عصر خودرو

مهدی طحانی تشریح کرد؛

ارز تک نرخی انتخاب خوب برای بازار سرمایه

شرکت های پالایشی برندگان اصلی ارز تک نرخی

عصر بازار- مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه، اظهار نظرها درخصوص ارز را بسیار متفاوت دانست و گفت: هم اکنون بیشتر صحبت های مطرح شده بر محور تک نرخی کردن ارز می چرخد تا آن رانتی که بین دو نرخ ارز وجود دارد و به حدود ۱۵ درصد می رسد حذف شود.

ارز تک نرخی انتخاب خوب برای بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهدی طحانی با بیان اینکه وجود دو نرخ متفاوت ارز در اقتصاد عجیب و غریب است، گفت: اینکه برخی صنایع با نرخ مبادله ای ارز بگیرند و برخی با نرخ آزاد، عجیب است و تولید کنندگان حقیقتا نمی دانند که چه کار باید بکنند.
    وی افزود: انتظار می رود وزیر اقتصاد در دولت دوازدهم و همچنین کسانی که در مسوولیت های خود ابقا شدند، به صحبت در خصوص تک نرخی شدن ارز  اکتفا نکنند و آن را عملیاتی کنند.

    به گفته طحانی، از آنجا که با تثبیت قیمت ارز و  تک نرخی شدن آن، رانت موجود در این بخش از بین می رود و شرایط برای همه یکسان خواهد شد، بدنه جامعه هم از این تصمیم استقبال خواهد کرد . 

    مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در عین حال تاکید کرد: البته صحبت من این نیست که دلار گران شود، چرا که نرخ برابری دلار در اکثر کشورهای جهان کاهش پیدا کرده است  و همین که تا الان این نرخ در ایران کاهش نیافته، یعنی اینکه گران شده است.

    طحانی همچنین درخصوص ظرفیت های موجود در این بخش گفت: هم اکنون مبادی تولید ارز ایران، به دلیل تولید نفت و گاز مناسب و صادرات قابل قبول شرکت های پتروشیمی و فلزی، پتانسل تولید ارز خوبی دارد. از طرفی نرخ برابری دلار به یورو و سایر ارزها در بازار جهانی کاهش پیدا کرده است؛ لذا تک نرخی شدن ارز، هم اکنون می تواند در کشور انجام شود اما این که تا حدودی این مساله زمانبر شده، می تواند ناشی از بررسی و سنجش جوانب مختلف این موضوع باشد.

    وی اظهار داشت: اگر فرض ما بر تک نرخی کردن ارز باشد و مسوولان بتوانند دلار را بین 3800 تا 4000 تومان تثبیت کنند، این برای اقتصاد ما هم اتفاق خوبی است و اتفاقی شبیه سال های 81 و 82 که ارز 1000 تومانی داشتیم، رخ خواهد داد.

    طحانی ادامه داد: با این اتفاق، برنامه ریزی ها بهتر صورت می گیرد و احتمالا یک تورم جزئی هم در داخل شکل می گیرد که البته آن تورم باعث رشد کلی اقتصاد خواهد شد؛ لذا این گزاره که ارز تک نرخی می شود، برای بازار سرمایه ما خوب است؛ به ویژه آنکه این بازار تورم را دوست دارد.

    وی شرکت های پالایشی را برندگان اصلی ارز تک نرخی دانست و گفت: با تک نرخی شدن ارز علاوه بر شرکت هایی که در بورس حضور دارند و انتفاع اصلی را می برند، شرکت هایی هم  که با تورم دست و پنجه نرم می  کنند -مثل شرکت های غذایی و دارویی -می توانند تا حدودی از این قضیه منتفع شوند.

    مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه خاطر نشان کرد: شاید در این میان، حاشیه سود صنایع پتروشیمی به دلیل آنکه خوراک خود را با ارز مبادله ای می گیرند حدود 8 تا 10 درصد کاهش پیدا کند که آن هم عدد بزرگی نیست .

    وی افزود: نکته دیگر این است که رشد کامودیتی ها نیز اثر گذار بوده است. البته رشد در کامودیتی ها قدری سریع بوده است و به نظر می رسد به لحاظ نموداری اصلاحاتی را در قیمت ها باید شاهد باشیم؛ مثلا فلز روی، که اکنون با نرخ های جهانی سال 2007 معامله می شود.

    طحانی با این حال گفت: همین نرخ ها هم اگر در صنعت بیلت فولادی، روی و مس و ... تثبیت شود و حتی کاهش یابد، قیمت های سهام این شرکت ها نه تنها گران نیست بلکه حتی برای سرمایه گذاری مناسب است.

    مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه، چشم انداز آتی بازار سرمایه را در بخش هایی همچون فلزات اساسی بسیار مثبت دانست و گفت: من با یک چشم انداز دو سه ساله - با قدرت- می گویم که بهترین بازار برای سرمایه گذاری، فقط بازار سرمایه است.

    طحانی در خصوص آینده صنعت ساختمان هم عنوان کرد: در هر صنعتی از جمله صنعت ساختمان،  عرضه و تقاضاست که نرخ ها را تعیین می کند . نکته این است که اگرچه نهاده های ساختمان مثل سیمان و فلز گران شده اند، اما قدرت خرید در سمت مصرف کننده وجود ندارد و وامی هم که برای تقویت قدرت خرید در اختیار گذاشته می شود، کفاف این کار را نمی دهد.

    وی افزود: صنعت ساختمان بعد از قضیه مسکن مهر که در این صنعت حباب ایجاد کرد و همین طور افزایش تولید کاشی کاران و سیمانی ها، به خواب عمیق رفته است.

    مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه  اظهار داشت: شرکت های ساختمانی ما در بازار سرمایه ، بیشتر به شکل نوسانی و سفته بازی حرکت می کنند؛ یعنی با یک شایعه بالا و پایین می روند. لذا به نظر می رسد مدل کسب و کار در این صنعت باید تغییر کند تا تحول اساسی در آن صورت بگیرد.

    برچسب ها