری اسلامی در سنندج گفت: نارسایی قانون بانکداری اسلامی، عدم اعتقاد برخی مدیران بانک ها به این قانون، عدم شناخت کارکنان بانک ها و مردم از معاملات شرعی، از عوامل اصلی موفق نبودن این نوع بانکداری است.

    مشاهده کل خبر


    مکانیزم تسویه معاملات ارزی نفت خام در بازار سرمایه مهیا شد

    مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: برای نخستین بار مکانیزم تسویه معاملات ارزی نفت خام در بازار سرمایه ایران مهیا شد تا گام بلندی برای معاملات بین المللی این محصول استراتژیک برداشته شود. مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: برای نخستین بار مکانیزم تسویه معاملات ارزی نفت خام در بازار سرمایه ایران مهیا شد تا گام بلندی برای معاملات بین المللی این محصول استراتژیک برداشته شود.

    مشاهده کل خبر


    سود سپرده یک‌ساله 15 درصد شد

    معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهار داشت:‌ سود علی الحساب سپرده مدت دار یک‌ساله براساس بخشنامه حداکثر 15 درصد و برای سپرده‌های عادی روز شمار 10 درصد سالانه خواهد بود. پیمان قربانی ادامه داد: این بخشنامه از روز شنبه 11 شهریور ماه برای نظام بانکی لازم الاجرا است.

    مشاهده کل خبر


    معاملات اوراق بهادار در خارج از بورس فاقد اعتبار است

    سعید محمد علیزاده، مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار، معاملات و نقل و انتقال اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان بورس با توجه به قسمت (ب) ماده 36 قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور را به همه ناشران بورسی و فرابورسی ابلاغ کرد.

    مشاهده کل خبر


    اوراق منفعت، ابزار تامین مالی شرکت ها با دارایی فیزیکی محدود

    رییس ادارۀ نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی، فرآیند تدوین و اجرای دستور العمل جدید اوراق منفعت و خرید دین را تشریح کرد و از اجرای آن در ماه های آتی خبر داد. به گفته مهسا رادفر شرکت هایی که دارایی فیزیکی کمتری دارند و شرایط تامین مالی بر مبنای این نوع دارایی ها را براساس انواع اوراق قبلی طراحی شده ندارند و در عوض بواسطه نوع عملیات خود دارای مطالبات بلندمدت یا منافع بلند مدت هستند می توانند از اوراق منفعت و خرید دین برای تامین مالی استفاده کنند.

    مشاهده کل خبر


    بررسی پیمان آتی در کمیته فقهی سازمان بورس

    کارشناس مسئول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، دستور کار جلسه هفته جاری کمیته فقهی این سازمان را تشریح کرد. مجید پیره یکی از این مصوبات در مورد اوراق مرابحه در حالتی است که بخشی از مسئولیت‌های نهاد واسط به بانی منتقل گردد و مصوبه دیگر در خصوص موضوع تسویه چندمرحله‌ای در دستورالعمل عرضه و معاملات بورس کالاست که در جلسه قبل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در این جلسه، مصوبه آن بعد از قرائت، اصلاح و امضاء، ابلاغ خواهد شد.

    مشاهده کل خبر


    مزایای حضور در هیأت خدمات مالی اسلامی (IFSB)

    مدیر عامل شرکت سبدگردان تصمیم نگار ارزش آفرینان، تعامل با نهادهایی همچون IFSB را از آنجا که یک نهاد استانداردگذار بین المللی اند، دارای مزایای متعدد برای بازار سرمایه کشور دانست. درخصوص محورهای همکاری بانک مرکزی و نهاد ناظر بازار سرمایه با IFSB گفت: از آنجا که هیأت خدمات مالی اسلامی در حوزه استانداردگذاری مالی اسلامی به معنای اعم آن فعالیت دارد و این وضع مقررات شامل بازار پول، سرمایه و بیمه می‌شود، طبیعتاً نمی‌توان انتظار استانداردهای تخصصی از آن داشت.

    مشاهده کل خبر


    ارز تک نرخی انتخاب خوب برای بازار سرمایه

    مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه، اظهار نظرها درخصوص ارز را بسیار متفاوت دانست و گفت: هم اکنون بیشتر صحبت های مطرح شده بر محور تک نرخی کردن ارز می چرخد تا آن رانتی که بین دو نرخ ارز وجود دارد و به حدود 15 درصد می رسد حذف شود. مهدی طحانی، شرکت های پالایشی را برندگان اصلی ارز تک نرخی دانست و گفت: با تک نرخی شدن ارز علاوه بر شرکت هایی که در بورس حضور دارند و انتفاع اصلی را می برند، شرکت هایی هم که با تورم دست و پنجه نرم می کنند مثل شرکت های غذایی و دارویی می توانند تا حدودی از این قضیه منتفع شوند.

    مشاهده کل خبر


    افتتاح حساب کاستودین، راه حلی برای جذب سرمایه گذار خارجی

    به گفته مدیر عامل گروه مالی بین المللی رها، کاستودین اکانت یک حساب بانکی است که به نام شخصی حقوقی یا حقیقی به صورت مستقل افتتاح می شود و بدین ترتیب شخص مورد نظر می تواند در هر لحظه علاوه بر بدهکار و بستانکار بودن صورتحساب بانکی اش، از وضعیت دارایی مالی خود نیز مطلع شود. بهزاد گلکار اظهار داشت: وضعیت دارایی مالی به این معنا که شخص دارنده حساب کاستودین، از تمامی خرید و فروش ابزارهای معاملاتی خود از جمله، سهام، ابزار مشتقه، معاملات آتی و فیوچر و تمامی ابزارهای قابل معامله در بازار سرمایه در کنار صورت های مالی و تراکنش های خود مطلع می شود.

    مشاهده کل خبر

    برچسب ها