عصر خودرو

شاخص کل فرابورس ۲۱ پله صعود کرد

عصر بازار- معاملات هفته منتهی به سوم شهریورماه در حالی پایان یافت که شاخص کل فرابورس در آخرین روز کاری این هفته نسبت به روز شنبه، رشد ۲۱ واحدی (معادل ۱.۸ درصد) را تجربه کرد و در ارتفاع ۹۴۰ واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس ۲۱ پله صعود کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، حاصل نقل‌وانتقالات صورت گرفته در بازارهای نه‌گانه فرابورس، مبادله 799 میلیون ورقه بهادار به ارزش 5 هزار و 602 میلیارد ریال بود که این حجم از دادوستدها در 134 هزار نوبت معاملاتی صورت گرفت.

    در همین حال 79 میلیون سهم به ارزش 147 میلیارد ریال در بازار اول و 468 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 425 میلیارد ریال در بازار دوم تغییر مالکیت یافت که در هر دو بازار شاهد کاهش حجم و ارزش مبادلات بودیم.

    حجم و ارزش مبادلات در تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز در حالی نسبت به هفته گذشته حدود 30 درصد کاهش یافت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی را به ثبت رسانده است.

    بدین ترتیب 239 میلیون سهم در بازار پایه میان سهامداران دست به دست شد که ارزش این مبادلات به 528 میلیارد ریال رسید.

    این هفته در بازار ابزارهای نوین مالی، جابه‌جایی 3 میلیون ورقه بدهی به ارزش بیش از 3 هزار میلیارد ریال و افزایش بیش از 100 درصدی حجم و ارزش این مبادلات، منجر به صدرنشینی اوراق بدهی در این بازار شد. همچنین شاهد دست به دست شدن 10 میلیون ورقه به ارزش 142 میلیارد ریال در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بودیم و متقاضیان و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن نیز 4 هزار ورقه تسه را معامله کردند که ارزش 299 میلیارد ریالی را رقم زد.

    در مجموع در بازار ابزارهای نوین مالی 13 میلیون ورقه به ارزش بالغ بر 3 هزار و 500 میلیارد ریال نقل‌وانتقال یافت که حاکی از کاهش 24 درصدی حجم و افزایش 67 درصدی ارزش مبادلاتی نسبت به هفته پیش در این بازار است.

    در میان صنایع فرابورسی نیز گروه فلزات اساسی با ثبت ارزش 489 میلیارد ریالی و در اختیار گرفتن 24 درصد از سهم کل، بیشترین ارزش را در میان بازار سهام (شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خریدوفروش و بازار SME ) و اختیار سهام به دست آورده توانست در در جایگاه نخست بایستد.

    گروه‌های محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قندوشکر و حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات نیز رتبه‌های دوم و سوم را از نظر ارزش معاملات خرد بازار سهام به خود اختصاص دادند.

    گفتنی است در 5 روز معاملاتی هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم روز دوشنبه 30 مردادماه با دادوستد 180 میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 2 هزار و 600 میلیارد ریال در میان روزهای هفته بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را به خود اختصاص داد.

    برچسب ها