عصر خودرو

هشدار «لری سامرز» درباره «رکود مزمن» اقتصاد جهان

عصر بازار: «لری سامرز» اقتصاددان ارشد و وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا، معتقد است که جهان امروز دچار رکود مزمن شده است.

هشدار «لری سامرز» درباره «رکود مزمن» اقتصاد جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، «لری سامرز»، وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا که هم‌اکنون استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد است، در خلال سمینار «سرمایه‌گذاری جهانی بانک HSBC» گفت: جهان دچار رکود مزمن شده است.

    به‌گزارش بیزنس‌اینسایدر، لری سامرز، در سال 2013، عبارت «رکود مزمن» را -که برای هرکسی و در هر دوره زمانی، معنای متفاوتی دارد- دوباره احیا کرد. هم‌اکنون نیز بسیاری از پس‌اندازها و سایر پول‌هادرحال خروج از بازارهای نوظهور، به مقصد جهان پیشرفته است.

    لری سامرز در این همایش گفت: تعریف من از توسعه مالی در سال گذشته شاید فشار همه‌چیز به سمت «رکود مزمن» باشد. به گفته وی، سال گذشته شاهد کاهش جدی جریان سرمایه‌های ورودی به کشورهای درحال توسعه و همچنین در مقابل، خروج قابل توجه سرمایه از کشورهای درحال توسعه، به سمت اقتصادهای پیشرفته بودیم.

    نمودار زیر که لری سامرز در سخنان خود به آنها اشاره کرده، کاهش حجم سرمایه ورودی به کشورهای درحال توسعه را نشان می‌دهد.

    سوال اینجاست که چگونه می‌توان این مسایل را به تز «لری سامرز» درباره «رکود مزمن» مرتبط دانست؟ سامرز به این سوال اینگونه پاسخ می‌دهد: این بدان معناست که صندوق‌های تامین مالی بیشتری به دنبال خرید دارایی‌های آمریکا هستند که این دارایی‌ها در جهان صنعتی بسیار مطمئن هستند.

    سامرز در ادامه افزود: جریان خروج سرمایه بدان معناست که نرخ‌های بهره در اقتصادهای نوظهور، فشار رو به پایین و روزافزونی را متحمل می‌شوند و ازسوی دیگر، این مساله فشار رو به بالایی را بر ارزش پولی آنها اعمال می‌کند. این به‌منزله فشار ضد تورمی و رکود به دلیل کاهش تقاضا و افزایش عرضه است که این به اعتقاد من، یک دنیای خطرناک است.

    اما به عقیده سامرز، این مساله لزوما یک تز یا سلسله تفکرات جدیدی نیست. بلکه سامرز معتقد است که فرار سرمایه‌ها از بازارهای نوظهور، همان نزدیک شدن به وخامت رکودی است که در اقتصاد جهان شاهد بوده‌ایم.

    طی پنج سال گذشته، شتاب فراوان برای ورود بازارهای پیشرفته به بازارهای درحال توسعه، یکی از معدود چرخش‌های به اصطلاح بزرگ در بازارها بوده است.

    به‌هر ترتیب، یک سال اخیر برای بازارهای نوظهور، یک سال کاملا پرتلاطم بوده است. از بحران مالی برزیل گرفته تا کندی رشد اقتصاد چین، همه و همه از نشانه‌های رکود مزمن هستند و امسال، بازارهای نوظهور، شاهد بیشترین حجم خروج سرمایه، از زمان بحران بزرگ تاکنون بوده‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها