عصر خودرو

دریافت مالیات ۲۵ درصدی از سود سهام، شایعه است

عصر بازار- کسب مالیات ۲۵ درصدی از سهامدارانی که در معاملات خود سود کسب کرده‌اند، صحت ندارد.

دریافت مالیات ۲۵ درصدی از سود سهام، شایعه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران  ، در حال حاضر مالیات بر معاملات سهام در زمان فروش به میزان 0.5 درصد ارزش معامله، از سهامداران چه سود و یا چه زیان شناسایی کرده باشند، گرفته می‌شود. در حالیکه در هیچ جای دنیا از معامله‌ای که تبدیل به زیان شود مالیات گرفته نمی‌شود و سازمان بورس نیز در حال رایزنی برای حذف مالیات از معاملات منجر به زیان و کاهش مالیات نیم درصد در زمان فروش است.

    در حال حاضر نیز در ایران این مالیات 25 درصد قبل از تقسیم سود بین سهامداران از سود شرکت کسر می‌شود، بنابراین سهامداران مالیات سهامداری خود را از طریق شرکت‌ها و به طور غیرمستقیم به ماخذ 25  درصد پرداخت می‌کنند.
    اصلاح ساختاری در کسب مالیات 25 درصدی

    عظیم ثابت تحلیل‌گر بازار سرمایه ،درخصوص شایعه دریافت مالیات 25 درصدی از سهام اظهار داشت: کسب مالیات 25  درصدی از سهامدارانی که در معاملات خود سود کرده‌اند، تکذیب شد.

    وی ادامه داد: باید به این نکته واقف شد که حذف 25 درصدی از سهامدارانی که دو بار از آنها مالیات گرفته شود، نیاز به اصلاح ساختاری دارد.

    ثابت با اشاره به اینکه مالیات بصورت اتوماتیک از سرمایه‌گذار در شرکت کسر می‌شود، گفت: این شیوه کسر مالیات و پرداخت مجدد آن از سهامدار باعث می‌شود دیگر خرید و فروشی در بازار انجام نشود که در نتیجه این به ضرر بازار سرمایه است.

    به گفته این کارشناس بازار، حذف این مالیات به نفع سهامدار است و حتی می‌تواند به تولید کمک کند.
    مالیات مضاعف به ضرر سهامدار است

    علی موسوی تحلیل‌گر بازار سرمایه نیز گفت: زمانیکه مالیات مضاعف از سهامدار گرفته شود ، سهامدار در بازار، سرمایه‌گذاری نکرده و این امر به ضرر خواهد بود.

    موسوی یادآورشد: حذف سهامدار در بازار سبب شده که سرمایه پولی به سمت کارخانجات و... برود و این امر به ضرر تولید بوده و باعث تورم در کشور خواهد شد.

    این تحلیل گر بازار سرمایه یادآورشد: بنابراین کسر مالیات از معاملات سهام یک مالیات مضاعف بوده که سازمان بورس مدت ها است به دنبال حذف این مالیات و کاهش هزینه معاملات در بازار سرمایه است.

    برچسب ها