عصر خودرو

گفت‌وگو با سید رضا علوی، مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات :

اعتماد به صندوق‌های درآمد ثابت با تثبیت نرخ سود

عصر بازار- با شرایط به وجود آمده در بانک‌ها و دوگانگی‌های موجود در نحوه پرداخت سود آنها (کاهش نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌ها)، توجه مردم به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی بیشتر شده است.

اعتماد به صندوق‌های درآمد ثابت با تثبیت نرخ سود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ،بانک‌های مختلف کشور تا چند سال پیش حتی نرخ سودهای نزدیک به 30 درصد را به سپرده گذاران پرداخت می‌کردند اما طبق مصوبه شورای پول و اعتبار و به درخواست بانک‌ها، در دو سال گذشته مجبور به کاهش نرخ سود بانکی شده‌اند و امروزه به دلیل کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری به مشتریان خود که قصد سرمایه‌گذاری با سپرده‌های کلان دارند، صندوق سپرده‌گذاری بورسی را پیشنهاد می‌کنند. به همین خاطر در بازار سرمایه  فهرست بلندی از اسامی صندوق سپرده‌گذاری بانک‌ها دیده می‌شود که بانک‌ها بخشی از سود سپرده‌ها را هم ضمانت می‌کنند.
    در همین رابطه گفت‌وگویی با سیدرضا علوی، مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات در خصوص عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در بورس انجام شده است. به گفته علوی، یکی از کم ریسک‌ترین نوع از صندوق‌ها که می‌تواند جایگزین سپرده‌گذاری در بانک و حتی سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت شود، صندوق‌های سرمایه‌ گذاری مشترک در آمد ثابت است که بخش زیادی از وجوه خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت شامل اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق بهادار رهنی و گواهی‌های سپرده منتشرشده توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی دارای مجوز از سوی بانک مرکزی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند. ضمن اینکه مدیر صندوق پیش‌بینی می‌کند که بازدهی سالانه حاصل از سرمایه‌گذاری در واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق، حداقل معادل نرخ پیش‌بینی‌ شده باشد. نکته مهمی که خیال سرمایه‌گذار را راحت کرده این است که این صندوق‌ها نیز باید تابع مقررات بورس و بانک مرکزی باشند و اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد باید مسئولان بانک مرکزی و بورس در نشستی آن را حل و فصل کنند.
    او افزود: از مزایای صندوق‌های درآمد ثابت می‌توان به مدیریت حرفه‌ای صندوق‌ها که برای سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای می‌تواند حائز اهمیت باشد، اشاره کرد. همچنین در این صندوق‌ها امکان تجمیع مناسب و متنوع دارایی‌ها در صندوق‌ها و در نهایت کاهش ریسک سرمایه‌گذار وجود دارد. نکته حائزاهمیت دیگر، سهولت سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به نوعی است که علاقه مندان به سرمایه‌گذاری به راحتی بتوانند بدون نیاز به دانش قبلی واحدهای صندوق را خریداری نمایند.
    او همچنین گفت: همانطور که مستحضرید، کارگزاری بانک توسعه صادرات یکی از کارگزاری‌های برتر و باسابقه بازار سرمایه است که تجربه چندین ساله مدیریت انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را دارد. در این بین می‌توان به صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توسعه صادرات، صندوق سرمایه‌گذاری مختلط توسعه پست بانک و صندوق بازارگردانی پست بانک اشاره نمود. در همین راستا برای تنوع بخشی به مدیریت سرمایه مشتریان و علاقه مندان به سرمایه‌گذاری با همکاری پست بانک ایران اقدام به تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق با در آمد ثابت نیز نموده‌ایم. این صندوق با نام صندوق سرمایه‎گذاری مشترک در اوراق با درآمد ثابت "توسعه فراز اعتماد" است  که از 11 شهریورماه سال جاری، پذیره نویسی گواهی آن آغاز می‌شود که عملکرد این صندوق بر اساس مفاد اساسنامه و امیدنامه و در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه است.
    علوی خاطرنشان کرد: ازجمله مزایای صندوق سرمایه‌گذاری "توسعه فراز اعتماد" شفافیت و نقد شوندگی بالا و پرداخت سود زمانبندی شده و مشخص است. این صندوق روزشمار حداقل 18 درصد در سال بازدهی دارد که مشتریان می‌توانند در هر زمان به شعب منتخب پست بانک و شعب کارگزاری بانک توسعه صادرات مراجعه کنند و اقدام به صدور یا ابطال واحدهای صندوق نمایند. صدور یا ابطال واحدهای صندوق نیز بر حسب ارزش خالص دارایی‌های صندوق محاسبه می‌شود. با توجه به حجم بالای منابع این صندوق‌ها، امکان بهره‌مندی از نرخ‌های سود ترجیحی برای سپرده‌ها و اوراق مشارکت وجود دارد که نتیجه آن کسب بازدهی بالاتر از سپرده‌های بانکی است. صندوق توسعه فراز اعتماد با نام و معاف از مالیات بوده و پرداخت سود اوراق هر سه ماه یک بار صورت می‌پذیرد.

    برچسب ها