عصر خودرو

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران:

نسخه آزمایشی «واچار» راه‌اندازی شد

عصر بازار- معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران از راه‌اندازی آزمایشی سامانه معاملات مشتقه فرابورس تحت عنوان «واچار» خبر داد و این سامانه را در مسیر پیمودن و تکمیل فازهای توسعه‌ای به منظور راه‌اندازی اصلی و نهایی ذکر کرد.

نسخه آزمایشی «واچار» راه‌اندازی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فرابورس ایران، بهنام محسنی با بیان اینکه «واچار» به مفهوم بازار و از کلمات ریشه‌دار و قدیمی ادبیات فارسی است، افزود: این سامانه به طور ویژه مختص معاملات قراردادهای اختیار معامله طراحی شده است و قابلیت‌هایی را در اختیار هم معامله‌گران و هم سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد که تصمیمات بهتری را در بازار مشتقه اتخاذ کنند.

    به گفته وی با تکمیل قابلیت‌های «واچار» در فازهای توسعه‌ای، این سامانه قادر است مباحثی مانند محاسبات وجوه التزام و وجوه تضمین را ارائه کند و امکان اتخاذ استراتژی‌های مختلف را که از مباحث مهم در این بازار است در اختیار معامله‌گران قرار دهد.

    معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران با تاکید بر اینکه در این مقطع شاهد راه‌اندازی آزمایشی سامانه «واچار» یا همان معاملات مشتقه فرابورس هستیم، ادامه داد: به محض آنکه تمامی مراحل توسعه‌ای این سامانه تکمیل شود، بهره‌برداری نهایی از آن صورت خواهد گرفت.

    به گفته محسنی در مقطع فعلی انجام معامله، تسویه معاملات، نگهداری اطلاعات رجیستری معاملات را در همین سامانه انجام می‌دهیم و به محض آنکه از این فاز به طور موفقیت‌آمیز خارج شویم ارتباط سامانه واچار را با سامانه‌های موجود در فرابورس ایران و بازار سرمایه متصل و برقرار خواهیم کرد.

    وی با بیان اینکه در مقطع فعلی کارگزاران به طور مستقیم به سامانه معاملات «واچار» متصل هستند و امکان اتخاذ موقیعت مورد نظر خود را دارند، به معاملات نخستین روز از عملیاتی شدن فاز آزمایشی آن اشاره و عنوان کرد: امروز نماد معاملاتی اختیار معامله خرید و فروش برای نماد سهام پایه فولاد هرمزگان جنوب قابلیت انجام معامله پیدا کرد و ما شاهد انجام معامله در یکی از نمادهای اختیار خرید نیز بودیم.

    معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران با نوید این خبر که با تکمیل دیگر فازهای توسعه‌ای این سامانه می‌توان شاهد ارتباط معامله‌گران آنلاین نیز با آن بود، خاطرنشان کرد: تمامی مباحث مربوط به آموزش‌ و کار با این سامانه معاملاتی از طریق درگاهی که شرکت‌های کارگزاری با فرابورس ایران در ارتباط هستند در اختیار آن‌ها قرار گرفته است و در صورت بروز هرگونه سوال، امکان برگزاری جلسات حضوری نیز برای شرکت‌های کارگزاری وجود دارد.

    گفتنی است، علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از وضعیت سفارش‌ها و معاملات نماد سهام پایه که در اینجا سهام فولاد هرمزگان جنوب است به سایت فرابورس ایران به نشانی www.ifb.ir مراجعه و در آنجا زنجیره قراردادهای اختیار معامله را مشاهده کنند.

    برچسب ها