عصر خودرو

۵ عامل سبز پوش شدن شاخص در هفته جاری

عصر بازار- هفته جاری هفته سرنوشت سازی برای فعالان، سرمایه گذاران و مدیران بازار سرمایه بود. زیرا در ابتدا هفته جاری وزرای اقتصادی دولت با رای بالایی مورد تایید نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

۵ عامل سبز پوش شدن شاخص در هفته جاری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از آریا ، این موضوع موجب شد ا هفته جاری هفته سبزی در بازار سهام باشد. اما این رویداد تنها علت رشد بازار سهام نبود . برای پیگیری دلایل این رشد با یک کارشناس اقتصادی گفتگو کرده ایم.

    فردین آقابزرگی مدیر کارگزاری بانک آینده  با اشاره به این که در یک هفته اخیر بازار سرمایه رشد خوبی داشته است گفت: دلایل این رشد به شرح زیر است 1٫ طرح موضوع تک نرخی نمودن نرخ از 2٫ کاهش تدریجی سود سپرده ها درراستای سیاستهای انقباضی دولت 3٫  افزایش قیمتهای جهانی ( کامادیتی) ونفت 4٫ آگاه تر شدن فعالان و سرمایه گذاران در بخش اوراق بدهی بخصوص سخاب مبنی بر ریسک های مرتبت بر این نوع سرمایه گذاری که عبارتند از :  نقدشوندگی، نکول  و  ممنوعیت قانونی نقل و انتقال خارج از بورس و در نهایت گزارش های میان دوره ای مثبت اغلب شرکتها و صنایع در بورس موجب خوش بینی در فضای معاملاتی گردید.

    آقابزرگی در پاسخ به سوال  آیا وزیر اقتصاد جدید می تواند بازار سهام را توسعه دهد وشاخص را به بیش از 90 هزار واحد برساند، پاسخ داد: با قابلیتهایی که در تخصص و تجربه آقای کرباسیان وجود دارد مطمئنا از عهده براورده نمودن خواسته های فعالان بازار برخواهند آمد و انتظار می رود با هماهنگی که بین ایشان وتیم اقتصادی که از قبل نیز  وجود داشته است بتوانند به اهداف پیش بینی شده دست یابند، که قطعا این موضوع برای بازار سرمایه  خوشایند خواهد بود .

    مدیر کارگزاری بانک آینده در پایان پیش بینی کرد، می توان انتظار داشت که روند افزایش شاخص طی 5 ماهه ابتدای سال 96 با همان  شیب و بطور ملایم تا 10 درصد نسبت به ابتدای سال افزایش یابد.

    روز سه‌شنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران 297 واحد رشد کرد و به رقم 82 هزار و 372 واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز پس از 14 واحدی رشد عدد 17 هزار و 703 واحدی را تجربه کرد. در عین حال شاخص آزاد شناور 331 واحد رشد کرد و تا رقم 90 هزار و 490 واحدی بالا رفت. شاخص بازار اول و بازار دوم نیز هر یک به ترتیب 300 و 148 واحد بالا رفتند.

    ملی صنایع مس ایران، معدن و صنعتی چادرملو، توسعه معادن و فلزات، سهام سه شرکتی بودند که بیشترین تاثیر را روی دماسنج بازار سرمایه گذاشتند.

    در طرف مقابل نماد سه شرکت پالایش نفت بندر عباس، پالایش نفت تهران و سرمایه‌گذاری غدیر به ترتیب با 9، 8 و 7 واحد تاثیر بیشترین نقش کاهنده روی دماسنج بازار داشتند.

    روز سه شنبه در گروه فلزات اساسی 103 میلیون سهم به ارزش بیش از 24 میلیارد تومان در هشت هزار و 320 نوبت مورد داد و  ستد قرار گرفت.

    در این گروه عمده نمادها حدود دو درصد افت یا رشد در قیمت پایانی را تجربه کردند. همچنین در گروه خودرو 69 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 10 میلیارد تومان طی 6 هزار و 729 نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت. در این گروه روز سه شنبه اکثر قریب به اتفاق سهم‌ها  در قیمت پایانی خود روند کاهشی را شاهد بودند و معدود سهم‌هایی که افت قیمت نداشتند با رشد نامحسوسی همراه شدند.

    در گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز سهم‌هایی همچون توسعه معادن فلزات، معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل‌گهر، توسعه صنعتی و معدنی صبا نور از سهم‌های پیشتاز گروه بودند. در این گروه 15 میلیون سهم به ارزش بیش از 5 میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

    ارزش معاملات روز سه شنبه به رقم 333 میلیارد تومان بالغ شد و حجم معاملات به بیش از یک میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله رسید.

    از جمله معاملات درون گروهی روز سه شنبه می‌توان به داد و ستدهایی در نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، پالایشگاه نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، ایران‌ترانسفو، توسعه معادن و فلزات، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، پتروشیمی جم و فولاد مبارکه اصفهان نام برد.

    آیکفس نیز روز سه شنبه هفت واحد رشد کرد و به تراز 936 واحدی رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران 60 میلیارد تومان شد و حجم معاملات رقم 147 میلیون سهم را تجربه کرد.

    برچسب ها