عصر خودرو

هیجان خودروسواری در بورس

عصر بازار- چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر عرضه خودرو دنا در بورس کالا؛ طبق شنیده‌ها قرار است از این پس سالانه ۶۵۰۰ دستگاه خودرو دنا در بورس کالا عرضه شود که ۲۵ درصد از تولید کل این خودرو در کشور را شامل می‌شود.

هیجان خودروسواری در بورس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،بر این اساس یکی از اهدافی که برای عرضه دنا در بورس کالا عنوان شده ‌شفافیت در قیمت و معاملات این خودرو و نیز استفاده از معافیت 10 درصدی مالیات بر درآمد حاصل از فروش، انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در مسیر تامین مالی جدید و آزادسازی قیمت خودرو است.
    همچنین مدیران شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان مشاور پذیرش این خودرو در خصوص اهداف پذیرش خودرو در بورس کالا اعلام کرده‌اند که این بورس تا حدود زیادی به شفافیت بازارهای فیزیکی کمک می‌کند و تاکنون تجارب خوبی در این زمینه در بورس کالا رقم خورده است؛ از این ‌رو پذیرش کالاها از جمله خودرو در این بازار گامی در راستای شفافیت هرچه بیشتر اقتصاد است.
    افزون بر این با توجه به این که انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا تنها در شرایطی ممکن خواهد بود که آن کالا قبلا در این بازار پذیرش و عرضه شده باشد، بنابراین یکی از جذابیت‌های این اقدام برای خودروسازان، فراهم شدن امکان انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا و استفاده از فرصت تامین مالی از این طریق است.
    به همین دلیل یکی دیگر از دلایل تمایل حضور خودوریی‌ها در بورس کالا این است که خودروسازان با عرضه محصولاتشان در این بورس می‌توانند علاوه بر انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برای تامین مالی، با انتشار اوراق گواهی خودرو کار خود را توسعه داده و خط تولید جدید راه‌اندازی کنند و تولیدات خط جدید را برای یک دوره زمانی در آینده پیش‌ فروش کنند.
    بر این اساس یکی از پرسش‌های قابل طرح در زمینه حضور "دنا" در بورس کالا، نحوه عرضه این خودرو در بورس کالاست که باید گفت، عرضه خودرو از طریق مکانیسم‌های بورس به روش‌های مختلف انجام می‌شود که به‌طور کلی دو نوع فروش خودرو در بورس وجود دارد. یکی از آنها روش فیزیکی است که در این روش عرضه خودرو همان روشی است که هم‌اکنون در بازار‌های سنتی به ‌کار گرفته می‌شود. روش دیگر هم روش کاغذی است که شبیه خرید و فروش حواله خودرو می‌باشد و بر این اساس اوراق بهاداری که مبتنی بر تحویل یک خودرو در آینده است توسط سرمایه‌گذاران مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد یا این که معامله‌گران در سود اجرای پروژه شریک می‌شوند.
    بر این اساس مردم می‌توانند به عنوان مثال اوراق مربوط پروژه تولید خط جدید یک خودرو را با قیمتی که تعیین می‌شود، خریداری کنند و در پایان عمر اوراق یعنی زمانی که پروژه به بهره‌برداری می‌رسد، این اوراق را تحویل دهند و سود سرمایه‌گذاری را دریافت کنند یا در صورت کفایت اوراق نسبت به قیمت خودرویی که در آن پروژه تولید شده است، خودرو دریافت کنند.
    البته آنچه در حال حاضر معاملاتش در بورس کالا آغاز و تجربه شده، عرضه فیزیکی خودرو است، به ‌طوری ‌که مشتری پس از پرداخت مبلغ خودرو می‌تواند آن را تحویل بگیرد. به همین دلیل افرادی که کد معاملاتی در بورس دارند، می‌توانند به‌طور مستقیم کالای مورد نظر خود را خریداری و نیز تعیین کنند که از کدام نمایندگی خودرو خود را تحویل بگیرند. همچنین از طریق معامله حواله، متقاضیان می‌توانند خودرویی که هنوز تحویل نگرفته‌اند را در سیستم عرضه و تقاضا با اطمینان کامل بفروشند و خریداران هم مطمئن شوند که خودرو را می‌توانند در زمان و مکان مشخص تحویل بگیرند.
    نکته دیگری که در خصوص عرضه انواع خودرو در بورس کالا باید به آن اشاره کرد، ایجاد تضاد منافع با نمایندگی‌های فروش خودرو است که این موضوع توسط مدیرعامل بورس کالا رد می‌شود؛ چرا که وی معتقد است نمایندگی‌ها در واقع نقش تحویل‌دهنده خودرو را به عهده دارند که با عرضه خودرو در بورس کالا این نقش همچنان حفظ خواهد شد. به علاوه این که برنامه‌ریزی‌ها در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا به‌گونه‌ای صورت گرفته است که نمایندگی‌ها کار تحویل خودرو را انجام خواهند داد و بر این اساس در هنگام خرید از بورس کالا، خریدار خودرو مشخص می‌کند از چه نمایندگی خودرو خود را تحویل بگیرد.
    موضوع دیگر این که به صورت سنتی دغدغه تحویل خودرو و امروز و فردا شدن آن همیشه برای خریداران رویایی آشفته بوده و اگر قرار باشد شخصی خودرو خود را از طریق بورس کالا خریداری کند آن گاه تحویل آن به چه شکلی خواهد بود؟ بر این اساس باید گفت یکی از مشوق‌هایی که خریدار را ترغیب می‌کند از طریق بورس کالا خودرو خریداری کند، این است که خودرو خود را نسبت به روش‌های دیگر زودتر تحویل می‌گیرد. بنابراین اگر خودروساز در بخش عرضه هم از نظر تعداد و هم زمان تحویل به تعهدات خود عمل کند به‌طور قطع به تشویق خریداران برای خرید خودرو از بورس کالا منجر می‌شود.
    در این زمینه مدیرعامل بورس کالا می‌گوید، امکان عرضه اینترنتی خودرو نیز مانند سایر محصولات در این بورس وجود دارد. به عنوان مثال در حال حاضر حدود 80 درصد عرضه سکه آتی در بورس کالا به‌صورت اینترنتی صورت می‌گیرد که  خود از جمله مزایای این روش از دادوستد است. به علاوه این که از طریق روش‌های غیربورسی، احراز هویت خریداران به زمان تحویل خودرو موکول می‌شود که آن هم با یک وکالت قابل تغییر است اما تایید هویت خریداران در بورس کالا دقیق‌تر انجام می‌شود.
    در این میان اما پرسش قابل بیان این است که چه خودروهایی پتانسیل عرضه در بورس کالا را دارند و چرا فرش قرمز بورس کالا زیر پای خودروهایی همچون "سراتو" و "دنا" پهن شده است و خودرویی مانند پراید که فراگیری بیشتری برای استفاده و همچنین نقدشوندگی بالایی دارد، نمی‌تواند در بورس کالا پذیرفته شود و قدمی برای عرضه آن در بورس برداشته نمی‌شود؟ بر این اساس باید گفت، بورس محل تلاقی عرضه و تقاضا و کشف قیمت منصفانه است و به همین دلیل عرضه و تقاضا موجب تعیین قیمت واقعی محصولات از جمله خودرو می‌شود.
    از سوی دیگر، بر اساس ماده 18 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، دولت مکلف است کالاهای عرضه شده در بورس کالا را از نظام قیمت‌گذاری خارج کند. به علاوه این که برای پذیرش یک محصول در بورس کالا، اولین ضرورت آن است که آن کالا مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نباشد. بنابراین خودروهایی مانند "سراتو" و "دنا" که برای عرضه در بورس کالا انتخاب شده‌اند مشمول قیمت‌گذاری نیستند و به همین دلیل می‌توان آنها را در بورس عرضه کرد اما خودرویی مانند پراید که مشمول قیمت‌گذاری است این قابلیت را ندارد.
    در مجموع بر اساس گمانه‌زنی‌ها، عرضه دنا در بورس کالا از مهرماه امسال آغاز و پیش‌بینی شده تا پایان امسال 2200 خودرو دنا در این بورس عرضه شود؛ اتفاقی که برخی کارشناسان موفقیت آن را در گرو تداوم عرضه می‌دانند. از این رو باید منتظر ماند و دید آیا صنعت خودرو در زمینه عرضه در بورس می‌تواند موفق باشد؟ یا این که هیجان خودروسواری در بورس کالا موقت و گذراست!

    برچسب ها