عصر خودرو

ماه یک درصدی آیفکس

عصر بازار- پرونده فرابورس ایران در دومین ماه از تابستان ۹۶ در شرایطی بسته شد که نماگر این بازار در آخرین روز کاری این ماه در سطح ۴/ ۹۳۶ واحدی قرار گرفت و با ثبت رشد ۴/ ۱ درصدی معاملات مردادماه را به پایان رساند.

ماه یک درصدی آیفکس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، حجم معاملات اما در این ماه روند نزولی در پیش گرفت و افت 24درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات فرابورس ایران نیز بدون تغییر باقی ماند. بر این اساس بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به حدود 7 درصد رسید. فرابورس این ماه میزبان تحولاتی همچون عرضه اولیه سهام شرکت مبین وان کیش به‌عنوان اولین عرضه اولیه سال 96 در این بازار، سررسید مرحله هشتم اسناد خزانه اسلامی، درج نماد شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در بازار پایه فرابورس ایران و فروش یکجای بلوک شرکت پتروشیمی مارون و انتقال 11 نماد از تابلوی «ب» بازار پایه به تابلوی پایین‌تر بود. در مجموع فرابورس در مدار مثبت قرار گرفت که ماحصل آن همان‌طور که اشاره شد ثبت بازدهی 4/ 1 درصدی در کارنامه مردادماه و ایستادن در سطح 4/ 936 واحدی (بیشترین مقدار از 13‌اردیبهشت 96) بود.

     

    مهم‌ترین‌ رویدادهای فرابورس در مردادماه

    نخستین عرضه اولیه فرابورس در سال 96 انجام شد: هجدهمین روز از مرداد 96، فرابورس ایران شاهد دومین عرضه اولیه بازار سهام از ابتدای سال تاکنون بود. بر این اساس نخستین عرضه اولیه امسال فرابورس ایران با عرضه 10 درصد از سهام شرکت مبین وان کیش با نماد «اوان» به‌عنوان دومین شرکت حاضر در گروه اطلاعات و ارتباطات، پس از آتیه داده‌پرداز به روش ثبت سفارش در بازار دوم فرابورس کلید خورد. در این عرضه اولیه، رکورد تعداد نفرات شرکت‌‌کننده در عرضه‌های اولیه با ثبت رقم 82 هزار نفری شکسته شد. در جریان این عرضه هر سهم «اوان» در بازار دوم فرابورس ایران 347 تومان کشف قیمت شد که به هر کد 121 سهم تخصیص یافت. شرکت مبین وان کیش در سال 96 به ازای هر سهم 553 ریال سود پیش‌بینی کرده و موفق شده در سه‌ماه اول سال جاری، 145 ریال (پوشش 27درصدی) را محقق کند. شرکت مبین وان کیش با سرمایه 100 میلیارد ریالی، برای سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 96 به ازای هر سهم 533 ریال سود پیش‌بینی کرده است که از این میزان در گزارش سه ماه رقم 145 ریال (معادل 27 درصد) را پوشش داده است.

    توقف و انتقال برخی نمادها از تابلوی پایه «ب» به تابلوی پایه «ج»: 25 مردادماه، شاهد انتشار اطلاعیه جدید درخصوص طبقه‌بندی شرکت‌های درج شده در بازار پایه فرابورس ایران در تابلوهای «ب» و «ج» بودیم. معاونت پذیرش و ناشران فرابورس ایران در اطلاعیه جدید عنوان کرد شرکت‌هایی که اظهـار‌نظـر حسابرس نسبت به آخرین صورت‌های مالی حسابرسی‌شده آنها در سامانه کدال از نـوع «عـدم اظهـار نظـر» باشد، به تابلوی «ج» منتقل شده‌اند. بر این اساس دوشنبه (30 مردادماه) شرکت‌های بانک شهر، پتروشیمی اصفهان، پیام، تولی پرس، کف، سموم علف‌کش، آینده‌سازان بهشت پارس، بسته‌بندی مشهد، سرمایه‌گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان، کارتن مشهد و تجهیزات سدید از بازار پایه «ب» به بازار پایه «ج» منتقل شدند. به این ترتیب این 11 شرکت به همراه 6 شرکت کنونی با ریسک بسیار بیشتر و شرایط متفاوتی از دیگر تابلوهای بازار داد و ستد خواهند شد.

    «اخزا8» متوقف شد: از دیگر تحولات مرداد ماه فرابورس ایران می‌توان به توقف معاملات اسناد خزانه اسلامی مرحله هشتم در نماد «اخزا8» اشاره کرد. بر این اساس 16 مرداد، این اسناد با توجه به نزدیک شدن به زمان سررسید و به منظور پرداخت مبالغ اسمی متوقف شدند تا تنها 3 سررسید در این بازار باقی بماند. معاملات مرحله هشتم اسناد خزانه اسلامی از 31 شهریور 95 آغاز شده بود. قیمت پایانی «اخزا8» در این مدت در بازه 83 تا 99 هزار تومان مورد نوسان قرار گرفت. بر این اساس میانگین نرخ سود موثر این اوراق طی 209 روز معاملاتی، با ثبت میانگین قیمت 90 هزار و 812 تومانی به 24‌درصد رسید.

    بازار پایه فرابورس؛ میزبان شرکتی جدید: 11 مرداد 96، بازار پایه فرابورس ایران میزبان شرکتی جدید شد. بر این اساس شرکت بیمه زندگی خاورمیانه از گروه بیمه و صندوق بازنشستگی به‌عنوان دویست و هشتاد و دومین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های پایه فرابورس ایران درج شد. شرکت بیمه زندگی خاورمیانه 120 میلیارد تومان سرمایه دارد که منقسم به یک میلیارد و 200 سهم عادی است. ضمن آنکه 50 درصد آن پرداخت شده و مابقی در تعهد سهامداران است. درخواست تاسیس این شرکت در شهریورماه 91 به تصویب شورای عالی بیمه مرکزی رسید و در نهایت روز هفتم دی‌ماه 95، شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت و در بهمن‌ماه 95 فعالیت آن آغاز شد. همچنین بانک خاورمیانه، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، شرکت آسفالت طوس، شرکت سام گروه، شرکت کارآفرینان صنعت ذوب فلزات و شرکت سرمایه آرمان روشن ارگ، سهامداران عمده این شرکت را تشکیل می‌دهند.

    بلوک «مارون» روی میز فروش: روز چهارشنبه 18 مرداد 96، بیش از 283 میلیون و 228 هزار سهم شرکت پتروشیمی مارون در نماد «مارون4» به‌طور یکجا و نقد یا شرایطی در بازار دوم فرابورس عرضه شد. قیمت پایه کل سهام این شرکت بیش از 9 هزار و 346 میلیارد ریال و قیمت هر سهم 33 هزار ریال بود. به این ترتیب شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، بلوک 08/ 7‌درصدی سهام غیر‌مدیریتی شرکت پتروشیمی مارون را به قیمت پایه هر سهم 33 هزار ریال روانه میز فروش فرابورس ایران کرد که در نهایت به ارزش تقریبا 934 میلیارد تومان معامله شد. شرکت پتروشیمی مارون که در حال حاضر 4 هزار میلیارد ریال سرمایه دارد، در بهمن‌ماه سال 77 تاسیس شد، در سال 85 به بهره‌برداری رسید و در سال 1387 به بخش خصوصی واگذار شد. این شرکت در گروه تولید مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی قرار داشته و آذر90 به‌عنوان چهل و هشتمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شده بود.

    معاملات مردادماه فرابورس از دریچه آمار

    در 22 روز معاملاتی مردادماه به‌طور میانگین روزانه تعداد 189 میلیون ورقه به ارزش 123 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. بررسی نوسان‌های شاخص فرابورس در این ماه حکایت از رشد 6/ 12 واحدی این نماگر دارد. آیفکس در این ماه نوسان قابل توجهی را تجربه کرد و پر افت و خیز ظاهر شد. بیشترین میزان رشد شاخص در این ماه صعود 8/ 8 واحدی شاخص در نهمین روز مردادماه بود. 16 مرداد اما این بازار شاهد افت قابل توجه به میزان 5 واحد بود. نماگر فرابورس ایران 23 مرداد ماه در کف ماهانه خود یعنی 7/ 918 واحد قرار گرفت و در آخرین روز معاملاتی این ماه تا سطح 4/ 936 واحدی پیشروی کرد تا بیشترین مقدار شاخص در این ماه ثبت شود. در کنار رشد شاخص فرابورس در مردادماه، ارزش بازار اما با افت 2/ 3 درصدی (معادل 3 هزار و 515 میلیارد و 400 میلیون تومان) همراه شد و به حدود 105 هزار و 55 میلیارد و 900 میلیون تومان (مجموع بازارها) رسید. در مجموع در ماه مذکور تعداد 4 میلیارد و 162 میلیون ورقه بهادار در 648 هزار نوبت معاملاتی در تمامی بازارهای فرابورس مورد معامله قرار گرفت که ارزش این حجم از دادوستدها به 2 هزار و 698 میلیارد تومان رسید. به این ترتیب با ثبت این میزان معامله در مردادماه، شاهد رشد 12/ 0 درصدی ارزش معاملات نسبت به تیر 96 بودیم. حجم معاملات اما در این بازه زمانی کاهش 24 درصدی را تجربه کرد. طی این ماه بازارهای اول، دوم و پایه (بازارهای خرد) به‌ترتیب معامله 600، 2085 و 1692 میلیون سهم به ارزش 100، 1465 و 356 میلیارد تومان را تجربه کردند.

    همچنین ماه گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی افزون بر 79 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 708 میلیارد تومان دادوستد شد که مرتبط با معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن بود. دادوستد حدود 15 میلیون ورقه اوراق بدهی به ارزش یک هزار و 483 میلیارد تومان، 62 میلیون ورقه در ETFها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) به ارزش 78 میلیارد تومان و حدود 2 میلیون ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 146 میلیارد تومان نتیجه معاملات انجام شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در هفته معاملاتی منتهی به 31 مرداد 96 بود. همچنین بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس در این ماه، در مجموع میزبان بیش از 5 میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش 415 میلیارد تومان در 5 هزار و 797 نوبت معاملاتی بود تا در نهایت این اوراق در محدوده قیمتی 97 تا 98 هزار تومان مورد دادوستد قرار گیرند. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از کاهش متوسط نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی در مرداد ماه دارد. بر این اساس میانگین نرخ سود موثر «اخزا»ها در مردادماه با کاهش 5/ 1‌واحد‌درصدی نسبت به تیرماه به 11/ 22‌درصد رسید. همچنین نرخ سود آخرین سررسید اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا11» با کاهش 6/ 1 واحد درصدی نسبت به میانگین تیرماه همراه شد و به 1/ 21‌درصد رسید. با توقف عرضه اولیه اوراق بدهی از اواخر سال گذشته تاکنون، در حال حاضر تنها 3 سررسید اسناد خزانه اسلامی در این بازار مورد معامله قرار می‌گیرد و کمتر از 2 ماه به سررسید جدیدترین اوراق موجود (اخزا11) باقی مانده است. این در حالی است که عرضه اوراق جدید در این بازار منوط به تعیین تکلیف اوراق عرضه شده در بازارهای غیرمتشکل خارج از بازار سرمایه از جمله «سخاب‌ها» شده است.

    اوراق تسهیلات مسکن نیز در این ماه با رشد ماهانه 8/ 2 درصدی همراه شد. رشد تقاضای مسکن در تابستان مهم‌ترین‌ عامل رشد «تسه»ها بود. با این وجود تابستان سال جاری شاهد رشد کم‌رمق این اوراق بودیم. بر این اساس با وجود رشد 13 درصدی قیمت «تسه»ها در 2 ماه ابتدایی تابستان گذشته تا سقف 101 هزار تومانی، رشد تنها 84/ 2 درصدی «تسه»ها در تیر و مرداد سال جاری رقم خورد. تامین مالی متقاضیان «خانه‌اولی» از سوی صندوق تامین یکم بانک مسکن، یکی از موانع رشد «تسه»ها به شمار می‌رود. همچنین تعداد معاملات مسکن در تیر 96 با افت 5/ 2 درصدی نسبت به تیر 95 مواجه شد. این در حالی است که این آمار در سال گذشته رشد 6/ 27 درصدی را تجربه کرده بود. بنابراین با وجود سیگنال‌های رشد تقاضا از سوی «خانه‌اولی»ها و متقاضیان بافت‌های فرسوده، اما کند شدن شتاب رشد تقاضا نیز مانع از رشد قابل‌توجه این اوراق است.

    برچسب ها