عصر خودرو

رشد آرام سکه ادامه یافت

بیشترین بازدهی دلار ۹۶

عصر بازار- در آخرین روز مردادماه، دلار و سکه تمام بهار آزادی افزایش قیمت را تجربه کردند و در مقابل بازدهی ماهانه هر دو علامت مثبت شد.

بیشترین بازدهی دلار ۹۶
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، شاخص بازار ارز که از ابتدای هفته در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، در چهارمین روز هفته 3 تومان رشد دیگر را تجربه کرد و به بهای 3هزار و 830 تومان رسید. ورود دلار به محدوده بالاتر به معنای ثبت بازدهی 6/ 1 درصدی در دومین ماه تابستان بود که بیشترین میزان در سال 96 بود. به گفته فعالان، افزایش تقاضای زائران و شرکت‌های تجاری و عبور از عوامل محدود‌کننده تقاضا از جمله عواملی بودند که به رکوردشکنی این ارز در پنجمین ماه سال کمک کردند. عبور بازار از انتخابات ریاست‌جمهوری و پایان ماه مبارک رمضان دو عاملی بودند که از اولین ماه تابستان موجب شدند بازیگران ارزی با قدرت بیشتری وارد بازار شوند.

     

    این روند در مردادماه نیز ادامه یافت، با این تفاوت که به گفته فعالان در این ماه، میزان تقاضای زیارتی و مسافرتی رشد بیشتری کرد و هم زمان عبور این ارز از محدوده 3هزار و 800 تومان انتظارات افزایشی فنی معامله‌گران را نیز بالاتر برد. پیش از آغاز تابستان، دلار در 6 ماه پیش از آن بازدهی مثبت را تجربه نکرده بود. به این ترتیب، افزایش 9/ 0 درصدی این ارز در چهارمین ماه سال، اولین رشد ماهانه از آذر 95 بود. شاخص بازار ارز در فروردین و خرداد 96 به ترتیب 7 و 3/ 0 درصد افت را تجربه کرده و در اردیبهشت‌ماه نیز بازدهی صفر را به ثبت رسانده بود. 3 ماه انتهایی سال 95 نیز بیشتر صحنه قدرت‌نمایی فروشندگان ارزی بود تا رشد این ارز در آن مقطع منفی باشد. با این حال، چنانکه اشاره شد از اولین ماه تابستان روند دلار افزایشی شد و در دومین ماه سال به بیشترین میزان از ماه نهم سال 95 رسید.در این شرایط، شمار زیادی از معامله‌گران اعتقاد دارند حرکت این ارز در جاده افزایشی در شهریورماه نیز ادامه پیدا خواهد کرد، حال آنکه دسته دیگری معتقدند بازارساز در برابر افزایش نوسان مقاومت خواهد کرد و قیمت در انتهای تابستان تغییرات چندانی نخواهد داشت. دسته اول بیشتر به افزایش تقاضای مسافرتی، رشد تقاضای زیارتی و بالا رفتن انتظارات افزایشی معامله‌گران فنی دل بسته‌اند و معتقدند بازارساز نیز نخواهد توانست در برابر موج تقاضای احتمالی قیمت را زیر سطح 3 هزار و 850 تومان مدیریت کند.

     

    افزایش سرعت نرخ رسمی

    در این میان تعداد زیادی از کارشناسان باور دارند سیاست‌گذار ارزی نباید اقدام به کنترل قیمت کند؛ بلکه بیشتر مدیریت نوسانات و اطمینان بخشی به فعالان اقتصادی در مورد پیش‌بینی‌پذیر بودن روند قیمت را مدنظر قرار دهد.همچنین آنها پیشنهاد می‌دهند بازارساز همزمان با مدیریت نوسانات، اقدام به تعدیل بیشتر نرخ دلار مبادله‌ای کند. امری که در مردادماه سرعت بیشتری گرفت؛ به‌طوری‌که در آخرین روز دومین ماه تابستان، نرخ دلار در مرکز مبادلات از مرز 3 هزار و 300 تومان عبور کرد. روز سه‌شنبه، دلار مبادله‌ای 23 ریال افزایش را ثبت کرد و به قیمت 3 هزار و 300 تومان و 3 ریال رسید.به این ترتیب، این ارز در تیرماه حدود 33 تومان رشد را ثبت کرد؛ حال آنکه از ابتدای سال تا تاریخ 31 تیرماه تنها حدود 25 تومان رشد را به ثبت رسانده بود. تعدادی زیادی از کارشناسان، افزایش سرعت حرکت نرخ رسمی دلار را به فال نیک گرفتند و اذعان کردند کاهش فاصله این نرخ با قیمت بازار زمینه کاهش رانت و یکسان‌سازی ارزی را فراهم خواهد آورد. در دومین ماه تابستان، سکه تمام بهار آزادی نیز به روند افزایشی خود ادامه داد. در آخرین روز مردادماه، سکه هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای یک میلیون و 212 هزار تومان رسید. با رشد روز آخر، میزان بازدهی سکه در دومین ماه تابستان به 7 دهم درصد رسید. این فلز گرانبها در تیرماه رشد زیر نیم درصد را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، رشد بهای اونس و دلار عامل اصلی ادامه روند افزایشی سکه بودند.

    رکورد دلار

    دلار که تیرماه را با قیمت 3 هزار و 771تومان به پایان برده بود، مردادماه را با کاهش قیمت آغاز کرد. در اولین روز مرداد، این ارز یک تومان از ارزش خود را از دست داد و روی عدد 3 هزار و 770 تومان قرار گرفت. با این حال، خیلی زود روند بهای این ارز تغییر کرد و با شیب نسبتا تندی در مسیر افزایشی قرار گرفت. دلار که سوم مرداد تا قیمت 3هزار و 777 تومان بالا رفته بود، در چهارمین روز مردادماه، 20 تومان افزایش را ثبت کرد و به بهای 3 هزار و 797 تومان رسید. این بیشترین رشد این ارز در مردادماه بود و آن را در آستانه مرز 3 هزار و 800 تومان قرار داد. به گفته فعالان، افزایش نرخ حواله درهم، ورود سکه‌بازان به بازار ارز، تهیه ارز از سوی خالی‌فروش‌ها، کاهش سطح عرضه و اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام از جمله عواملی بودند که منجر به پرش این ارز شدند. با وجود رشد روز چهارم مرداد، عبور این ارز از مرز 3 هزار و 800 تومان تا تاریخ 7 مرداد به طول انجامید که با 12 تومان افزایش به بهای 3 هزار و 805 تومان رسید.این روند افزایشی تا تاریخ 13 مرداد ادامه یافت، جایی که این ارز روی نرخ 3 هزار و 832تومان قرار گرفت. این قیمت سقف دلار در دومین ماه تابستان بود. در نیمه دوم مردادماه قیمت دلار بیشتر تمایل به کاهش داشت، ولی در کانال 3 هزار و 800 تومان باقی ماند و با رشدهای پیاپی روزهای انتهایی مرداد به سطح 3 هزار و 830تومان بازگشت.

    اثرپذیری سکه از اونس

    سکه که در آخرین روز تیرماه روی قیمت یک میلیون و 204 هزار تومان قرار گرفته بود، در اولین روز مردادماه 3 هزار تومان افت کرد و به بهای یک میلیون و 201 هزار تومان رسید. در دومین روز مرداد این فلز گرانبها به زیر مرز روانی یک میلیون و 200 هزار تومان رفت و به قیمت یک میلیون و 199 هزار تومان رسید. در آن مقطع زمانی قیمت دلار 3772 تومان و بهای اونس بالای مرز هزار و 250 دلار قرار داشت.با این حال، پس از این بهای اونس در بازار‌های جهانی تا انتهای ماه به نزدیکی محدوده هزار و 290 دلار رفت و همزمان دلار نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت. این موضوع موجب شد که این فلز گرانبها در سی و یکمین روز مردادماه روی بهای یک میلیون و 212 به کار خود پایان بدهد که 7/ 0 درصد بالاتر از بهای انتهای تیرماه بود. به گفته فعالان، روند این فلز گرانبها در شهریورماه نیز به میزان زیادی به جهت حرکت اونس بستگی خواهد داشت.

    برچسب ها