عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای ؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که تحویل قراردادهای آتی سررسید شهریور ۹۶ از طریق گواهی سپرده کالایی، عرضه مستمر شمش فولاد در بورس کالا برای تامین نیاز داخلی، تسهیل معاملات پتروشیمی ها با ورود حقیقی ها به بورس کالا و افزایش درآمدهای ارزی بخش کشاورزی با عرضه پسته در بورس کالا از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ،در هفته گذشته مدیرعامل بورس کالای ایران به توسعه عرضه و معاملات بخش کشاورزی در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: طی سال های اخیر ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا از نظر کمی و کیفی و تنوع، رشد قابل توجهی داشته است به طوری که در حال حاضر تعداد محصولات کشاورزی معامله شده در بورس کالای ایران نسبت به سال های گذشته 2 برابر شده و محصولات اثرگذار و استراتژیکی وارد این بازار شده است.

    حامد سلطانی نژاد افزود: طبق برآوردهای صورت گرفته ارزش کل محصولات کشاورزی در کشور حدود 270 هزار میلیارد تومان است، بنابراین پتانسیل بسیار خوبی در این حوزه نهفته است؛ البته تهدید هایی هم در این بخش وجود دارد.

    وی به آمار معاملات محصولات کشاورزی از ابتدای سال تا 27 مرداد ماه پرداخت و گفت: از ابتدای سال تا 27 مرداد ماه بالغ بر یک میلیون و 147 هزار تن محصول کشاورزی به ارزش هزار و 400 میلیارد تومان در بورس کالا معامله شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش 20 درصدی حجم و 13 درصدی ارزش مواجه شده است که این رشد ناشی از ورود محصولات جدید و رونق معاملات کشاورزی است.

    وی ادامه داد: در سال های اخیر تلاطم های موجود در حوزه تجارت کشاورزی باعث شد تا  قدرت پیش بینی کافی برای کشاورزان وجود نداشته باشد و کشاورز با توجه به رویدادهای بازار محصولات کشاورزی سرخورده شود؛ در این زمینه امیدواریم با ادامه عزم جدی که در مسئولان حوزه کشاوزی در استفاده از ظرفیت های بورس کالا وجود دارد، حوزه تجارت محصولات کشاورزی را به سمت بهینه شدن پیش ببریم.

    سلطانی نژاد تصریح کرد: یکی از الزامات لازم برای بهینه سازی تجارت کشاورزی استفاده از ابزارهای بورس کالا است به طوری که باید شرایطی فراهم شود تا تولید کنندگان محصولات کشاورزی بتوانند آینده این بازار را پیش بینی کنند؛ همچنین باید شرایطی مهیا شود تا کشاورز بتواند محصول خود را قبل از برداشت به فروش برساند و از بازاری برای تامین مالی مطمئن برخوردار باشد که همه این موارد از کارکردهای ابزارهای بورس کالای ایران است.

    عرضه مستمر شمش فولاد در بورس کالا برای تامین نیاز داخلی

    در هفته گذشته رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد از دستور فولادی وزیر صنعت و معدن دولت یازدهم خبر داد و گفت: محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم مقرر کرد شمش مورد نیاز واحدهای تولیدی در بورس کالا عرضه شود. همچنین مقرر شد قیمت پایه برای عرضه شمش در بورس کالا متناسب با قیمت جهانی و میانگین 15 روزه سه منبع معتبر قیمت های جهانی مانند متال اکسپرت، متال بولتن و پلتس باشد.

    حمیدرضا طاهری زاده تاکید کرد: از این پس فولادی های کشور حداقل 50 درصد تولید خود را برای تامین نیاز داخلی و در بورس کالا عرضه کنند و نیاز بازار داخلی را اولویت خود قرار دهند؛ بدین ترتیب 50 درصد الباقی تولید این مجتمع­ ها در صورت عدم نیاز واحدهای داخلی می ­تواند به صادرات اختصاص یابد.

    وی در خصوص شرکت هایی که مشمول این دستورالعمل می شوند، گفت: همه تولیدکنندگان شمش فولاد از جمله شرکت های بزرگی همچون فولاد خوزستان، فولاد ارفع، فولاد خراسان و فولاد پاسارگاد ملزم به رعایت این امر هستند و کلیه واحدهای تولیدکننده شمش که تاکنون تولیدات خود را به صادرات اختصاص می دادند، بایستی از این پس تامین نیاز داخلی را در اولویت کاری خود قرار دهند.

    تسهیل معاملات پتروشیمی ها با ورود حقیقی ها به بورس کالا

    رئیس هیئت مدیره انجمن ملی پلاستیک و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: برخی از محصولات در حال حاضر با رقابت روبه رو نیستند و شرکت های پتروشیمی هم نمی توانند بیش از 8 روز این کالاها را در انبارهایشان نگهداری کنند، از این رو حضور حقیقی ها در معاملات این محصولات رویدادی منطقی و درست است.

    عباسعلی متوسلیان، با اشاره به لزوم تامین مواد برای صنایع پایین دست در برهه های زمانی مختلف، گفت: از نظر انجمن ملی صنایع پلاستیک، اتخاذ سازوکارهای کارا در عرضه مواد در بورس کالا که موجب شود واحدهای تولیدی به مواد اولیه خود برسند و عرضه و تقاضا نیز دچار بحران نشود، اتفاقی مثبت در راستای رشد تولید و به نفع صنعت است.

    وی گفت: تصمیم ورود حقیقی ها به معاملات محصولات پتروشیمی در زمان مناسب انجام شده و فراهم کردن شرایط قرارگرفتن کل میزان عرضه و تقاضا در بستر بورس نیز از رویدادهای مثبت است.

    کشف قیمت عادلانه با عرضه آرد در بورس کالا

    حسین یزدجردی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران گفت: تولید آرد به گندم وابسته بوده و عرضه گندم در بورس کالا می‌تواند زمینه‌ساز حضور آردسازان و شکل‌گیری بازار آزاد برای این دو محصول شود. زیرا در صورت وجود بازار آزاد می‌توانیم بسیاری از کاستی‌های موجود را به مرور رفع کنیم و بورس به عنوان مهم‌ترین ابزار شکل‌گیری بازار آزاد نقشی تعیین ‌کننده خواهد داشت.

    وی با اشاره به مزیت‌های عرضه آرد در بورس کالا، تصریح کرد: بورس کالا به عنوان ابزاری قانون‌مند و شفاف، کیفیت و مشخصات آرد را در اطلاعیه‌های عرضه به خریدار اعلام می‌کند و از آنجایی که بورس کالا، تضامین لازم را از عرضه‌کننده اخذ کرده است در صورتی که کیفیت کالا با آنچه که اعلام شده تفاوت داشته باشد دریافت غرامت مشمول خریدار خواهد شد. بنابراین خیال خریدار از بابت کیفیت راحت خواهد بود.

    وی اضفه کرد: از سوی دیگر وقتی 10 کارخانه آردسازی  محصول خود را در بورس عرضه کنند محصولی فروش خواهد رفت که هم کیفیت بهتر و هم قیمت مناسب‌تری دارد، بنابراین با تعدد عرضه‌کنندگان کشف قیمت در بورس کالا نیز عادلانه تر خواهد بود.

    تحویل قراردادهای آتی سررسید شهریور 96 از طریق گواهی سپرده

    مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران گفت: برای نخستین بار در معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران، تحویل سکه به جای تحویل فیزیکی،از طریق اوراق بهادار مربوطه یعنی گواهی سپرده کالایی انجام می شود.

    علیرضا ناصرپور گفت: درراستای اقدامات توسعه‌ای بورس کالای ایران جهت راه‌اندازی ابزارهای معاملاتی مختلف سکه طلا و لزوم رونق بازار این معاملات و تسهیل در فرایند تحویل قراردادهای آتی سکه طلا، شرکت بورس کالای ایران در نظر دارد فرایند تحویل فیزیکی قراردادهای آتی سکه طلا را در سررسید این قراردادها به کمک گواهی سپرده طلا انجام دهد.

    به گفته ناصرپور، در این فرایند با تبادل اطلاعات فی‌مابین شرکت بورس کالای ایران و مدیریت فناوری اطلاعات، در آخرین روز معاملاتی با تطبیق تعداد موقعیت‌های تعهدی باز فروش هر مشتری در معاملات آتی با میزان موجودی دارایی وی در معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا، لیست فروشندگانی که تعهدات خویش را ایفا کرده اند استخراج شده و انتقال مالکیت گواهی از ایشان به خریدارانی که مبلغ ارزش قرارداد را به حساب عملیاتی خویش واریز کرده اند انجام و پس از آن فرایند تسویه نهایی اجرا می‌شود.

    افزایش درآمدهای ارزی بخش کشاورزی با عرضه پسته در بورس کالا

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص عرضه محصولات در تالار کشاورزی بورس کالا و ساماندهی بازار داخلی پسته  گفت: عرضه هر نوع کالایی در بورس کالا اقدام مثبتی است که می تواند به قیمت گذاری شفاف، دقیق و منصفانه کمک کند. همچنین عرضه پسته در بورس کالا چند مزیت دیگر نیز دارد؛ اول اینکه، دست کشورهای مختلف به ویژه افاغنه که محصول پسته را مستقیم از باغداران خریداری کرده و به کشورهای اطراف نظیر عراق و هند صادر می کنند، از بازار پسته کوتاه خواهد شد.

    وی افزود: مزیت دوم بورس کالا برای بازار محصولاتی همچون پسته، ساماندهی بازار داخلی و تاثیرگذاری در قیمت های صادراتی آن محصول است، زیرا می توان با تقویت صادرات پسته و سایر محصولات ایرانی از بورس کالا، مرجعیت قیمت رسمی جهانی را دوباره پس بگیریم.همچنین برخورداری از شفافیت اطلاعات خریدار و فروشنده در فرآیند معاملات بر پایه بورس یکی دیگر از مزایای ورود پسته و عرضه آن در تالار کشاورزی این بازار است.

    این نماینده خانه ملت در خصوص نقش ساماندهی بازار پسته در بورس کالا و افزایش سهم بازار کشاورزی از این محل گفت: نکته مهم این است که پسته کالای صادراتی مهمی است که حدود 95 درصد آن صادر می شود و عرضه آن در بازارهای جهانی برای ایران یک برند تلقی می شود. بطوریکه سالانه 1.2 میلیارد دلار از محل صادرات پسته ارز وارد کشور می شود و این مبلغ معادل نیمی از صادرات محصولات کشاورزی ایران را شامل می شود. از این رو، پذیرش و عرضه پسته در بورس کالا یکی از بزرگترین خدماتی بود که در زمینه توسعه بخش کشاورزی صورت گرفت.

    واقعی شدن قیمت ها و رضایتمندی کشاورزان با عرضه گندم در بورس کالا

    محمود حسینی پور به اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: اجرای این سیاست مزایای زیادی دارد؛ اول اینکه نیاز بخش‌های مختلف مشخص می‌شود به چه میزان است، زیرا در بورس کالا آمارهای کاملی از عرضه کننده و متقاضی خرید به صورت شفاف در سامانه معاملات درج می‌شود.

    مدیر عامل شرکت کارگزاری ادامه داد: از سوی دیگر عرضه در بورس کالا مانع از دپوی محصولات کشاورزی در انبارها شده و از فساد آن‌ها جلوگیری می‌کند، زیرا با عرضه در بورس کالا محصولات سریع‌تر به دست مصرف کننده می‌رسد و می‌توان نسبت به میزان تقاضا و نحوه نگهداری و رعایت استانداردها و بهداشت آن اطلاعات دقیق تری داشت.

    وی تاکید کرد:اجرای سیاست قیمت تضمینی ضمن ایجاد منفعت برای دولت و کشاورز، نفع ملی را برای اقتصاد کشور نیز به همراه می‌آورد و قیمت‌ها به سمت واقعی‌ترشدن حرکت می‌کند.

    حسینی پورعرضه کلیه کالاهای کشاورزی در بورس کالا را در فرآوری بهتر و سریع‌تر کالاها و رسیدن آن‌ها به مصرف کننده واقعی موثر دانست و گفت: حذف هزینه‌های حمل و ترابری مضاعف در سیستم گندم به عرضه در بورس کالا کمک می کند.

    مزایای معامله انواع محصولات در بازار فرعی بورس کالای ایران

    در سال های گذشته برخی عرضه کنندگان تمایل داشتند تا کالای خود را در بورس کالا عرضه کرده و از مزایای این بازار بهره مند شوند اما شرایط پذیرش در بورس کالا را نداشتند که با راه اندازی بازار فرعی بورس کالا این مشکل برطرف شد و عرضه کنندگان به راحتی می توانند کالای خود را در بازار فرعی و در محیطی شفاف به فروش برسانند.

    مدیرعامل شرکت کارگزاری سی ولکس در خصوص عرضه محصولات متنوع در بازار فرعی بورس کالا گفت: در بازار فرعی بورس کالا محصولاتی که قابلیت عرضه در تالار اصلی را ندارند، پذیرش و معامله می شوند و از همه مهم تر، مزایایی که بازار فرعی بورس کالا برای تولیدکنندگان و دارندگان کالاها دارد از مهم ترین دلایلی است که شاهد عرضه انواع محصولات در این بازار هستیم.

    محمودرضا الهی فرد به مزایای معامله محصولات در بازار فرعی اشاره کرد و افزود: کاهش هزینه های معاملاتی، کشف قیمت عادلانه و شفاف و از بین رفتن معایب روش های سنتی مزایده و ایجاد بستری مطمئن برای انجام معامله محصولاتی که قابلیت عرضه در تالار اصلی را ندارند، از مزایای بازار فرعی بورس کالای ایران است.

    امکان ارزیابی تعدیل سودآوری سهام بر پایه اطلاعات بورس کالا

    یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: در بورس های کالایی بحث کشف قیمت محصولات عرضه شده و به تبع آن شفافیت مورد نیاز در معاملات محصولات حکمفرماست و این اطلاعات در خصوص میزان درآمدزایی، حجم و ارزش فروش محصولات یک شرکت و یا هزینه های مرتبط با خرید مواد اولیه مصرفی و قیمت آن، به وضوح قابل دسترس و ارزیابی تحلیلگران و سهامداران بازار سهام است.

    محمدعلی احمدزاد اصل افزود: بازیگران بورس اوراق بهادار می توانند با مانیتورکردن اطلاعات ثبت شده در بورس کالا نسبت به میزان عرضه و تقاضای موجود برای محصولات تولیدی یک شرکت بورسی به اطلاعات لازم دست یابند و ارزیابی دقیق تری از علمکرد تولید و فروش آن به دست آورند.بدین ترتیب تحلیلگران و سرمایه گذاران بازار سهام با بررسی عرضه و تقاضای ثبت شده در بورس کالا و قیمت های خرید و فروش کالاهای مختلف، می توانند عملکرد یک شرکت را با پیش بینی های موجود پیرامون درآمدزایی و سودآوری آن محک بزنند.

    وی تاکید کرد: با این تفاسیر تحلیلگرد یا فرد سرمایه گذار می تواند با مقایسه بین اطلاعات به دست آمده پیرامون قیمت کالاها در بورس کالا و برآوردهای مندرج در پیش بینی های شرکت عرضه کننده که سهام آن در بورس نیز معامله می شود، نسبت به احتمال تعدیل یا عدم تعدیل سود شرکت ارزیابی بهتری داشته باشد .

    برچسب ها