عصر خودرو

بازگشایی نمادهای بسته در ۶۰ تا ۹۰ دقیقه

عصر بازار- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه از دو ماه دیگر هر نمادی که بسته می‌شود ظرف ۶۰ تا ۹۰ دقیقه بازگشایی خواهد شد اعلام کرد به زودی شرکتهایی را که اطلاعات لازم را به سازمان بورس ارائه نمی‌کنند به مردم معرفی خواهیم کرد.

بازگشایی نمادهای بسته در ۶۰ تا ۹۰ دقیقه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، شاپور محمدی در پاسخ مبنی بر اینکه برخی اعلام می‌کنند سازمان بورس با ابلاغ بخشنامه‌ای مبنی بر اینکه بانکهای بورسی طبق دستورالعمل گذشته، صورتهای مالی خود را اعلام کنند، تا خروجی ها را مثبت کنند!؟ بیان کرد: اینها حرفهای غیرعلمی و غیرکارشناسی است و سازمان بورس از هر نوع اطلاعاتی که به تصمیم گیری سرمایه گذاران کمک کند، استقبال خواهد کرد، چه این اطلاعات در فرمت بانک مرکزی باشد و چه در فرمت سازمان حسابرسی تعبیه شده باشد.

    وی ادامه داد: بحثی که اکنون مطرح شده آن است که استانداردهای ملی در قوانین مورد تاکید است و تلاش داریم که فرمت واحدی به وسیله بانک مرکزی، سازمان حسابرسی و بورس تنظیم کرده تا بانکها بر اساس آن، یک صورت مالی ارایه کنند ولی اگر بیش از یک صورت مالی هم وجود داشته باشد، ما چون تلاش داریم سرمایه گذاران از همه اطلاعاتی که وجود دارد، استفاده کنند، همه آنها را افشا کرده و معتقدیم که هر چه اطلاعات بیشتر باشد، برای سهامداران بهتر است، ولی اینکه این تفاهم بین بانک مرکزی و سازمان حسابرسی  صورت گرفته تا فرمت واحدی استخراج شود، مورد استقبال سازمان بورس است.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: سود و زیان این دو روش از سوی سازمان بورس تدوین شده است.

    محمدی در پاسخ به سوال دیگر ، درباره برگزاری مجمع بانکهای بورسی نیز گفت: ما هیچ مشکلی در برگزاری مجامع بانکها نداریم و از برگزاری هر چه زودتر آن استقبال خواهیم کرد ضمن اینکه در بحث صورتهای مالی، تفاهم هایی که باید با بانک مرکزی صورت گیرد نیز انجام خواهد شد. بانک مرکزی خود قطعا راجع به اینکه چه سیاستی در قبال بانکها دارد، اعلام نظر خواهد کرد اما سازمان نیز استقبال می کند تا به بانکها کمک شود، زودتر تعیین تکلیف شوند.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: از دو ماه دیگر، هر نمادی که بسته می‌شود، ظرف 60 تا 90 دقیقه بازگشایی خواهد شد و به زودی سازمان بورس و اوراق بهادار برنامه زمان بندی آن را اعلام خواهد کرد. به هرحال این تحول بزرگی در کشور است، ضمن اینکه اختیار تصمیم گیری را برای سهامداران باید محترم بدانیم و اجازه دهیم آنها با شفافیت تصمیم گیری کنند. به هرحال وظیفه ما شفافیت است ولی سرمایه گذاران باید تصمیم گیری کنند.

    وی افزود: بر این اساس، اسامی شرکت‌هایی که اطلاعات لازم را به سازمان بورس ارایه نمی‌دهند را به مردم اعلام خواهیم کرد و دفعاتی که با آنها مکاتباتی کردیم و جواب نداده اند نیز حتما اعلام عمومی می شود.

    معاون وزیر اقتصاد گفت: دو هفته دیگر، زمان بندی توقف نمادها را  روی سایت سازمان بورس اعلام کرده و مفصل در مورد آن اطلاع رسانی می کنیم؛ اما به هرحال روال ما این است که نمادها دیگر بسته نمانند مگر اینکه مشکل قضایی و خارج از بازار سرمایه داشته باشند.

    وی از مصوبه بانک مرکزی برای ساماندهی بازار بدهی، یاد کرد و از تمهیدات سازمان بورس برای اجرای این بخشنامه خبر داد و گفت: در این رابطه بحثی با بانک مرکزی صورت گرفته تا اوراقی که اکنون بانکها در اختیار دارند را ساماندهی کنیم چرا که این اوراق، در حال حاضر بازار ثانویه ندارند و نرخ‌هایی که بیرون از بازار سرمایه شکل گرفته به قدری بالا است که هم رقیب بازار سهام شده و هم به نوعی روی سپرده‌های بانکی تاثیر منفی گذاشته است.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: همین امر باعث می‌شود اوراقی که در بازار به صورت رسمی در حال معامله است تحت تاثیر قرار گیرد. در عین حال سازمان بورس معقد است که حجم کلی اوراق باید کنترل شود و حجم اوراقی که دولت منتشر می کند نیز، حتما مورد کنترل و نظارت قرار گیرد، در این میان هم سازمان بورس، بر روی این موضع خود اصرار دارد؛ ولی با توجه به اینکه اوراقی که غیررسمی معامله می شوند منجر به برخی ارتباطات غیررسمی شده و نرخ مهار خود را رها کرده و افسارگسیخته در حال افزایش است، این نرخ‌ها باید کنترل شود.

    وی تصریح کرد: از این جهت با برنامه ریزی صورت گرفته قصد داریم به نحوی که بر روی بازار سهام، آسیبی وارد نشده و روی اوراقی که در حال معامله است، اثرگذار نباشد، طی یک برنامه زمان بندی شده به مرور بازار ثانویه این اوراق را ایجاد کنیم. در این رابطه هم با وزیر اقتصاد مذاکراتی صورت گرفته تا هماهنگی بین تمام بازاها ایجاد شود.

    محمدی ادامه داد: البته کاهش نرخ سود بانکی نیز به بازار سهام کمک می کند و ما نیز سعی داریم صندوق‌ها، نرخ های سود جدید را رعایت کرده و در بازار سرمایه بیشتر فعالیت کنند؛ البته با کاهش نرخ سود نیز، بازار سهام جذابیت بیشتری برای صندوق‌ها خواهد داشت و از این حیث، با یک ساز و کار هماهنگ بین وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان بورس، تلاش داریم تا نرخ‌ها را در کشور کاهش داده و بازار سهام را به عنوان یک جایگزین خوب سرمایه گذاری به جای سپرده‌گذاری مطرح کنیم.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر معامله اوراق منتشر شده در دولتهای قبلی در بازارهای  غیررسمی گفت: اوراق قبلی که سالهای قبل در بازار غیررسمی منتشر شده‌اند، همگی را در بازارهای منظم معامله خواهیم کرد، این در شرایطی است که برخی از این اوراق سررسید شده و طبیعتا فشاری به بازار وارد نخواهند آورد ما نیز حتما حجم کلی اوراق را تنظیم خواهیم کرد. تنظیم حجم کلی اوراق، از طریق زمان بندی که در پذیرش اعمال خواهیم کرد، صورت می گیرد و به تناسب اوراقی که سررسید می شود، اوراق غیرسمی را در بازار رسمی جایگزین می کنیم؛ به نحوی که حجم کلی اوراق تقریبا با رشد معقولی که در بودجه پیش بینی شده، حرکت کند و بیش از آن سرعت نداشته باشد.

    رئیس سازمان بورس بیان کرد: بر اساس برنامه، حجم اوراق را به نحوی تنظیم می کنیم که بازار سهام، شادابی لازم را داشته باشد. ضمن اینکه نرخ اوراق بدهی و بازار پول را با تصمیم خوبی که بانک مرکزی گرفته، تنظیم کرده تا بتوانیم جذابیت بیشتری برای بازار سهام ایجاد کنیم.

    وی درباره جزئیات مذاکره با کرباسیان نیز بیان کرد: با وزیر اقتصاد درباره بحث های بازار سهام و کلیات عملکردی صحبت‌ کردم و وی نیز، بر نقش بازار سرمایه در تامین مالی کل اقتصاد تاکید داشت به نحوی که بازار سرمایه به عنوان بازوی سیاستهای دولت عمل کند و تاثیرگذاری در بازار را داشته باشد، ضمن اینکه سازمان بورس بیشترین هماهنگی را با وزارت اقتصاد خواهد داشت.

    محمدی، سرمایه گذاری خارجی و نقش در سرمایه گذاری به صورت پرتفوی را در کنار شفافیت و صورتهای مالی بانکها، از جمله محورهای جلسه یکساعته با وزیر اقتصاد عنوان و گفت: برنامه های آتی سازمان بورس به وزیر جدید اقتصاد اعلام شده و در عین حال، تاکید شد که سازمان بورس برای تامین مالی بخش خصوصی و رونق تولید و اشتغال آمادگی لازم را دارد. سازمان بورس برای تامین مالی بخش خصوصی و تولید و اشتغال، به میزان ده هزار میلیارد تومان اوراق منتشر خواهد کرد و وزیر اقتصاد نیز از این پیشنهاد سازمان بورس استقبال کرد بنابراین امیدواریم به سرعت به بخش تولید کشور کمک کنیم. در عین حال برای سودآوری شرکتهای بورسی نیز صحبت‌هایی صورت گرفت چراکه بازار سرمایه ایران، یک بازار بزرگ است و حدود 700 شرکت مستقیم و غیرمستقیم در آن فعالیت دارند که سودآوری آنها باید در سیاستهای دولت و مجلس مورد توجه قرار گیرد.

    محمدی تاکید کرد: مطرح شد که برخی شرکتها نظم بیشتری در بورس داشته باشند و در شفاف سازی به بازار سرمایه، تمکین بیشتری صورت دهند.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به پرسشی درباره راهبردهای وزیر جدید اقتصاد برای بازار سرمایه نیز بیان کرد: از جمله تاکیداتی که از سوی وزیر اقتصاد مطرح شد، این بود که بخش بین المللی بازار سرمایه فعال تر شود و در واقع ما سهم بازار سرمایه را در تامین مالی بخش خصوصی بیشتر کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد در خصوص کاهش نرخ اوراق دغدغه جدی دارد که امیدوارم با سیاست جدید بانک مرکزی، اوراق جدید را با نرخ پایین تری منتشر کنیم تا هم فشار کمتری به دولت وارد شود و هم رقابت پذیری بازار سهام در مقابل اوراق به سطح بهینه خود برسد. در عین حال سازمان بورس همچنان قانون مداری خود را مورد تاکید دارد و اینکه مقررات محور کار سازمان خواهد بود به همین دلیل نظارت جدی اعمال شده و حتما این موارد که مورد تاکید وزیر هم هست، رعایت خواهد شد.

    برچسب ها