عصر خودرو

چالش های مناطق آزاد تجاری در ایران

عصر بازار- مناطق آزاد تجاری در ایران که با هدف توسعه تجارت، صادرات، اشتغال و سرمایه گذاری شکل گرفته اند به دلیل مشکلاتی چون کامل نبودن زیرساخت ها و پیچ و خم های اداری نتوانسته اند به اهداف مورد نظر دست یابند.

چالش های مناطق آزاد تجاری در ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، تاریخ تاسیس مناطق آزاد تجاری در جهان به سال های بعد از پایان جنگ جهانی دوم یعنی 1324 و استقلال و تلاش شمار زیادی از کشورهای جهان برای رونق اقتصادی خود به خصوص در دوران بعد از جنگ باز می گردد.
    در ایران بر خلاف این رویه تاریخ تاسیس نخستین منطقه آزاد در بندر عباس در جنوب ایران و سواحل خلیج فارس با هدف مرکزیت واردات و صادرات کالا توسط دولت به سال 1336 باز می گردد.
    در ادامه این روند مرکز بین ‌المللی جزیره کیش در جنوب ایران در سال 1356 به طور رسمی ایجاد شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 لایحه واردات کالا با استفاده از معافیت گمرکی به جزیره کیش در تاریخ 18 اسفند 1358 به تصویب شورای انقلاب رسید و در نهایت در سال 1368 براساس تبصره 19 قانون برنامه اول توسعه به دولت اجازه داده شد تا در سه نقطه مرزی کشور شامل کیش، قشم و چابهار اقدام به تأسیس منطقه آزاد تجاری کند.
    اکنون با گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مناطق آزاد تجاری به 7 مورد شامل کیش، قشم، چابهار ، ارس، انزلی، اروند و ماکو و شماری مناطق ویژه اقتصادی در پهنه جغرافیایی سراسر ایران افزایش یافته است.
    اصولا مناطق آزاد در ایران با اهداف کلان و راهبردی چون بهبود محیط کسب و کار حاکم بر مناطق از طریق ارتقای شفافیت ، پیشگیری و مقابله با فساد و بهبود فرایندها، تلاش برای تقویت رقابت پذیری و واگذاری عادلانه و رقابتی فرصت ها به عموم و اجرای طرح های جامع توسعه مناطق و تدوین و اجرای برنامه های عملیاتی آنها در شرق، ‌غرب، شمال و جنوب ایران راه اندازی شده و با گذشته چند سال از این اقدام هنوز همه اهداف مورد نظر در این مناطق حاصل نشده است.
    توسعه مناطق آزاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با مسایل و مشکلاتی همراه بود و در همین راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی میزگردی را با عنوان چالش های مناطق آزاد در ایران با حضور کارشناسان مرتبط برگزار کرد.
    در این میزگرد «محمدرضا عبدالرحیمی» مدیر برنامه ریزی، بودجه و سرمایه گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و «محمدحسین فاتحی» اقتصاددان و استاد دانشگاه آخرین دیدگاه ها و نظرات خود را در ارتباط با چالش های موجود در مناطق آزاد ایران و مقایسه آن با برخی کشورهای جهان تشریح کردند.

    برچسب ها