عصر خودرو

اوپک دوباره تصمیم می‌گیرد

عصر بازار- دو ماه دیگر تصمیم کاهش تولید که از سوی اوپک و متحدانش از جمله روسیه گرفته شد، یک‌ساله می‌شود.

اوپک دوباره تصمیم می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصادآنلاین ،تصمیمی که اگرچه در آغاز سبب شد که قیمت نفت در کانال 50 دلاری قرار بگیرد و تولیدکننده‌ها نفس بکشند اما دیری نپایید که این تصمیم تحت تاثیر افزایش تولید نفت شیل امریکا و عرضه بیش از تقاضا به بازار تحت‌الشعاع قرار گرفت و مجددا نفت به کانال 40 دلاری بازگشت. اوپک و متحدانش توافق کرده‌اند تا پایان ماه مارس 2018، میزان تولید روزانه نفت خود را به میزان ٨/١ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. اما این کاهش تولید نتوانسته قیمت نفت را بالا ببرد، زیرا تولید نفت شیل امریکا، افزایش تولید کشورهای معاف از توافق کاهش تولید یعنی نیجریه و لیبی و تبعیت ضعیف از توافق در طی ماه‌های گذشته، مانع از مهار مازاد عرضه در بازار نفت شده است.

     10 آذر ماه ١٣٩٥ بود که اعضای اوپک بعد از چند سال کشمکش سرانجام توافق کردند تولید نفت خود را کاهش دهند و اعضا را ملزم به رعایت آن کردند. آن زمان تصور می‌شد با انجام این توافق قیمت نفت به اندازه‌ای افزایش می‌یابد که اعضای اوپک بتوانند مشکلات اقتصادی خود را برطرف کنند. این توافق در حالی حاصل شد که عربستان سعودی و متحدانش، از سال ١٣٩٢ که قیمت نفت به تدریج کاهش می‌یافت، در مقابل هرگونه کاهش تولید ایستادگی می‌کردند و همین رویه سبب افزایش شکاف‌ها میان کشورهای گوناگون عضو این کارتل انرژی شد. این در حالی بود که کشوری چون ونزوئلا به‌شدت تحت تاثیر کاهش قیمت طلای سیاه قرار گرفته بود و دچار مشکلاتی شد که کماکان نیز این کشور را با مسائل گوناگون مواجه می‌کند. حتی عربستان سعودی نیز که به عنوان یکی از اصلی‌ترین مخالفان رعایت سقف تولید محسوب می‌شد با مشکل کسری بودجه مواجه شد و سرانجام همین امر، دو طرف اوپک را به هم نزدیک‌تر کرد. با وجود این توافق هم قیمت طلای سیاه چندان بالا نرفت و براساس اخبار، دولت عربستان به تنهایی و پس از ٩ ماه از اجرای توافق سقف تولید با کسری بودجه 120 میلیارد دلاری مواجه شد.

    در زمانی‌که توافق کاهش تولید اوپک به سرانجام رسید، هنوز باراک اوباما کاخ سفید را تحویل دونالد ترامپ نداده بود و کمتر کسی تصور می‌کرد ترامپ بتواند به تمام وعده‌هایی که در دوره تبلیغات خود داده عمل کند. رییس‌جمهوری امریکا مجبور شد از بسیاری از وعده‌هایش چشم‌پوشی کند اما حاضر نشد بر سر افزایش تولید نفت کوتاه بیاید و افزایش تولید نفت ایالات متحده تمام رشته‌های اوپک را پنبه کرد. حالا وزیر نفت کویت گفته است که ظرف دو ماه آینده، در نشست ماه نوامبر اوپک، کشورها درباره پایان دادن یا تمدید توافق کاهش تولید نفت تصمیم‌گیری خواهند کرد. اما با توجه به اینکه توافق کاهش تولید هم نتوانسته چندان به تقویت قیمت منجر شود، به همین دلیل اجلاس آتی احتمالا بحث‌های متنوعی را در خود خواهد داشت. این خبر را خبرگزاری رویترز به نقل از عصام المرزوق، وزیر نفت کویت اعلام کرد. اگر اعضای اوپک در نشست ماه نوامبر امسال، درباره تمدید توافق جهانی کاهش تولید تصمیم بگیرد، باید منتظر بازی تولیدکننده‌های شیل و دیگر تولیدکننده‌های غیرعضو اوپک در بازار بود. وزیر نفت کویت همچنین اعلام کرده که در هفته‌های اخیر، کاهش سطح ذخیره‌سازی نفت جهان فراتر از انتظارها بوده است. البته برخی تحلیلگران هم می‌گویند به دلیل در پیش بودن فصل سرما و تحولات ژئوپولتیک در منطقه باید انتظار افزایش قیمت نفت را در زمستان امسال داشت. اما اینها همه گمانه‌زنی است. مگر آنکه اتفاق غیرمنتظره‌ای مثل درگیری بین کره شمالی و امریکا رخ بدهد که در آن‌صورت باید منتظر قیمت‌های غیرمتعارف برای نفت بود.

    برچسب ها