عصر خودرو

مهدی کرباسیان:

چشم انداز مثبت صنعت فولاد در پی تقویت صادارت

عصر بازار- مهدی کرباسیان، رییس هیأت عامل ایمیدرو با بیان اینکه رکود در بازار داخلی مانع رشد شتابان در مصرف داخلی فولاد می شود برنامه ریزی برای صادرات را از الزامات توسعه این صنعت خواند.

چشم انداز مثبت صنعت فولاد در پی تقویت صادارت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهدی کرباسیان، رییس هیأت عامل ایمیدرو با بیان مطلب فوق گفت: مطابق چشم انداز 20 ساله کشور برنامه ریزی تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 پیش بینی شده است که بر اساس این طرح بین 10 تا 15 میلیون تن مازاد تقاضای داخلی، صادر خواهد شد.

    وی با بیان اینکه انتظار می رفت با رشد 8 درصدی اقتصاد رشد مصرف فولاد رقم بخورد اما تا کنون به دلایل مختلف این هدف محقق نشده است، اظهار داشت: بخش مسکن هنوز در رکود است و شاخص سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی پایین است، لذا نمی توان انتظار افزایش رشد اقتصادی کشور را در میان مدت داشت.

    رییس هیأت عامل ایمیدرو تصریح کرد: بهترین راهکار در چنین شرایطی برای ظرفیت های مازاد فولاد تمرکز بر بازارهای خارجی است.

    کرباسیان با بیان اینکه باید برای صادرات برنامه ریزی کرد و در این زمینه قطعا باید قیمت ها رقابت پذیر باشد، گفت: ارائه خدمات و سرویس های مناسب به صادرکنندگان بزرگ کشور از جمله خدمات ویزا، بانکی از الزامات مقوله صادرات است. حتی بانک مرکزی بایستی خطوط یوزانس صادراتی تعریف کند تا بانک ها بتوانند ال سی از مشتریان داخلی دریافت کنند تا شرکت های فولادسازی با بازریابی دقیق اقدام به امر صادرات کنند.

    این مسئول اقتصادی با اشاره به وضعیت رضایت بخش در تقاضای جهانی فولاد خاطر نشان کرد: تقاضای داخلی چین در هفته های اخیر به گونه ای افزایش یافته است که مدتی است صادرات شمش چین به طور کامل متوقف شده است. این موضوع پتانسیل های روبه رشد تقاضا در بازار بین المللی را رقم می زند و فرصت رشد و جایگزینی بازارهای چین را برای صنعت فولاد کشور رقم می زند.

    وی در ادامه توضیح داد: در سال گذشته 6 میلیون تن فولاد صادرات داشتیم که پیش بینی ما برای امسال رشد 20درصدی است. بدین ترتیب میزان صادرات فولاد در سال جاری می تواند به حدود 8 میلیون تن برسد. به خصوص که در سه ماه نخست امسال صادرات 8 درصدی فولاد توسط شرکت های بزرگ رقم خورده و با ادامه این روند روبه رشد پیش بینی می شود اهداف صادراتی در زمینه فولاد محقق شود.

    رییس هیأت عامل ایمیدرو در خصوص الزامات رشد صنعت فولاد عنوان کرد: دولت باید نرخ ارز را واقعی کند. این مهم می تواند به افزایش رقابت پذیری فولاد کمک کند یا مشابه دیگر کشورها با در نظر گرفتن جوایز صادراتی از محل مالیات بر ارزش افزوده هدف های بزرگتری را نیز دنبال کرد تا شرکت ها از این طریق مشوق صادراتی خود را تسویه کنند.

    وی در ادامه افزود: یکی از اقداماتی که در توسعه فولاد انجام می شود توسعه مناطق ویژه است که در میان مدت و بلند مدت وضعیت صادرات کشور را با ثبات و با دوام خواهد کرد. به عنوان مثال در استان بندعباس دارای منطقه ویژه اقتصادی با ظرفیت های مثال زدنی هستیم که شرایط خوبی را برای تولید رقابتی و صادرات مهیا کرده است.

    کرباسیان در بخش پایانی گفت: چشم انداز صادارت فولاد مثبت است و پیش بینی می شود در سال های آینده این روند صعودی ادامه داشته باشد و به طور حتم با این سیاست وضعیت صادرات سنگ آهن محدودتر می شود، بدین ترتیب میزان صادرات فولاد که ارزش افزوده بالاتری دارد افزایش پیدا می کند.

    برچسب ها