عصر خودرو

سکه به کانال بالاتر بازگشت؛

انتظار جدید نوسان‌گیران دلار

عصر بازار- درحالی‌که دلار از ابتدای سال ۹۶ تنها حدود ۷۰ تومان رشد کرده است، عده‌ای از معامله‌گران انتظار دارند این ارز در هفته آینده با شدت نوسان بیشتری مواجه شود.

انتظار جدید نوسان‌گیران دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  به گفته فعالان، رشد تقاضا در ششمین ماه سال مهم‌ترین عاملی است که انتظارات افزایشی را فعال‌تر کرده است. در این فضا، برخی معامله‌گران در روزهای انتهایی مردادماه به پیشواز افزایش قیمت رفته و با بالابردن خریدها قیمت را در مسیر صعودی قرار داده‌اند. در ادامه این مسیر صعودی، روز دوشنبه دلار 2 تومان رشد کرد و به بهای 3 هزار و 827 تومان رسید. این ارز در روزهای شنبه و یکشنبه نیز به ترتیب 6 و 3 تومان رشد کرده بود.

    به گفته عده‌ای از بازیگران بازار، به‌طور سنتی در روزهای انتهایی ماه تقاضا برای خرید ارز پایین آمده و عرضه افزایش پیدا می‌کند. با این حال در روزهای انتهایی دومین ماه تابستان این ارز روند معکوسی را سپری کرده است. به گفته فعالان، احتمال بالا رفتن تقاضای زیارتی، بالا رفتن تقاضای مسافرتی و انتظارات افزایشی معامله‌گران فنی بازار از جمله نیروهایی هستند که تصورات معامله‌گران بازار را تحت‌تاثیر قرار داده و حتی عده‌ای از آنها به این گمانه‌زنی رسیده‌اند که نوسانات قیمت در ششمین ماه سال شدت بیشتری خواهد گرفت. این انتظار تا حدی با آمارها و اتفاقات پیشین بازار هم‌خوانی ندارد و از این‌رو برای عده دیگری از بازیگران بازار عجیب به‌نظر می‌رسد. به گفته دسته مذکور، دلار از ابتدای سال در بیشتر مواقع نوسان دورقمی را تجربه نکرد و حدود 4 ماه تنها در کانال 3 هزار و 700 تومان تغییرات خود را ثبت کرد. از سوی دیگر، بازارساز ارزی در سال 96 با عرضه مناسب پاسخگوی نیازهای بازار بوده است، در نتیجه به اعتقاد این دسته از معامله‌گران به احتمال زیاد می‌تواند تقاضای شهریورماهی را جواب دهد. این در حالی است که افزایشی‌ها عنوان می‌کنند که فنر قیمت دلار در ماه‌های گذشته جمع شده و تشدید قیمت دور از ذهن نیست.در این میان، آنچه از سوی برخی کارشناسان عنوان می‌شود، منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد. آنها باور دارند، قیمت دلار به احتمال زیاد نه نوسانات محدود ماه‌های گذشته را خواهد داشت و نه با افزایش شدید قیمت مواجه خواهد شد. به باور این عده، به‌دلیل رشد تقاضا در انتهای تابستان، قیمت دلار تنها کمی بیشتر از ماه‌های گذشته طعم رشد را خواهد چشید چراکه در صورتی که اتفاق غیر‌منتظره‌ای رخ ندهد، بازارساز توانایی جوابگویی به نیاز بازار را دارد. در این میان، برخی معامله‌گران توانسته‌اند با برجسته کردن انتظارات افزایشی زمینه ماندن قیمت در محدوده 3هزار و 820 تومان را در انتهای مرداد فراهم آورند.

    بازگشت سکه

    سکه تمام بهار آزادی که در دومین روز هفته 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داده و به قیمت یک میلیون و 209 هزار تومان رسیده بود، روز دوشنبه به کانال بالاتر بازگشت. در سومین روز هفته، سکه 2 هزار تومان رشد کرد و روی قیمت یک میلیون و 211 هزار تومان قرار گرفت. رشد فلز گرانبهای داخلی در حالی رخ داد که در در ساعات ابتدایی روز یک میلیون و 207 هزار تومان قیمت خورده بود. به گفته فعالان، در شروع بازار انتظارات کاهشی نقش بیشتری در بازار داشتند ولی با بالا رفتن اونس و نزدیک شدن به محدوده هزار و 290 دلار، انتظارات معامله‌گران داخلی نیز تغییر پیدا کرد. طلای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه به محدوده پیش‌گفته نزدیک شده بود.

    برچسب ها