عصر خودرو

مدیر عامل گروه گروه مالی بین المللی رها:

افتتاح حساب کاستودین، راه حلی برای جذب سرمایه گذار خارجی

عصر بازار- عموما در هر کجای دنیا که افراد حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه آن فعالیت داشته باشند باید حتما حساب سرمایه گذاری یا کاستودین اکانت وجود داشته باشد تا سرمایه گذار به راحتی بتواند به بیلان دارایی مالی خود دسترسی داشته باشد.

افتتاح حساب کاستودین، راه حلی برای جذب سرمایه گذار خارجی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بهزاد گلکار، مدیر عامل گروه مالی بین المللی رها، در این خصوص اظهار داشت:  کاستودین اکانت یک حساب بانکی است که به نام شخصی حقوقی یا حقیقی به صورت مستقل افتتاح می شود و بدین ترتیب شخص مورد نظر می تواند در هر لحظه علاوه بر بدهکار و بستانکار بودن صورتحساب بانکی اش، از وضعیت دارایی مالی خود نیز مطلع شود.

    وی در این خصوص افزود: وضعیت دارایی مالی به این معنا که شخص دارنده حساب کاستودین، از تمامی خرید و فروش ابزارهای معاملاتی خود از جمله، سهام، ابزار مشتقه، معاملات آتی و فیوچر و تمامی ابزارهای قابل معامله در بازار سرمایه در کنار صورت های مالی و تراکنش های خود مطلع می شود.

    گلکار در ادامه توضیح داد: هم اکنون در کشور ما، سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی باید به حساب کارگزار پول واریز کنند در حالی که این حساب به نام سرمایه گذار به صورت جداگانه در سیستم بانکی وجود ندارد. تنها برخی از کارگزاری ها پس از افتتاح حساب توسط مشتریان خود، یک اکانتی برای آنها ایجاد می کنند که تنها با نرم افزار کارگزاری مزبور می توان وارد سیستم شد و از حساب دارایی های سهام و ابزارهای معاملاتی موجود در بازار سرمایه که تنها توسط آن کارگزار، خرید وفروش شده مطلع شد.

    مدیر عامل گروه مالی بین المللی رها در این خصوص متذکر شد: ولی در خارج از کشور هر دوی اینها در کنار هم در سیستم بانکی تعریف می شود. بانک هایی که این خدمات را ارائه میدهند باید مجوز کاستودین داشته باشند یعنی در واقع سیستم بانک مرکزی و سیستم مشترک بین بانک های مرکزی و بین دستگاه های قانون گذار در بازارهای سهام باید با یکدیگر در ارتباط باشند و همگی مجوز کاستودین را دارا باشند.

    گلکار ادامه داد: البته باید گفت تنها بانک ها ارائه دهنده خدمات حساب کاستودین نیستند بلکه تمامی نهادهای مالی و شرکت ها نیز می توانند این خدمات را ارائه دهند اما برای این کار باید نرم افزاری مجزا داشته باشند که برای داشتن این نرم افزار نیز اخذ مجوزهای ضروری، مورد نیاز است .

    وی افزود: پیش نیازهای لازم برای اینکه بانک های ایرانی بتوانند با تعدادی از بانک های بین المللی ارتباط داشته باشند تا خدمات کاستودین را ارائه دهند این است که در وهله اول، زبان مشترک بین بانک ها جاری باشد . به نظر می رسد در این راستا بانک های ایرانی باید استانداردهای لازم را دارا باشند تا بتوانند مجوز حساب کاستودین و پیاده سازی نرم افزار مربوطه را اخذ کنند.

    این کارشناس بازارهای بین الملل با اشاره به فواید راه اندازی حساب کاستودین اشاره داشت:  حسن این کار این است که مشتری های حقوقی و حقیقی در هر لحظه می توانند وضعیت بیلان بانکی، بستانکاری، بدهکاری، گردش حساب، وضعیت دارایی مالی، وضعیت خرید و فروش سهم، را مشاهده کنند. بدین ترتیب سرمایه گذاران خارجی با مشاهده تمامی تراکنش های مالی خود در بازارهای سرمایه و پول می توانند به راحتی به سرمایه گذاری در کشور اطمینان کنند.

    وی در خصوص این استانداردها اذعان داشت: بانک های ایرانی باید استانداردهای ضدپولشویی، Anti-money Laundering را داشته باشند و در بحث تطابق سیستم های مالی قوی باشند که بانک های بین المللی بتوانند به راحتی به بانک های ایران متصل شوند و این ارتباط به راحتی برقرار شود.

    گلکار در خصوص تلاش های شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه برای افتتاح حساب کاستودین اعلام داشت: از سال گذشته شرکت سپرده گذاری به دنبال افتتاح حساب کاستودین بود در حالی که این شرکت کاستودین دارایی مالی را دارد و تنها نیازمند کاستودین وضعیت حساب بانکی است .

    وی ادامه داد: شرکت سپرده گذاری می تواند حساب کاستودین را افتتاح کند چون نیاز به رعایت استانداردهای بانکی ندارد

    برچسب ها