عصر خودرو

رضیان:

بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده و اصلاح نظام بانکی در نیمه دوم سال جاری

عصر بازار- عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده و اصلاح نظام بانکی در نیمه دوم سال جاری در مجلس بررسی خواهد شد.

بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده و اصلاح نظام بانکی در نیمه دوم سال جاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشورها مطرح است و جوامع برای رسیدن به توسعه و رشد پایدار اقتصادی به آن توجه ویژه ای دارند اما در سالهای گذشته صنایع ایران با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کرده  و امروز تولید و اشتغال به‌عنوان چالش اصلی ایران مطرح است.

    صنعتگران معتقدند که فرور رفتن اقتصاد کشور در منجلاب رکود موجب شده تا رشد، توسعه و بهبود فضای تولید با مشکل مواجه شود و در این بین مشکلات ساختاری اقتصاد از جمله نظام بانکی و مالیاتی نقش بسزایی در وضعیت کنونی داشته است.

    سیاست گذاری نامناسب در دهه های اخیر باعث شده تا بانک‌ها بعنوان منجی تولید معرفی شوند اما همین بانک ها معضل اصلی تولید شده‌اند و بنگاه داری آن مزید بر علت شده از طرفی قوانین دست و پاگیر و بعضاً کارشناسی نشده از جمله قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز بلای جان صنعت شده است.

    به همین منظور و برای بررسی چالش های صنعت در کشور و برخی قوانین وضع شده در این خصوص گفتگویی با عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ترتیب داده که مشروح آن در ذیل آمده است:

    درخصوص مشکلات تولید و معضل تسهیلات دهی توسط بانک ها به واحدهای تولیدی نظر خود را بگویید.

    رضیان: تولید در کشور یک چالش ساختاری دارد، هم سیستم مالیاتی و هم سیستم نظام بانکی مشکلات جدی دارند که عمده این مشکلات هم به بحث بانک ها و موضوع جرائم دیرکرد و بهره مرکب معطوف است.

    واکنش مجلس به این اتفاقات چه بوده است؟

    رضیان: مجلس طرح اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار داده و این طرح در کمیسیونهای مربوطه کارشناسی شده که به زودی در صحن برای آن تصمیم گیری خواهد شد.

    در خصوص مشکلات مالیاتی هم توضیح دهید.

    رضیان: همانطور که میدانید در بودجه سال  96 در موضوع مالیات بر ارزش افزوده مجلس مقاومت کرد اما با رایزنی هایی که از سوی وزارت اقتصاد و ریاست جمهوری صورت گرفت، مجلس متقاعد شد که امسال علی الحساب بصورت آزمایشی تکرار شود اما دولت هم بر اصلاح آن مکلف شد و طرح جدید با بررسی کارشناسان و کمیسیون اقتصادی مجلس به صحن علنی وارد خواهد شد تا در خصوص آن تصمیم گیری شود.

    این اقدامات چه زمان عملیاتی خواهد شد؟

    رضیان: اولویت اصلی مجلس بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده است و اولویت بعدی که خیلی بر آن تاکید شده اصلاح نظام بانکداری است که قول داده شده تا در 6 ماهه دوم سال جاری در مجلس بررسی و تصمیم‌گیری شود.

    مشکل اصلی سیستم بانکی  چیست؟

    رضیان: بانکداری مشکلات ساختاری دارد و خود دولت هم چالش جدی با بانک ها دارد و بخصوص در بحث کاهش نرخ سود بانکی که در دوره های مختلف تلاش هایی شد، اما عملاً اتفاقی نیفتاد.

    اقدامات دولت برای حمایت از تولید مناسب بوده است؟

    رضیان: دولت اقداماتی را در جهت بهبود وضعیت تولید آغاز کرده که از جمله آنها تسهیلاتی بود که در سال گذشته از طریق سامانه بهین یاب وزارت صنعت معدن و تجارت به تولیدکنندگان داده شد و امسال هم قرار شد 30 هزار میلیارد تومان داده شود که فقط یک مُسکنی برای وضعیت تولید است که قسمتی از مشکلات را رفع کند.

    آیا این تسهیلات موجب افرایش تولید و اشتغال شده است ؟

    رضیان: متأسفانه تسهیلاتی که داده شده (که رقم کمی هم نیست ) هیچ اشتغال جدیدی را ایجاد نکرده و فقط موجب تثبیت اشتغال موجود شده اما اینها نمی‌تواند مشکل را رفع کند و باید بین صنعت و سیستم بانکی ارتباط مناسبی برقرار کرده و بانک ها را از حالت بنگاه داری خارج کنیم.

    رابطه دانشگاه و صنعت را چگونه ارزیابی می کنید؟

    رضیان: در سالهای گذشته بهتر شدن رابطه دانشگاه و صنعت و حمایت از شرکت های دانش بنیان در حد شعار باقی ماند و بخش خصوصی و شرکت های خصولتی استقبالی برای استفاده از شرکت دانش بنیان و دانشگاهیان نشان ندادند و فقط بخش معدودی از صنعت از آن استفاده کرده است.

    کاهش تصدی گری دولت همیشه شعاری بوده که داده می شده آیا روند خصوصی سازی ها به درستی صورت گرفته یا خیر؟

    رضیان: مشکل اساسی  این است که به دلیل بدهی های دولت به زیرمجموعه های خود، واگذاری به بخش هایی صورت گرفته که آنها هم به نوعی دولت هستند و اغلب به صورت خصولتی اداره شده و هیچ تحول مدیریتی نداشته  و روز به روز بدهی های آنها افزایش یافته و بسیاری از این واحدها به بخش خصوصی واقعی واگذار نشده اند.

    برچسب ها