عصر خودرو

«عصر بازار» گزارش می دهد؛

پایان بازی سیاه "سخاب"

عصر بازار- با نامه بانک مرکزی به ۳۶ بانک کشور، مقرر شد که تمام معاملات ثانویه اسناد خزانه اسلامی (سخاب) در بورس انجام شود.

پایان بازی سیاه "سخاب"
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش «عصربازار»  در ماه های اخیر علیرغم کاهش نرخ سود بانکی، معامله به کسر اسناد خزانه اسلامی (سخاب) با سودهای 35 تا 40 درصد در فضای اقتصادی کشور جریان داشت.

    این موضوع باعث اعتراضات گسترده فعالان بازار سرمایه و مدیران این بازار ها شده بود و تقاضا ها مبنی بر این بود که اگر پیمانکاران قصد فروش این اوراق را دارند، در بازار ثانویه متشکل مالی خرید و فروش این اوراق انجام بگیرد.

    در همین راستا مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی طی نامه ای به مدیران عامل 36 بانک کشور، معاملات این اوراق در بازار سیاه را ممنوع اعلام کرد و تنها در ارکان بازار سرمایه مجاز شمرد.
    مضمون این نامه به شرح زیر است:

    احتراما به استحضار می رساند با عنایت به هماهنگی های صورت پذیرفته با سازمان بورس و اوراق بهادار در اجرای مفاد ماده 26 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای مالی کشور بند"الف" و تبصره ذیل بند "ب" ماده 10 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه ج.ا.ا و بندهای "الف" و "ب" ماده 26 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور ، مقرر گردیده است کلیه معاملات ثانویه اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار اسلامی (صکوک) از قبیل اوراق مرابحه و اسناد خزانه اسلامی صرفا در بازارهای متشکل اوراق بهادار تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و با رعایت مقررات این بازارها ، صورت پذیرد. از این رو آن بانک یا موسسه اعتباری مجاز به انجام معاملات ثانویه هیچ یک از انواع اوراق مالی اسلامی در خارج از بازارهای فوق نمی باشند ."

    شنیده های «عصربازار» مبنی بر این است که مانند اوراق «اخزا»، معاملات اوراق سخاب نیز قرار است در فرابورس انجام شود.

     

    برچسب ها