عصر خودرو

احتمال کاهش شدید عرضه نفت اوپک در ماه اوت

عصر بازار- احتمال کاهش شدید عرضه نفت اوپک در ماه اوت، تصمیم عراق به تغییر شاخص قیمت نفت بصره، کاهش صادرات نفت عراق برای دومین ماه متوالی و تصمیم جمهوری آذربایجان برای افزایش تولید گاز مهمترین عناوین خبرهای جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته است.

احتمال کاهش شدید عرضه نفت اوپک در ماه اوت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، شرکت پترولوجیستیکز که محموله های نفت سازمان اوپک را رصد می کند، پیش بینی کرد عرضه نفت این سازمان در ماه اوت 2017میلادی به طور میانگین 419 هزار بشکه در روز کاهش داشته باشد.
    بر اساس اعلام این شرکت، میانگین عرضه نفت از 14 کشور عضو اوپک در مقطع یاد شده 32 میلیون و 800 هزار بشکه در روز خواهد بود که علت آن کاهش تولید عربستان و برخی کشورهای دیگر است.

    **وزیر نفت کویت: کاهش پیاپی ذخایر نفت آمریکا ثمره توافق جهانی اوپک است
    به گزارش رویترز، «عصام المرزوق» وزیر نفت کویت اعلام کرد کاهش سطح ذخیره سازی نفت آمریکا فراتر از انتظارهاست که این یکی از نشانه های موفقیت توافق جهانی کاهش تولید است.
    به گفته المرزوق، اکنون در نیمه نخست سال جاری میلادی شاهد تاثیر توافق میان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک هستیم؛ سطح ذخیره سازی نفت آمریکا برای هفتمین هفته متوالی در حال کاهش است.

    **تصمیم عراق به تغییر شاخص قیمت نفت بصره
    رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد: شرکت بازرگانی نفت عراق (SOMO) به مشتریان آسیایی خود خبر داده است که قصد دارد شاخص قیمت نفت خام بصره خود را در آسیا از ژانویه 2018 میلادی به دی ام یی (DME) عمان تغییر دهد.
    عراق برای فرار از نقشی که عربستان در قیمت گذاری نفت دارد، تصمیم به چنین اقدامی گرفته و این پیشنهاد دومین کشور تولیدکننده نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ممکن است باعث تحولات عمده ای در بازار نفت شود.

    **کاهش صادرات نفت عراق در دومین ماه متوالی
    به گزارش رویترز، صدور نفت از پایانه های جنوبی عراق در 14 روز نخست ماه اوت 2017 میلادی به میانگین سه میلیون و 150 هزار بشکه در روز رسید که نسبت به ماه ژوئیه روزانه 80 هزار بشکه کمتر است.
    این کاهش در صورت پایدار بودن، نشان دهنده کوشش عراق برای همسو شدن با توافق کاهش تولید نفت است، اگرچه این کشور راه درازی برای هماهنگ شدن با همقطاران اوپکی خود دارد.
    میانگین صدور روزانه نفت عراق از پایانه های جنوبی در ماه ژوئن سه میلیون و 250 هزار بشکه و در ماه ژوئیه سه میلیون و 230 هزار بشکه در روز بوده است.

    **جمهوری آذربایجان در اندیشه افزایش تولید گاز
    به گزارش رویترز، «روناک عبدالله اف»، رئیس شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان، «سوکار»، اعلام کرد که این شرکت در پی کاهش شدید تولید گاز، قصد دارد تولید این سوخت پاک را تا سال 2021 میلادی به 41 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب برساند و حتی در تابستان مقادیری گاز برای ذخیره سازی و فروش گرانتر در زمستان، از ترکمنستان وارد کند.
    گاز جمهوری آذربایجان برای قاره اروپا از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا به قاره سبز کمک می کند تا وابستگی به روسیه را کاهش دهد، اما تولید گاز این کشور از 29 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب سال 2016، به 28 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب در سال جاری میلادی رسیده است.

    **توتال زیرشاخه نفت و گاز مرسک را خرید
    به گزارش رویترز، شرکت دانمارکی «مرسک» از واگذاری زیرشاخه نفت و گاز خود با نام «مرسک اویل» به شرکت فرانسوی توتال به قیمت 7 میلیارد و 450 میلیون دلار خبر داد.
    به گفته مرسک، طبق این توافق، شرکت توتال 3.8 درصد از سهام خود را به این شرکت دانمارکی واگذار می‌کند و پرداخت 2میلیارد و 500 میلیون دلار را در قالب یک وام کوتاه مدت، متعهد می‌شود. بیشتر دارایی‌های نفتی شرکت مرسک اویل در دریای شمال واقع شده است.

    برچسب ها