عصر خودرو

اونس هفته جدید را با رشد آغاز کرد

ترقی طلا در تردید ترامپی

عصر بازار- بازارهای جهانی هفته جدید را با رشد ریسک گریزی آغاز کردند. هفته گذشته، کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک موجب ریسک‌پذیری معامله‌گران شد، اما صبح دوشنبه، توجه دوباره بازارها به وضعیت شبه‌جزیره کره و البته تداوم آشوب‌های ترامپی سیاست داخلی آمریکا، شاخص‌های سهام را متزلزل و بهای اونس را افزایشی کرد.

ترقی طلا در تردید ترامپی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، هفته گذشته مقام‌های کره‌شمالی و ایالات متحده به طرز آشکاری لحن خود را درباره طرف مقابل آرام‌تر کردند. با این همه، هنوز احتمال داغ شدن دوباره تنش‌های لفظی و احتمال درگیری‌های جدی‌تر وجود دارد. صبح دوشنبه، این احتمالات به همراه تشدید تردید معامله‌گران درباره پیش رفتن دستور کار اقتصادی دونالد ترامپ، بورس‌ها را کاهشی کرد و خرید طلا را به‌عنوان سرمایه امن افزایش داد. البته شاخص دلار توانست به لطف ضعف یورو رشد کند. رویترز صبح دوشنبه دلیل افت بیشتر یورو را این گونه توضیح داد: بازارها به این نتیجه رسیده‌اند که رشد دورقمی یورو در سال جاری ممکن است برای بانک مرکزی که هنوز نگران حذف محرک‌هاست، زیاد باشد. همزمان با این تحولات، نفت خام هم صبح اولین روز هفته میلادی افت کرد تا طلا در ساعاتی برای تقویت خود تلاش کند که عوامل خارجی مهم یعنی ارزش دلار و بهای نفت به ضرر آن عمل می‌کردند. اونس طلا که هفته گذشته تا قیمت 1284 دلار افت کرده بود، دوشنبه را با قیمت 1285 دلار آغاز و بعد به سوی مرز 1290 دلار حرکت کرد، گرچه در قیمت‌های بالاتر با فروش برخی معامله‌گران روبه‌رو می‌شد. بهایی که تا ساعت 8 عصر روز گذشته به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1290 دلار بود، البته هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز هفته جدید بازارهای جهانی رقم خورده باشد.

    اونس در حالی هفته جدید را با رشد شروع کرد که پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت نیز حامی آن هستند، گرچه هنوز تا پایان هفته راه درازی مانده است. در آخرین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان حرفه‌ای، 18 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 14 نفر معادل 78 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش قیمت‌های طلا را در هفته جاری پیش‌بینی کرده‌اند. همزمان در نظرسنجی کیتکو از مخاطبان که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 986 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان نیز 645 نفر معادل 65درصد، افزایش ارزش طلا را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرده‌اند.تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که ابهامات و نگرانی‌های مطرح شده درباره ناکامی ترامپ برای اجرای وعده‌های اقتصادی و مالی، در نهایت به ضرر ارزش سهام و به نفع طلا خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، شاخص سهام در بازارهای مالی آمریکا از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است. بر اساس این گزارش علت اصلی ثبت رکوردهای جدید در ارزش سهام بورس وال‌استریت آمریکا این است که ترامپ وعده‌های زیادی را برای کاهش مالیات‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اقتصادی مطرح کرده است.

    ولی ناتوانی دولت ترامپ در لغو و جایگزینی برنامه بهداشت و درمان جدید به جای برنامه اوباماکر، ابهامات و شک و تردیدهای زیادی را به وجود آورده است. به نظر می‌رسد دولت ترامپ در شرایط کنونی برای اجرای وعده‌های اقتصادی خود با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است. البته کاخ سفید هنوز امیدوار است که بتواند اصلاحات مالیاتی و اجرای پروژه‌های زیرساختی را در کنگره و سنا به تصویب برساند. اما تغییرات گسترده در ترکیب تیم ترامپ در کاخ سفید و برکناری بسیاری از مشاوران و مقام‌های ارشد دولت آمریکا، شک و تردیدها نسبت به توانایی وی برای اجرای وعده‌های اقتصادی را افزایش داده است. بسیاری از تجار و بازرگانان آمریکایی نیز نسبت به توانایی ترامپ برای اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌های اقتصادی و مالی شک و تردید جدی دارند. این در شرایطی است که سقف بدهی‌های دولت آمریکا نیز به چالش جدی تبدیل شده است. کنگره و دولت آمریکا باید تا سپتامبر بر سر افزایش سقف بدهی‌ها به توافق برسند. به نظر می‌رسد نگرانی‌های مربوط به توانایی دولت ترامپ در اجرای برنامه‌های اقتصادی و مالی، فشار زیادی را بر ارزش سهام وارد خواهد کرد و این مساله در نهایت به نفع قیمت طلا خواهد بود.

    برچسب ها