عصر خودرو

در ماه میانی تابستان ۹۶ رقم خورد:

بازدهی ۷ درصدی آیفکس از آغاز سال

عصر بازار- دومین ماه از تابستان ۹۶ در حالی پایان یافت که علاوه بر بازدهی ۷ درصدی آیفکس از ابتدای سال و همچنین بازگشایی تعداد زیادی از نمادهای فرابورسی در پی برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان شرکت‌های عضو فرابورس، شاهد نخستین عرضه اولیه سال ۹۶ با عرضه اولیه سهام شرکت مبین وان کیش و رویدادهایی از قبیل درج نماد معاملاتی بیمه خاورمیانه با نماد معاملاتی «بخاور» در تابلو ج بازار پایه بودیم.

بازدهی ۷ درصدی آیفکس از آغاز سال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فرابورس ایران، از رخدادهای مهم مردادماه این بود که در روز هجدهم این ماه شاهد نخستین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال 96 بودیم که با روش بوک‌ بیلدینگ (ثبت سفارش) صورت گرفت و رکورد تعداد نفرات شرکت‌کننده در عرضه‌های اولیه نیز شکسته شد. همچنین در این ماه مبادلاتی، عرضه عمده 08/7 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت پتروشیمی مارون در نماد «مارون4» در بازار دوم فرابورس ایران صورت گرفت.
    جابه‌جایی‌های بازار پایه
    معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران طی اطلاعیه‌ای به تاریخ 25 مردادماه اعلام کرد که بر اساس زمان‌بندی اعلام‌شده مطابق با مصوبه کمیته درج فرابورس مورخ 96/05/25 مقرر شده است شرکت‌هایی که اظهارنظر منتشر شده حسابرس نسبت به آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده آن‌ها در سامانه کدال از نوع «عدم اظهارنظر» باشد به تابلو پایه ج منتقل می‌شوند.
    در ادامه و در روز 29 مردادماه نشستی خبری با هدف تشریح آخرین وضعیت تابلوهای معاملاتی بازار پایه و انتقال برخی شرکت‌ها به تابلو «پایه ج» در فرابورس ایران برگزار شد و در طول این نشست امیر هامونی مدیرعامل فرابورس خبر داد : تعداد 11 شرکت که اظهارنظر منتشر شده حسابرس نسبت به آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده آن‌ها در سامانه کدال از نوع «عدم اظهارنظر» بوده به تابلو پایه ج منتقل خواهند شد.
    این نقل‌وانتقالات در روز 30 مردادماه رخ داد بدین ترتیب شرکت‌های بانک شهر، پتروشیمی اصفهان، پیام، تولی پرس، کف، سموم علف‌کش، آینده‌سازان بهشت پارس، صنایع بسته‌بندی مشهد، سرمایه‌گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان، کارتن مشهد و تجهیزات سدید از تابلو «پایه ب» به تابلو «پایه ج» منتقل شدند.
    در شانزدهمین روز دومین ماه معاملاتی فصل تابستان همچنین نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله هشتم در نماد «اخزا8» متوقف و در روز 23 این ماه نیز سررسید شد.
    افزایش ارزش مبادلات در مقابل کاهش حجم دادوستدها
    نگاهی به آمار معاملات صورت‌گرفته در 22 روز کاری مرداد نشان می‌دهد که در حالی تعداد و ارزش دادوستدها به ترتیب با 21 و 28 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه شده است که حجم مبادلات نسبت به مرداد 95 به نصف تقلیل یافته است. به طور میانگین نیز روزانه 202 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 650 میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفته است.
    بدین ترتیب در مجموع این ماه 4 هزار و 452 میلیون ورقه بهادار به ارزش 36 هزار و 310 میلیارد ریال در 648 هزار نوبت دادوستدی میان سهام‌داران دست به دست شد. همچنین نگاهی تفکیکی به بازارهای چندگانه فرابورس حاکی از آن است که ارزش مبادلات در اکثر بازارها با رشد و حجم مبادلات با کاهش همراه شده است.

    اما در این میان بازار دوم عملکرد مثبتی از خود نشان داد و در حالی ارزش معاملات این بازار 92 درصد رشد کرده که رقم حجم مبادلات صورت‌گرفته در آن تنها 6 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
    طی روزهای کاری ماهی که پشت سر گذاشتیم در مجموع بازارهای اول و دوم 2684 میلیون سهم به ارزش 15 هزار و 658 میلیارد ریال نقل‌وانتقال یافت و در بازار پایه نیز یک هزار و 689 میلیون سهم دست به دست شد که ارزش این مبادلات به بیش از 3 هزار و 500 میلیارد ریال رسید.
    اوراق بدهی نیز به لحاظ بیشترین میزان حجم و ارزش مبادلاتی صدرنشین بازار ابزارهای نوین مالی شد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن در جایگاه‌های دوم و سوم ایستادند. در مجموع این بازار نیز 79 میلیون ورقه به ارزش افزون بر 17 هزار میلیارد ریال جابه‌جا شد.
    رشد مبادلات «تسه‌ها»
    با توجه به بیشترین تقاضا برای مسکن در فصل تابستان، در مردادماه حجم و ارزش مبادلات اوراق تسهیلات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 68 و 35 درصد افزایش یافت به گونه‌ای که نزدیک به 2 میلیون ورقه تسهیلات مسکن به ارزش افزون بر یک هزار و 460 میلیارد ریال خریدوفروش شد.
    در پایان باید اشاره کرد که شاخص کل فرابورس ایران فرازوفرودهای زیادی را در ماه مرداد پشت سر گذاشت که در آخرین روز کاری این ماه با ایستادن در ارتفاع 936 واحدی به اوج خود رسید؛ بدین ترتیب بازدهی 7 درصدی را از ابتدای سال به ثبت رساند.

    برچسب ها