عصر خودرو

مدیر عامل بورس کالا مطرح کرد:

توسعه کشاورزی پایدار در گرو عرضه محصول در بورس کالا

عصر بازار- سلطانی نژاد گفت: طی سال‌های اخیر ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا از لحاظ کمی و کیفی رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

توسعه کشاورزی پایدار در گرو عرضه محصول در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالا در نشستی با اشاره به آخرین وضعیت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا اظهار داشت: طی سال های اخیر ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا از لحاظ کمی و کیفی رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

    وی افزود: در بورس کالا باید شرایطی فراهم شود که تولیدکنندگان نسبت به آینده بازار، قدرت پیش بینی داشته باشند .

    سلطانی نژاد با اشاره به ضرورت تخصیص تسهیلات به بخش تجارت گفت: تسهیلات کشاورزی علاوه بر بخش تولید باید به سمت تجارت سوق پیدا کند، چراکه بحران حوزه تجارت در بخش تولید با اشکالاتی روبرو می کند.

    این مقام مسئول ادامه داد: از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته یک میلیون و 147 هزار تن محصول کشاورزی با ارزش 1400 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی با رشد 13 درصدی و وزنی با رشد 20 درصدی همراه است .

    کشف قیمت با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا

    مدیر عامل بورس کالا با اشاره به آخرین وضعیت عرضه پسته در بورس کالا بیان کرد: اواخر سال گذشته مقدمات راه اندازی عرضه پسته فراهم شد که امسال همزمان با فصل برداشت، شاهد تجارت پسته در بورس کالا خواهیم بود.

    به گفته وی تجارت پسته بدون تامین منابع مالی کار آسانی نخواهد بود، چراکه کمبود نقدینگی موجب می شود تا کشف قیمت به درستی در بازار صورت نگیرد و از این رو بانک کشاورزی قول مساعدت جهت تخصیص اعتبارات به تجارت این محصول را داده است.

    سلطانی نژاد از عرضه خرما در بورس کالا خبر داد و گفت: با توجه به تنوع مختلف محصول، بحث استاندارد از اهمیت قابل توجهی برخوردار است در حالیکه سایر محصولات نظیر گندم استاندارد خاصی ندارند.

    به گفته وی هدف اصلی از عرضه محصولاتی نظیر خرما و پسته در بورس کالا کشف قیمت است.

    مدیر عامل بورس کالا در ادامه یادآور شد: محصولاتی که از استاندارد لازم برای عرضه در بورس برخوردار نیستند با تخفیف، مورد معامله قرار می‌گیرند و در صورت عرضه محصول بالاتر از سطح استاندارد با قیمتی بالاتر از نرخ کشف شده، فروخته می شود.

    وی با اشاره به اینکه عرضه محصولات در بورس کالا تأثیر بسزایی در جلوگیری از نوسانات بازار دارد، بیان کرد: همه ساله همزمان با فصل برداشت و حضور دلالان در بازار شاهد نوسانات قیمت در بازار بودیم که این امر کشاورزان را با مشکلات جدی روبرو می‌کرد.

    سلطانی نژاد در خصوص عرضه محصولات سردرختی در بورس کالا گفت: از آنجا که محصولات باغی و سردرختی قابلیت ماندگاری طولانی مدت را ندارند از این رو قبل از فصل برداشت محصول را می‌توان در بازار منسجم به فروش رساند که این امر منتفع شدن کشاورزان را به همراه دارد.

    عرضه کل گندم تولیدی در بورس کالا تا سال آینده

    این مقام مسئول از عرضه پایلوت گندم برای نخستین بار در بورس کالا گفت: با همکاری بازرگانی دولتی به عنوان مباشر خرید تضمینی برنامه ریزی های صورت گرفته که تا سال آینده کل گندم تولیدی در بورس کالا عرضه شود.

    به گفته وی استفاده از ابزارهای بلندمدت نظیر معاملات سلف، پیمان آتی و آینده نگری امنیت خاطری به کشاورزان می‌دهد که دیگر شاهد نوسانات بازار نخواهند بود.

    مدیر عامل بورس کالا با اشاره به ضرورت عرضه محصولات استراتژیک در بورس کالا عنوان کرد: با توجه به آنکه در محصولاتی نظیر خرما و زعفران اولین و پسته دومین تولیدکننده هستیم از این رو حمایت و تقویت حوزه تجارت باید از مکانیزم بورس کالا بهره مند شوند.

    سلطانی نژاد از عرضه جوجه یکروزه در بورس کالا جهت جلوگیری از نوسانات قیمت خبر داد و افزود: جوجه یکروزه یکی از کالاهای اساسی حوزه کشاورزی است که سهم قابل توجهی از نهاده مرغ را تشکیل داده است که در صورت طراحی مکانیزمی قیمت جوجه در بازار می‌توان تلاطم بازار مرغ در آینده را پیش بینی کرد.

    وی بیان کرد: تولیدکنندگان جوجه یکروزه در بورس کالا نمی توانند وارد حوزه قیمت گذاری شوند، چراکه نرخ جوجه تابع عرضه و تقاضاست.

    سلطانی نژاد با اشاره به اینکه جوجه یکروزه باید در قالب قراردادهای بلندمدت به فروش می رسید، تصریح کرد: در شرایط کنونی بخشی از تولیکنندگان در بازار فرعی بورس اقدام به عرضه جوجه می‌کنند که با تکمیل مدارک می توانند محصول خود را در بازار اصلی ارائه دهند که این امر تاثیر بسزایی در جلوگیری حضور دلالان ونوسانات قیمت در بازار دارد.

    به گفته وی با همکاری مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و فرهنگ سازی میتوان نسبت به عرضه محصولات لبنی و شیر در بورس کالا اقدام کرد که این امر کاهش زیان دامداران را به دنبال خواهد داشت.

    برچسب ها