عصر خودرو

ذخایر ارزی مناسب و مستحکم ایران

عصر بازار- قائم‌مقام بانک مرکزی، ذخایر ارزی ایران را خوب و مستحکم دانست و با بیان اینکه نوسانات کنونی بازار ارز، کاملا طبیعی است، گفت: مشکلی در انتقال درآمدهای خارجی ایران به داخل کشور وجود ندارد.

ذخایر ارزی مناسب و مستحکم ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  شهردارآنلاین ،اکبر کمیجانی نوسانات نرخ دلار در بازار را طبیعی دانست و گفت: ما فکر می‌کنیم ممکن است در دوره‌های کوتاه‌مدت، نوسانات نرخ ارز بیشتر یا کمتر از 7 تا 8 درصد باشد؛ ولی این نوسانات کل سال طبیعی است.

    قائم‌مقام بانک مرکزی افزود: شرایطی که در دیماه سال گذشته بابت نوسانات ارزی پیش آمد، به دلیل شرایط فصلی بود و شرایط و دلایل آن نیز، همان زمان گفته شد و شاید عواملی مثل تغییرات بر سر روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و بیان و لحن و موضع گیری آنها نسبت به سیاست‌های هسته‌ای ایران باعث نوسانات نرخ دلار شد؛ ولی با مدیریت خوب بانک مرکزی، از آن شرایط عبور کردیم و الان شرایط بازار ارز با ثبات است.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت ذخایر ارزی کشور گفت: ذخایر ارزی ایران اکنون بسیار خوب بوده و شرایط کاملا مستحکم است.

    کمیجانی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت حساب‌های ایرانیان در برخی کشورها همچون چین و اعزام هیاتی از بانک مرکزی برای مذاکره در این رابطه با مقامات پکن گفت: آنچه که از دلایل بروز برخی مشکلات برای حساب ایرانیان در چین، مطلع شدیم،   آماده سازی و حرکت به سیستم جدید اعتبارات اسنادی در کشور چین باعث شد که کندی در کار ایجاد شود؛ ولی اکنون دیگر مشکلی وجود ندارد و آنطور که بنده سوال کردم، هیچ مشکلی در نقل و انتقال وجوه و درآمدهای خارجی ایران از این کشور وجود ندارد، ضمن اینکه چیزی به نام مسدودی حساب ها را در این کشور نداریم.

    قائم مقام بانک مرکزی در خصوص تمایل چینی ها مبنی بر فروش کالا به جای وجوه نقد ایران در بانکهای چینی گفت: به هرحال هر کشوری در روابط تجاری خود مایل است که کالاهای بیشتری بفروشد و این امر طبیعی است و ما دلمان می خواهد که کشورهای دیگر، کالاهای ایرانی از ما بخرند؛ ضمن اینکه خرید و فروش و گسترش تجارت، این شرایط را به وجود می آورد که تبادلات کالایی هم صورت گیرد.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این موضوع، شرایط دوران تحریم را دوباره تداعی نمی کند، تصریح کرد: چنین چیزی نیست.

    کمیجانی در خصوص وضعیت بدهی های خارجی نیز گفت: در عین حال که علاقمند برای استفاده از منابع مالی خارجی هستیم، ولی باید مراقبت‌های لازم را هم در این زمینه داشته باشیم؛ چراکه بدهی خارجی، متغیری است که همواره حساسیست برانگیز است و می تواند در شرایط سخت، دشواری‌هایی برای کشور ایجاد کند؛ بنابراین آرام آرام که حجم مبادلات گسترش می یابد، استفاده از ابزارهای تامین مالی خارجی نیز به مرور در حال استفاده است و این به میزان زیادی کنترل و مدیریت شده خود بانک مرکزی است.

    وی اظهار داشت: هیات هایی که در رفت و آمد به ایران هستند، شرایط ما را در نظر می گیرند و ما نیز شرایط آن ها را لحاظ می کنیم و این تعاملات در یک جایی باید صورت گیرد و روند همکاری ادامه یابد.

    برچسب ها