عصر خودرو

جنب پل حافظ

تثبیت شاخص سهام در کانال ۸۲ هزار واحدی

عصر بازار- روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد ۵۹ واحدی مواجه شد و در ارتفاع ۸۲ هزار و ۷۵ واحدی قرار گرفت. بازار سهام کشور دیروز در بازگشایی بازارهای جهانی شاهد تداوم رشد قیمت فلزات بود.

تثبیت شاخص سهام در کانال ۸۲ هزار واحدی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  در شروع بازار جهانی بهای هر تن مس به ورای مرز 6هزار و 500دلار رسید و بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب بیش از 3 هزار و 170دلار و 2هزار و 380دلار گزارش شدند. تحت تاثیر افزایش قیمت فلزات پایه در بازار‌های جهانی دیروز معاملات گروه معدنی- فلزی بورس تقویت شد و زمینه رشد شاخص را فراهم کرد. بر همین اساس دیروز شاخص کل بورس تهران 07/ 0 درصد افزایش یافت. نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، کشتیرانی جمهوری اسلامی و ملی مس بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل را داشتند. در مقابل نمادهای بانک ملت، ارتباطات سیار، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت تهران با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص مانع رشد بیشتر این متغیر شدند.

    دیروز در گروه پالایشی انتشار گزارش سه‌ماهه شرکت پالایشگاه نفت تهران مورد توجه بود. این گزارش همچون گزارش پالایش نفت بندرعباس تفاوت‌های مثبت جدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهند. شرکت پالایش نفت تهران در دوره 3 ماهه نخست سال منتهی به 29 اسفند 96 به ازای هر سهم 146 ریال سود اختصاص داد. این شرکت سود انباشته پایان دوره را 11 هزار و 851 میلیارد و 307 میلیون ریال عنوان کرد. «شتران» در دوره مشابه سال مالی قبل، سود به ازای هر سهم را صفر اعلام کرده بود. هر چند گزارش‌های منتشر شده اخیر در این گروه از دیدگاه کارشناسان مثبت ارزیابی می‌شوند اما معاملات غالب شرکت‌های زیر‌مجموعه گروه پالایشی دیروز با افت قیمت دنبال شدند. گروه پالایشی دیروز دومین صنعت زیان‌ده بورس بود. شاخص این گروه دیروز بیش از 9/ 0 درصد افت کرد (در این گروه تنها دو نماد‌«شسپا» و «شپاس» با رشد قیمت مواجه شدند). دلیل این امر به دو موضوع بر‌می‌گردد. کارشناسان معتقدند هرچند گزارش‌‌های شرکت‌های پالایشی فراتر از انتظار بوده است اما همچنان ابهام‌هایی در‌باره آنها وجود دارد. علاوه بر آن به دلیل تجربه بازار از صورت‌های مالی این شرکت‌ها، معامله‌گران احتیاط بیشتری در موردسهام پالایشی لحاظ می‌کنند. در گروه بانکی دیروز نماد بانک ملت با افت قیمت بیش از 3 درصدی به زیر 100 تومان رسید. این نماد دیروز با معاملات بیش از 37 میلیون سهمی در صدر جدول نمادها با بیشترین حجم معاملات قرار گرفت. در این گروه همچنان تکلیف نماد بانک صادرات و شمار دیگری از بانک‌ها نامشخص است و بسیاری از سهامداران در انتظار بازگشایی این نمادها هستند. در بازار دیروز 18 صنعت با رشد شاخص و 13 صنعت با افت شاخص مواجه شدند. گروه‌های فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و خودرو با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. دو گروه انتشار و چاپ و محصولات کاغذی در صدر صنایع با بیشترین رشد شاخص قرار گرفتند.

    گروه استخراج سایر معادن با افت بیش از 3 درصدی شاخص در قعر جدول بازدهی صنایع بورسی قرار گرفت. شاخص گروه فلزات اساسی 5/ 0 درصد و شاخص گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز بیش از یک درصد رشد کردند.در گروه معدنی رشد بازارهای فیوچرز و جو مثبت بازار فولاد چین، قیمت سنگ آهن را در این کشور صعودی کرده است. سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استرالیا 25/ 1 دلار هر تن افزایش یافت و به 76 دلار هر تن سی‌اف‌آر رسید. قرارداد ژانویه سنگ آهن در بورس دالیان 9/ 3 دلار رشد داشت. میلگرد در بورس شانگهای نیز 13 دلار بالا رفت. این افزایش قیمت‌ها تحت تاثیر کاهش محسوس عرضه شکل گرفته است.با این حال هنوز در بنادر چین موجودی سنگ‌آهن بالاست. این موضوع می‌تواند روند آتی قیمت این محصول را تحت تاثیر قرار دهد.در گروه سیمانی مدیر کل گمرک و ترانزیت سازمان منطقه آزاد قشم از صادرات نخستین محموله کارخانه سیمان قشم به موزامبیک خبر داد. هرمز امیری با اشاره به افزایش صادرات در منطقه آزاد قشم گفت: تا پیش از این سومالی یکی از مشتریان دائمی سیمان قشم بود و هم اکنون موزامبیک نیز به جمع مقاصد صادرات سیمان در قاره آفریقا اضافه شده است. وی ادامه داد: بارگیری این محموله به ارزش یک میلیون و 150 هزار دلار و شامل 47 هزارتن کلینکر و 3 هزار تن سیمان است که یک هفته به طول می‌انجامد و سپس با کشتی MVAMBER ALENA به موزامبیک صادر می‌شود.

    به گفته امیری، در حالی تا پیش از این 5 هزارتن سیمان پاکتی به سومالی صادر شده که تا پایان سال جاری هم، 200 هزار تن سیمان و کلینکر به ارزش 5/ 4میلیون دلار از منطقه آزاد قشم صادر خواهد شد. در این گروه دیروز سیمان فارس و خوزستان با معامله بلوکی 700 میلیون حجمی به ارزش 94 میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات روزانه را ثبت کرد.در معاملات دیروز صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت به نمادهای کمباین‌سازی ایران، کارتن ایران، کاشی الوند، فرآورده‌های نسوز آذر، خوراک دام پارس، افست و لعابیران تعلق گرفت. در مقابل نمادهای کارخانه‌های داروپخش، تولیدی شهید قندی، لنت ترمز ایران، پالایش نفت تبریز، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، تکنوتار و کاشی تکسرام با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.در بورس تهران دیروز نمادهای معاملاتی کمباین‌سازی ایران، حق تقدم خرید سهام سبحان‌دارو و حق‌تقدم شرکت صنایع کاغذسازی کاوه از سوی ناظر بازار بازگشایی شدند.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات ( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 123میلیارد تومان و در فرابورس به 270میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها