عصر خودرو

چانه زنی صنعت نفت در عرصه بین الملل ادامه دارد

عصر بازار- صنعت نفت و گاز یکی از مهمترین صنایع موجود در کشور است که تأثیرگذاری آن صرفاً به عرصه اقتصادی خلاصه نشده و حصول توفیق در این بخش، حوزه سیاسی و بین المللی را نیز با توانمندی هر چه بیشتر همراه می‌سازد.

چانه زنی صنعت نفت در عرصه بین الملل ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، تقریباً در میان اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان و صاحب نظران، این اتفاق و اشتراک نظر وجود دارد که نقش نفت و به تبع آن گاز در توسعه اقتصادی کشور بسیار تعیین‌کننده و حائز اهمیت به شمار می رود. به واقع سیاست گذاری ها و تصمیماتی که در این حوزه اتخاذ و عملیاتی می شود افق و چشم انداز شکوفایی و پیشرفت کشور را ترسیم می کند.

    البته طرح این موضوع به معنای نقش 100 درصدی حوزه های نفتی و گازی در توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور نیست و یقیناً حصول توسعه و طی طریق این فرآیند به معنای واقعیِ کلمه، مستلزم اجرایی شدن مجموعه ای از تدابیر، تمهیدات و اقدامات به هم پیوسته است، لذا تردیدی وجود ندارد که در این میان صنعت نفت و گاز کشور نقش برجسته و نافذی در مقایسه با دیگر بخش ها و عرصه ها ایفا می‌کند.

    به واقع سبد انرژی ایران در طول دهه های گذشته به یکی از محوری ترین حوزه های درآمدزایی کشور تبدیل شده که ضریبِ ارز آوری آن بیشتر از تمامی حوزه های دیگر محسوب می شود.

    موسی نجف پور،کارشناس اقتصادی ، با اشاره به نقش تعیین‌کننده صنایع نفت و گاز و مشتقات آن در چرخش و گردش چرخ اقتصادی کشور گفت: قائل شدن بیشترین سهم برای نفت و گاز در حصول توسعه اقتصادی واقعیتی انکار ناپذیر است، اما این به معنای فروش نفت و گاز برای تأمین هزینه های کشور نیست، بلکه منظور تصمیمات هوشمندانه‌ای است که در این حوزه اتخاذ می شود که به واقع موید سمت و سو و چشم انداز اقتصادی کشور در سال های آتی خواهد بود.

    وی افزود:در سال های گذشته به کرات بر آفت و عارضه اقتصاد نفتی از سوی کارشناسان تاکید و بحث شده  و تا زمانیکه تمرکز و توجه اقتصاد کشور بر حوزه های غیرنفتی و توسعه صادرات محصولات مرتبط به آن متمرکز نشود، اقتصاد کشور متزلزل و اساساً توفیقاتی که حاصل می شود نیز پایدار و با ثبات نخواهند بود.

    کارشناس اقتصادی گفت: هر آنچه در عرصه نفت و گاز، تکنولوژی مرتبط با آن و ضریب فروش و هزینه کرد آن در بخش های مولد، موفق‌تر عمل نماییم قطعاً در چانه زنی های سیاسی و بین المللی نیز به توفیقات برجسته تری نائل خواهیم شد.

    وی افزود: یکی از اهداف و هدف‌گذاری‌های اقتصاد مقاومتی نیز به این امر و محوریت تعیین کننده ، استوار شده است.

    نجف پور گفت: یکی از ضروریات و الزامات اساسی صنعت نفت و گاز کشور در این مقطع به جذب و افزایش سطح سرمایه‌گذاری‌ها معطوف می‌شود و این سرمایه‌گذاری‌ها در دو حوزه داخلی و خارجی قابل بررسی است.

    کارشناس اقتصادی عنوان کرد: اگرچه در طول ماه های گذشته قراردادهای نفتی و گازی قابل توجهی منعقد شده اما همچنان با آن جایگاهی که زیبنده و شایسته ایران اسلامی است، فاصله بسیاری احساس می شود.

    وی افزود: با افزایش جذب سرمایه گذاری ها، ارتقای کمی وکِیفی تولید نیز محقق خواهد شد و در کشوری همچون ایران که بخش قابل توجهی از میادین نفتی و گازی آن نیازمند توسعه است، سرمایه‌گذاری‌های این‌چنینی ضرورتی است که برای جذبِ حداکثری آن انتظار می رود تلاش وافِرتَری لحاظ شود.

    نجف پور گفت: فاصله ای معنا دار میان ظرفیت های بالقوه موجود و میزان و ضریب سرمایه گذاری های داخلیِ تزریق و هدایت شده به سمت و سوی صنایع مذکور احساس می شود.

    کارشناس اقتصادی عنوان کرد:گویی اینکه مسیر و زمینه لازم هموار و فراهم نیست و موانع بسیاری در بخش سرمایه گذاری داخلی در حوزه نفت و گاز یا صنایع هیدروکربور وجود دارد که امید آن می رود با اتخاذ تدابیر هوشمندانه، جسارت مضاعف و لحاظ کردن عقل، تدبیر و درایت این مسیر و روند تسهیل و تسریع شود.
    سرمایه گذاری در عرصه نفتی و گازی، منافاتی با حفظ و حراست از آن ندارد

    امین مصطفوی، کارشناس انرژی ، با اشاره به لزوم توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در دو حوزه نفتی و گازی کشور گفت: تلقی حفظ و حراست از منابع زیرزمینی طبیعی با بستن و محدود ساختن زمینه و شرایطِ لازم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه صحیح نیست.

    وی افزود: صیانت، حفاظت و حراست صحیح و قاعده مند از صنعت نفت و گاز به این معناست که تلاش شود از وابستگی اقتصادی کشور به این حوزه کاسته شود و منافع و درآمدهای ارزی حاصله از فروش نفت و گاز نیز به حوزه های تولیدی مولد سوق داده شود و در چنین شرایطی فروش آن نه تنها مخرب نیست بلکه سازنده و موثر نیز خواهد بود.

    مصطفوی عنوان کرد: متأسفانه میزان مشارکت شرکت های خصوصیِ داخلی در عرصه نفتی و گازی رضایت بخش نیست و بعضاً برخی از قراردادهایی که در این خصوص منعقد می شود نیز به واسطه شرکت هایی انجام می پذیرد که به نوعی به دولت وابستگی دارند که البته این رویه  نادرست صرفاً به این دولت خلاصه نمی شود و عارضه مذکور سال های بسیاری است که گریبانگیر اقتصاد کشور شده است.

    کارشناس انرژی در خاتمه یادآور شد: امید آن می رود در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مزین شده با تعریف و طراحی تمهیدات موثر و مقتضی، شاهد توفیقاتی هر چه بیشتر در حوزه اقتصاد مقاومتی باشیم، موضوعی که قطعاً سمت و سوی سیاست های نفتی و گازی در پیشبرد اهداف مذکور،بسیار مؤثر و تعیین کننده خواهد بود.

    برچسب ها