عصر خودرو

یک کارشناس بازارسرمایه مطرح کرد:

قیمت سهم نباید تا یکسال زیر قیمت عرضه اولیه بیاید

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید سازمان بورس باید ساز و کاری را فراهم کند تا اگر سهامدار عمده در قیمت معقولی حاضر به عرضه نیست در کل نگذارد که آن سهام در بورس عرضه شود یا این که اگر سهامی با قیمت خاصی عرضه شد، سازمان بورس سهامدار عمده را ملزم کند که اجازه ندهد قیمت سهام تا حداقل یک سال پایین تر از قیمت عرضه اولیه بیاید.

قیمت سهم نباید تا یکسال زیر قیمت عرضه اولیه بیاید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، امیر صالحی در پاسخ به این که از دیدگاه شما عرضه اولیه به روش ثبت سفارش چه مزایا و معایبی داشت، اظهار کرد: در روش جدید سازمان بورس برای عرضه‌های اولیه یک محدودیت قیمتی گذاشت و این محدوده قیمت باعث شد که در عرضه‌های اولیه بدون دلیل قیمت‌ بالا نرود، چرا که سابقا به علت وجود رقابت دیده می‌شد که سهام بالاتر از آنچه ارزش داشت کشف قیمت می‌شد.

    وی ادامه داد: اما در عین حال، این که در فرآیند عرضه و تقاضا بخواهیم محدودیت قیمتی بگذاریم درست به نظر نمی‌رسد. از طرفی چون همه می‌خواهند این عرضه اولیه را خریداری کنند در نهایت در بالاترین قیمت ممکن سفارش می‌گذارند و کشف قیمت در سقف قیمتی صورت می‌پذیرد.

    این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در واقع باید بگویم این روش زیاد مشکل ندارد، مشکل اصلی بر سر سهام‌داران عمده است. چرا که آنها می‌خواهند در عرضه‌های اولیه با قیمت بالا سهام شرکت خود را عرضه کنند. در این مورد سازمان بورس با این مشکل بر می‌خورد که چطور سهام عمده را قانع کند که در یک محدودیت قیمتی سهام خود را عرضه کند.

    صالحی ادامه داد: سازمان بورس می‌تواند با وضع قوانین و مقرراتی این مشکل را تا حدودی حل کند. مثلا بگوید اگر در قیمت معقولی حاضر به عرضه نباشد در کل نگذارد که آن سهام در بورس عرضه شود یا این که اگر سهامی با قیمت خاصی عرضه شد، سازمان بورس سهامدار عمده را ملزم کند که اجازه ندهد قیمت سهام تا حداقل یک سال پایین تر از قیمت عرضه اولیه بیاید.

    وی در پاسخ به سوالی درباره‌ افشاگری درست شرکت‌های بورسی، گفت: باید سازوکاری به وجود آید تا شرکت‌ها ملزم شوند وقایع مهم خود را در لحظه بر روی کدال افشا کنند و اگر چنین اتفاقی رخ نداد سازمان بورس مجازات سنگینی را برای آنها در نظر بگیرد.

    این کارشناس بازار سرمایه، افزود: در این مورد اعضای هیات مدیره باید آنقدر منافع خود را در خطر ببینند که افشاگری درست را لازمه‌ی کار خود بدانند.

    صالحی در پاسخ به این که آیا به نظر شما با کاهش سود بانکی منابع مالی می‌تواند به معنی واقعی به سمت بازار سرمایه سرازیر شود، اظهار کرد: اگر سود بانکی کاهش پیدا کند نرخ بهره تسهیلات پایین می‌آید و این باعث می‌شود شرکت‌هایی که وام‌های سنگین از بانک‌ها گرفته است هزینه‌ های مالیشان کم شود و وقتی هزینه  مالی شرکت کم می‌شود طبیعتا سودآوری این شرکت ها افزایش پیدا خواهد کرد و و رشد سودآوری شرکت طبیعتا سبب رشد ارزش آن شرکت در بازار سهام  خواهد شد.

    وی با بیان این که پاشنه آشیل شرکت‌های تولیدی هزینه‌های مالی آنهاست، گفت: اگر سود بانکی کاهش پیدا کند منابع به سمت بازارهایی دیگر از جمله بازار سرمایه می‌آید به نحوی که من معتقدم اگر سود سپرده‌های بانکی تا 10 درصد کاهش پیدا کند P/E بازار حداقل دو تا سه واحد بالا می‌رود. به اعتقاد من هیچ بازاری مثل بورس ظرفیت جذب پول‌هایی که از بازار پول خارج می‌شوند را ندارد.

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این که آیا ارزش‌ گذاری شرکت‌های تولیدی با ارزش گذاری استارتاپ‌ها متفاوت است، بیان کرد: بله. قطعا این دو نوع ارزش گذاری با هم فرق می‌کند. در اولی عموما یک دارایی فیزیکی، خط تولید و عموما صورت‌های مالی وجود دارد ولی در استارتاپ‌ها عموما یک تیم یا یک شخص ایده‌ای دارند و این ایده را به یک محصول اولیه یا MVP تبدیل می‌کنند (مثلا طراحی یک اپلیکیشن) وبرای تبدیل آن محصول اولیه یا ایده شان به دنبال سرمایه گذار می‌گردند.   بنابراین عموما ارزشگذاری استارتاپ ها بدلیل ماهیت ایده بودن به خصوص در مراحل اولیه کار فرآیندی سخت و پیچیده است و به کل با شرکت های تولیدی متفاوت است.

    صالحی توضیح داد: زمان‌هایی است که این دو طرف نمی‌دانند مبلغی که سرمایه گذار به صاحب ایده می‌دهد معادل چند درصد از سهام شرکت است. این نوع ارزش گذاری در کارگاه‌هایی معرفی و آموزش داده می‌شوند و یکی از کارهای ما آموزش این موضوع و نحوه‌ی ارزش گذاری استارتاپ‌هاست.

    برچسب ها