عصر خودرو

صادرات زیردریایی گاز ایران به عمان روی میز مذاکره

عصر بازار- توافقات اولیه برای آغاز صادرات گاز ایران به عمان مبنی بر آغاز صادرات زیردریایی گاز به این کشور در سال ۲۰۲۰ است که باید دید آیا این تاریخ باز هم با تأخیر مواجه می شود یا دو طرف نسبت به انجام توافقات فی مابین جدی هستند.

صادرات زیردریایی گاز ایران به عمان روی میز مذاکره
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، چهارم شهریورماه سال 92 در حاشیه سفر سلطان قابوس، پادشاه عمان به ایران «محمد حمد الرمحی» وزیر نفت این کشور با وزیر نفت کشورمان دیدار کرده بود. در این دیدار «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران و «محمد حمد الرمحی» وزیر نفت عمان در مجموعه سعد آباد تهران در زمینه صادرات گاز یک یادداشت تفاهم امضا کردند. براساس این یادداشت تفاهم دو طرف توافق کردند که در مدت بسیار کوتاهی عملیات احداث خط لوله گاز ایران به عمان آغاز شود. صادرات گاز ایران به عمان برای 25 سال برنامه ریزی شد و ارزش گاز صادراتی در این مدت با توجه به قیمت های روز 60 میلیارد دلار تخمین زده شد.

    کمتر از یک روز پس از امضای این یادداشت تفاهم، شرکت ملی صادرات گاز ایران از مشخص شدن مسیر صادرات گاز ایران به عمان خبر داد. بر این اساس، احداث خط لوله‌ای از رودان به کوه مبارک و از آنجا به سوهار در عمان به عنوان بهترین گزینه ممکن برای صادرات گاز به عمان مطرح شد.

    اما مقامات عمانی در قبول این مسیر به عنوان بهترین و بهینه ترین مسیر احداث خط لوله صادراتی تردید کردند و عملاً آغاز احداث زیرساخت‌های صادرات گاز ایران به عمان به بعد موکول شد. در سال 92 زمان آغاز صادرات گاز ایران به عمان، سال 94 عنوان شده بود اما با عدم تحقق این برنامه، وزرای دو کشور بازهم پای میز مذاکره نشستند.

    مذاکره آخر وزرای دو کشور به دیدار نوزدهم بهمن ماه سال گذشته باز می گردد که در این دیدار موافقتنامه‎ بین شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت و گاز عمان با عنوان چارچوب کلی توافق (Frame work Agreement) برای احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان که مهلت آن به پایان رسیده بود، دوباره تمدید شد.

    روز گذشته نیز «محمدرضا نوری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط با «محمدبن حمد الرمحی» وزیر نفت و گاز عمان دیدار کرد و درباره همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های نفت و گاز رایزنی کردند. در این دیدار، سفیر ایران در عمان دعوتنامه وزیر نفت ایران را به همتای عمانی برای سفر به ایران تقدیم وی کرد.

    توافقات اولیه برای آغاز صادرات گاز ایران به عمان مبتنی بر آغاز صادرات زیردریایی گاز به این کشور در سال 2020 است که باید دید آیا دوباره این تاریخ با تأخیر مواجه می شود یا دو طرف نسبت به انجام توافقات فی مابین جدی هستند.

    برچسب ها